Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Mężczyźni uczestniczący w czarnych protestach w Polsce. Ujęcie andragogiczne
  • Strona domowa
  • /
  • Mężczyźni uczestniczący w czarnych protestach w Polsce. Ujęcie andragogiczne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 31 (2024) /
  4. Artykuły

Mężczyźni uczestniczący w czarnych protestach w Polsce. Ujęcie andragogiczne

Autor

  • Przemysław Szczygieł Akademia Ateneum w Gdańsku https://orcid.org/0000-0001-5353-7870

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.006

Słowa kluczowe

czarny protest, uczenie się dorosłych, obywatelskość, tożsamość

Abstrakt

Celem niniejszego tekstu jest opis fenomenu uczestnictwa mężczyzn w czarnych protestach w Polsce z perspektywy andragogicznej. Autor artykułu korzysta z opracowanej przez Petera Alheita metody biograficznej, w której występuje rozróżnienie między „biografizacją” i „biograficznością”. Przedmiotem analizy są narracje dwóch mężczyzn uczestniczących w tzw. czarnych marszach. Tekst koncentruje się na sposobach rozumienia udziału w tej mobilizacji, a także na społeczno-kulturowych i instytucjonalnych kontekstach uczenia się osób dorosłych. Czarny protest traktowany jest przez osoby badane jako ruch oddolny, spontaniczny i etyczny. Znaczącymi kontekstami uczenia się badanych podmiotów są działalność instytucji Kościoła katolickiego i polskiego rządu, a także planowane zmiany prawne w zakresie aborcji. Dla badanych podmiotów ważna jest też wspólnota osób protestujących. Analiza materiału empirycznego pozwala na wyłonienie kwestii tożsamości protestujących (zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych) oraz szeroko pojmowanej problematyki obywatelskości, w tym polityczności (polityka widoczności, polityka głosu) protestu.

Bibliografia

Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.

Alheit P. (2018), The concept of “biographicity” as background theory of lifelong lear- ning, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 19, s. 9–22.

Belda-Miquel S., Boni Aristizábal A., Sañudo Pazos M.F. (2016), Hacia una coope- ración internacional transformadora. Solidaridades y aprendizajes con movimientos sociales por los derechos humanos en Colombia, Icaria editorial, Barcelona.

Butler J. (2015), Notes toward a performative theory of assembly, Harvard Universi- ty Press, Cambridge.

Casper M.J., Moore L.J. (2009), Missing bodies. The politics of visibility, New York University Press, New York–London.

Castells M. (2012), Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de Internet, Alianza editorial, Madrid.

Couldry N. (2010), Why voice matters. Culture and politics after neoliberalism, Sage, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington DC.

Dubas E. (2015), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] E. Du- bas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria Biografia i Badanie Biografii, t. 4, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 11–29.

Field J. (2001), Nationality, citizenship and lifelong learning: building social capital in the learning society, [w:] M. Bron, J. Field (red.), Adult education and democratic citizenship III, Lower Silesian University College of Education, Wrocław, s. 17–36.

Field J., Bron M. (2001), Active citizenship and adult learning in contemporary Euro- pe: an introduction, [w:] M. Bron, J. Field (red.), Adult education and democratic citizenship III, Lower Silesian University College of Education, Wrocław, s. 7–16.

Freire P. (2005), Pedagogy of the oppressed, Continuum, New York–London.

Gober G., Struzik J. (2018), Feminist transnational diaspora in the making. The case of #BlackProtest, „Praktyka Teoretyczna. Feminists Movements in Central and Eastern Europe”, nr 4(30), s. 117–140.

Kowzan P. i in. (2018), Protestujące dzieci, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1(81), s. 45–62.

Kowzan P., Prusinowska M. (2009), Uczenie się (w) ruchu: studenci przeciwko komercjalizacji edukacji, „Rocznik Andragogiczny”, s. 208–234.

Laclau E. (1996), Emancipation(s), Verso, London–New York.

Leszczyński A. (2018), „Aborcja eugeniczna”. Kto wymyślił tę nazwę i dlaczego to manipulacja, https://oko.press/aborcja-eugeniczna/ [dostęp: 13.05.2019].

Majewska E. (2018), Kontrpubliczności ludowe i feministyczne. Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty, Książka i Prasa, Warszawa.

Malewski M. (2001), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(14), s. 29–54.

Malewski M. (2006), W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(34), s. 23–51.

Mead G.H. (1975), Umysł, osobowość, społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Nawojski R., Pluta M., Zielińska K. (2018), The Black Protests: a struggle for (re)definition of intimate citizenship, „Praktyka Teoretyczna. Feminists Movements in Central and Eastern Europe”, nr 4(30), s. 46–68.

Rudnicki P. (2009), Oblicza buntu w biografiach kontestatorów, Wydawnictwo DSW, Wrocław.

Solarczyk-Szwec H. (2007), Edukacja obywatelska młodzieży i dorosłych wobec przemocy politycznej – działania na pograniczu aktywności społecznej, oświatowej i kulturalnej, „Rocznik Andragogiczny”, s. 174–187.

Szwabowski O. (2015), Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika, [w:] A. Olczak, P. Prufer, D. Skrocka (red.), Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski, s. 75–90.

Ustawa z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. z 1993 r. Nr 17, poz. 78).

Welenc M. (2015), Homoseksualność w perspektywie pytań o politykę widoczności i pułapki polityki tożsamości, [w:] L. Kopciewicz, B. Simlat-Żuk (red.), Codzien- ność, performatywność, demokracja. Pedagogika wobec norm życiowych i problematyki nienormatywności, WN Katedra, Gdańsk, s. 255–279.

Zielińska M., Kowzan P., Prusinowska M. (2011), Social Movement Learning: from radical imagination to disempowerment, „Studies in the Education of Adults”, nr 43(2), s. 251–267.

Chmielewska M., Druciarek M., Przybysz I. (2017), Czarny protest. W stronę nowego „kompromisu aborcyjnego”, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Korolczuk E., Kowalska B., Nawojski R., Ramme J., Snochowska-Gonzalez C. (2019), Mobilizacja kobiet w latach 2016–2018: przyczyny, konteksty i perspektywy badawcze, [w:] E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez (red.), Bunt kobiet. Czarne protesty i strajki kobiet, ECS, Gdańsk.

Ostaszewska A. (2017), Czarne protesty. Doświadczenia społeczne jako podstawa communitas kobiet, „Pedagogika Społeczna”, nr 4(66).

Urzędowska D., Suchomska J. (2020), Feministki w sieci. Nowe media w działaniach przeciwko ograniczaniu praw kobiet w Polsce, „Dyskurs & Dialog”, nr 2(4).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-12-09

Jak cytować

1.
SZCZYGIEŁ, Przemysław. Mężczyźni uczestniczący w czarnych protestach w Polsce. Ujęcie andragogiczne. Rocznik Andragogiczny [online]. 9 grudzień 2024, T. 31, s. 95–114. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2024.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 31 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Przemysław Szczygieł

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 162
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

czarny protest, uczenie się dorosłych, obywatelskość, tożsamość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa