Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych w III Rzeczypospolitej. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023)
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.001Słowa kluczowe
Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023), andragogika polska, edukacja dorosłych w Polsce, historia polskiej edukacji dorosłychAbstrakt
W 2023 r. mija 30. rocznica powołania do życia ogólnopolskiego społecznego podmiotu naukowego o nazwie Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (ATA). Artykuł przypomina genezę jego powstania, historię i przemiany organizacyjne oraz najważniejsze kierunki działań podejmowanych na przestrzeni minionych trzech dekad. Autor podejmuje również próbę oceny dotychczasowych dokonań Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w najważniejszych z wyznaczonych w chwili powstania obszarów jego działania. Całość jest zatem interesującym przyczynkiem do dziejów teorii i praktyki polskiej edukacji dorosłych oraz społecznego ruchu naukowego w obrębie nauk społecznych w III RP.
Bibliografia
Aleksander T. (2009), Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom–Kraków.
Antosz A. (2007), Sprawozdanie z Walnego Zjazdu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Warszawa 24.01.2008 r., „Rocznik Andragogiczny”, s. 257–262.
Dubas E. (2022), Pamiętnik Zjazdu, „Rocznik Andragogiczny”, t. 29, s. 13–22, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2022.001.
Lista członków założycieli Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego [b.d.].
Litawa A. (2017), Protokół z Walnego Zgromadzenia Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Warszawa, 12 czerwca 2017 r.
Majchrzak K. (2014), Protokół z Walnego Zgromadzenia Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Kościelisko k. Zakopanego, 15 maja 2014 r.
Majchrzak K., Solarczyk-Szwec H. (2013), Sprawozdanie z II Zjazdu Andragogicznego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20, s. 29–37.
Maliszewski T. (2018), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – 25 lat doświadczeń w pracy na rzecz polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 25, s. 41–58, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2018.02.
Maliszewski T. (2019), Z działalności Zarządu Głównego Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 2018–2019, „Rocznik Andragogiczny”, t. 26, s. 303–309, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2019.023.
Maliszewski T. (2021), Sprawozdanie z IX kadencji działalności Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 2017–2021, „Rocznik Andragogiczny”, t. 28, s. 190–209, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2021.014.
Maliszewski T. (2022), Walne Zgromadzenie Członków Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 29, s. 23–30, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2022.002.
Matusiak A. (2015), XVI Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców, Zielona Góra, 18–21.05.2015 r., „Rocznik Andragogiczny”, t. 22, s. 393–401.
Mokrzecki L. (2010), Szkolnictwo gdańskie na tle szkolnictwa Rzeczypospolitej w okresie przedrozbiorowym, [w:] K. Jakubiak, T. Maliszewski (red.), Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku, Kraków, s. 17–26.
Półturzycki J. (1995/1996), Pedagogika dorosłych – potrzeby i zadania, „Rocznik Andragogiczny”, s. 15–24.
Półturzycki J. (2007), Działalność Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 1993–2008, „Rocznik Andragogiczny”, s. 21–46.
Pryszmont M., Protokół z zebrania nr 2 Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego X kadencji, Łódź, 27 czerwca 2022 r.
RA (1994), Powstanie Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, „Rocznik Andragogiczny”, s. 192–194.
Rolbiecki W. (1986), Towarzystwa naukowe, [w:] K. Wojciechowski (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Wrocław, s. 337–340.
Romanowska E. (2009), I Ogólnopolski Zjazd Andragogiczny „Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego”, Kraków, 23–24.06.2009, „Rocznik Andragogiczny”, s. 38–47.
Skibińska E. (2012), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – 20 lat działalności, „Rocznik Andragogiczny”, s. 79–88.
Skibińska E. (2017), Sprawozdanie z pracy Zarządu ATA w latach 2014–2017, Warszawa, 12 czerwca 2017 r.
Skibińska E., Solarczyk-Szwec H., Stopińska-Pająk A. (red.) (2014), Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian, Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego, „Biblioteka Edukacji Dorosłych”, t. 45, Warszawa–Bydgoszcz.
Solarczyk-Szwec H. (2018), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – ciągłość i zmiana, „Rocznik Andragogiczny”, t. 25, s. 59–64.
Statut (1993), Statut Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego z 28 września 1993 r.
Woźnicka E. (red.) (2015), Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania. Tom dedykowany Profesor Oldze Czerniawskiej z okazji 85. urodzin, „Biblioteka Edukacji Dorosłych”, t. 46, Warszawa–Łódź.
http://www.ata.edu.pl – strona domowa Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Tomasz Maliszewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 188
Liczba cytowań: 0