Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

„Kochaj a zrozumiesz”: charyzmat Chiary Lubich w dialogu z pedagogią uczenia się przez służbę (aprendizaje-servicio)
  • Strona domowa
  • /
  • „Kochaj a zrozumiesz”: charyzmat Chiary Lubich w dialogu z pedagogią uczenia się przez służbę (aprendizaje-servicio)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich /
  4. Artykuły / Articles

„Kochaj a zrozumiesz”: charyzmat Chiary Lubich w dialogu z pedagogią uczenia się przez służbę (aprendizaje-servicio)

Autor

  • Maria Nieves Tapia Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario https://orcid.org/0000-0002-0403-9629

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.024

Słowa kluczowe

uczenie się przez służbę, Lubich, pedagogia

Abstrakt

Pedagogia uczenia się przez służbę (aprendizaje-servicio) rozprzestrzenia się na pięciu kontynentach pod różnymi nazwami, ma bardzo stare i różnorodne korzenie, lecz swoją nazwę zyskała w USA i zaczęła rozwijać się systematycznie od 1968 r. Dwa lata wcześniej Chiara Lubich założyła Ruch Gen, młodzieżowe odgałęzienie Ruchu Focolari. Główne przemówienia i przesłania, które kierowała do młodych, są podstawowym źródłem tego artykułu. Charyzmat Lubich zainspirował wiele praktyk i refleksji dotyczących uczenia się przez służbę oraz zasadnicze podstawy tej pedagogii. Mogą one stać się bardziej czytelne w zestawieniu z założeniami, które Lubich przedstawiła w swoich rozważaniach, pismach oraz twórczości inspirującej Ruch Focolari. Artykuł ukazuje pierwsze refleksje dotyczące współczesnego dialogu pomiędzy charyzmatem Chiary Lubich a pedagogią uczenia się przez służbę. W pierwszej części proponuje się krótkie wprowadzenie do idei pedagogii uczenia się przez służbę, w drugiej części dokonana została analiza niektórych jej fundamentalnych cech występujących w dialogu z „charyzmatem jedności”.

Bibliografia

Baggio, Antonio Maria. „Se la politica riscopre la fraternitàˮ. Avvenire, Roma, 05.04.2007.

Batlle, Roser. “Aprendizaje Servicio para una Educación Empática”. https://youtu.be/ZLFbydlaC0E.

Batlle, Roser. El aprendizaje-servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC, 2013.

Billig, Shelley. „Lessons from Reseach on Teaching and Learning: Service-learning as Effective Instruction”. W: Growing to Greatness: The State of Service Learning Project 2004 Report. St. Paul: NYLC & State Farm, 2006.

Billig, Shelley. „Heads, Hearts, and Hands: The Research on K-12 Service Learningˮ. W: Growing to Greatness: The State of Service Learning Project 2004 Report. St. Paul: NYLC & State Farm, 2004.

Brown, Danika M. Pulling it Together: A Method for Developing Service-Learning and Community Partnerships Based in Critical Pedagogy. Washington DC: National Service Fellow Research, 2001.

Campo, Laura. „El aprendizaje servicio en la universidad como propuesta pedagógica”. W: Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades, red. Miquel Martínez Martín, 81–91. Barcelona: Octaedro, 2008.

Chanes, Silvia, Graciana Gaona, María Nieves Tapia. „Caminos de solidaridad”. Conferencia Internacional Católica del Guidismo. Documentos pedagógicos. 2006. http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Caminosdesolidaridad-esp.pdf.

CLAYSS (Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario-Scholas). Escuelas para el encuentro. Cómo desarrollar un proyecto de aprendizaje-servicio. Buenos Aires: CLAYSS, 2017. http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Manual_CLAYSS_Scholas.pdf.

CLAYSS. Guía para desarrollar proyectos de aprendizaje-servicio solidario. Edición Perú. Lima: CLAYSS, 2018. http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Manual_Peru_para_web.pdf.

CLAYSS. Programa de aprendizaje-servicio como política educativa nacional en Uruguay. Evaluación de resultados. Buenos Aires: CLAYSS-Porticus-Zigla, 2017.

CLAYSS. Service-Learning in Central and Eastern Europe. Handbook for Engaged Teachers and Students. Buenos Aires: CLAYSS, 2017. http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/SL-EE_nov17.pdf.

Congregation for Catholic Education. Educating today and tomorrow. A renewing passion. Vatcan City, 2014.

Deans, Thomas. „Service-Learning in Two Keys: Paulo Freire’s Critical Pedagogy in Relation to John Dewey’s Pragmatism”. Michigan Journal of Community Service Learning 6 (1999): 15–29.

Del Campo, Graciela. La educación solidaria en el marco de la nueva evangelización de lo social. Tesis de Maestría en Doctrina Social de la Iglesia. Madrid: Universidad Pontificia de Salamanca, 2015. Texto inédito.

