Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Pedagogicznego UW)
  • Strona domowa
  • /
  • Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Pedagogicznego UW)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Pedagogicznego UW)

Autor

  • Ewa Skibińska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-5325-6507

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.015

Słowa kluczowe

edukacja akademicka, strategie edukacyjne, edukacja całożyciowa

Abstrakt

Artykuł zawiera omówienie badań empirycznych dotyczących strategii edukacyjnych, tj. sposobów działania związanych z uczeniem się, jakie stosują studenci studiów niestacjonarnych. Przedmiotem szczególnego zainteresowania są dwa aspekty strategii edukacyjnych studentów: uczenie się w perspektywie planów życiowych oraz elementy indywidualnego procesu uczenia się, tj. cele kształcenia, preferowane treści kształcenia, faworyzowane metody uczenia się, trudności związane z uczeniem się. Stosowane przez studentów strategie scharakteryzowano, mając na uwadze cechy charakterystyczne strategii defensywnej (obronnej, pasywnej) i ofensywnej (aktywnej). Przeprowadzone badania prowadzą do wniosku, że 53,3% badanych studentów częściej stosuje strategie defensywne, a 46,7% – ofensywne.

Bibliografia

Damme van D. (2000), Adult learning as strategic behaviour and strategic learning as competence, [w:] P. Alheit, J. Beck, E. Kammler, R. Taylor, H.S. Olsen (red.), Lifelong learning inside and outside schools, Roskilde University, Universität Bremen, Leeds University.

Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza rolkowanie, [w:] R. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk.

Pachociński R. (1998), Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa.

Penc J. (1998), Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą, Kraków.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Warszawa.

Półturzycki J. (1994), Akademicka edukacja dorosłych, Warszawa.

Skrzypczak J. (red.), Strategie kształcenia dorosłych, „Studia Pedagogiczne”, t. 57

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Jak cytować

1.
SKIBIŃSKA, Ewa. Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Pedagogicznego UW). Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 271–282. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Skibińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 354
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja akademicka, strategie edukacyjne, edukacja całożyciowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa