Działalność Stałej Grupy Roboczej ds. Kultury Odzieży w latach 1960–1970. Przyczynek do badań nad rynkiem mody w Polsce w epoce Władysława Gomułki
DOI:
https://doi.org/10.12775/Polska.2024.05Klíčová slova
Stała Grupa Robocza, kultura odzieży, moda socjalistyczna, przemysł odzieżowy, RWPG, propaganda, przemysł socjalistycznyAbstrakt
Artykuł omawia rolę Stałej Grupy Roboczej ds. Kultury Odzieży w kształtowaniu przemysłu odzieżowego w krajach RWPG. Grupa koncentrowała się na podnoszeniu standardów estetycznych i jakościowych, próbując stworzyć konkurencyjny model „kultury odzieży” w kontekście rywalizacji z rynkami zachodnimi. Działalność SGR miała także wymiar propagandowy, starano się bowiem obrazować osiągnięcia przemysłu socjalistycznego. W tekście znajduje się analiza efektywności działań grupy oraz jej wpływu na dostępność towarów dla konsumentów.
Reference
Bartlett D., Fashion East. The Spectre that Haunted Socialism, Londyn 2010
Fidelis M., Imagining the World from Behind the Iron Curtain. Youth and the Global Sixties in Poland, Oxford 2022
Gronow J., Zhuravlev S., Fashion Meets Socialism. Fashion Industry in the Soviet Union after the Second World War, Helsinki 2016
Oiva M., Creation of a Market Space. The Polish Clothing Industry, Soviet Union and the Rise of Marketing, 1949–1961, Turku 2017
Pelka A., Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL, Warszawa 2007
Pelka A., Z (politycznym) fasonem. Moda młodzieżowa w PRL i NRD, Gdańsk 2014
Skobelski R., PRL w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej w latach 1956–1970, „Kwartalnik Historyczny” R. 114, 2007, nr 3, s. 49–90
Попова Ю.А., Cотрудничество стран СЭВ в области моды, w: Инновации и технологии к развитию теории современной моды, red. В.С. Белгородский et al., Moskwa 2022, s. 339–343
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.
Stats
Number of views and downloads: 189
Number of citations: 0