Del Campo, Graciela. Protagonismo estudiantil solidario: alternativas de participación ciudadana y compromiso político desde la escuela. La experiencia de estudiantes que participan de Proyectos educativos solidarios. Ponencia presentada en: Universidad Nacional de Avellaneda, Primeras Jornadas de Educación y Política, 24 de septiembre de 2013.

Delors, Jacques. La educación encierra un tesoro. Buenos Aires: Santillana, Ediciones UNESCO, 1996.

Eberly, Donald J. National Service: A Promise to Keep. Rochester, NY: John Alden Books, 1988.

Eberly, Donald, Roberto Roche Olivar. “Aprendizaje-servicio y prosocialidadˮ. W: CLAYSS, Aprender sirve, servir enseña, 33–48. Buenos Aires: CLAYSS, 2002.

Eyler, Janet, Dwight E. Giles. Where´s the learning in service-learning? San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1999.

Francisco. „Discorso ai partecipanti al Congresso Mondiale promosso dalla Congregazione per l’Educazione Cattolica”, 21.10.2015. http://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2015/november/documents/papa-francesco_20151121_congresso-educazione-cattolica.html.

Francisco. „Discurso a la comunidad de la Universidad Católica portuguesa con ocasión del 50 aniversario de su fundación”, 26.10.2017. http://w2.vatican.va/content/francesco/es/speeches/2017/october/documents/papa-francesco_20171026_universita-cattolica-portoghese.html.

Francisco. „Mensaje al Congreso de Scholas”, 5.02.2015. http://w2.vatican.va/content/francesco/es/speeches/2015/february/documents/papa-francesco_20150205_scholas-occurrentes.html.

Francisco. „Mensaje I Jornada Mundial de los Pobres”, 19.10.2017. https://w2.vatican.va/content/francesco/es/messages/poveri/documents/papa-francesco_20170613_messaggio-i-giornatamondiale-poveri-2017.html.

Freire, Paulo, Myles Horton. We Make the Road by Walking: Conversations on Education and Social Change. Philadelphia: Temple University Press, 1991.

Fromm, Erich. O sztuce miłości. Poznań: Rebis, 2000.

Furco, Andrew. „Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio”. W: Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos. Actas del 7mo. Seminario Internacional „Aprendizaje y Servicio Solidario”, 19–26. República Argentina: Ministerio de Educación, 2005. http://www.clayss.org.ar/seminario/anteriores/actas/2005_Actas7.pdf.

Furco, Andrew. „The community as a resource for learning: an analysis of academic service-learning in primary and secondary educationˮ. W: The Nature of Learning. Using Research to Inspire Practice, red. Hanna Dumont, David Instance, Francisco Benavides. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, Centre for Educational Research and Innovation, 2010.

González, Alba, Pablo Elicegui. „El impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio en la calidad educativa. Reflexiones en torno a ocho experienciasˮ. W: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Aprendizaje y servicio solidario. Actas del 5to. y 6to. Seminario Internacional “Aprendizaje y servicio solidario”, 188–206. República Argentina, 2004.

International Association for National Youth Service. Actas de la 6ª Conferencia Global/Procedures of the VI Global Conference. Buenos Aires: CLAYSS, 2002.

Jacoby, Barbara. Service-learning Essentials. Questions, Answers, and Lessons Learned. San Francisco: Jossey Bass, 2015.

La regola d’oro come etica universale, red. Carmelo Vigna, Susy Zandaro. Milano: Vita e Pensiero, 2005.

Lubich, Chiara. „Discurso a los jóvenes en Loppiano”, FI, Italia, 2.05.2006. http://www.focolare.org/es/news/2006/05/02/una-citta-non-basta/.

Lubich, Chiara. „Discurso a los jóvenes reunidos delante del Coliseo de Roma para el Supercongreso Gen”, Roma, 26.05.2002. http://www.focolare.org/es/news/2016/01/03/la-regola-doro-come-via-per-la-costruzione-della-fratellanza-e-della-pace/.

Lubich, Chiara. 100 Pensamientos. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 1989.

Lubich, Chiara. Charyzmat jedności, red. Michele Vandeleene. Kraków: Fundacja Maripoli, Wydawnictwo M, 2007.

Lubich, Chiara. Coloquios con los Gen desde 1966 hasta 2000. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2005.

Lubich, Chiara. El Arte de amar. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2007.

Lubich, Chiara. Meditaciones. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 1971.

Lubich, Chiara. Mensaje a los jóvenes. Roma, 2006.

Lubich, Chiara. Scritti Spirituali (I). Roma: Città Nuova, 1978.

Lubich, Chiara. Una cultura nueva para una nueva sociedad. Doctorados honoris causa-Congresos Internacionales (1996-2001). Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2003.

Mardones, Rodrigo. Educación y fraternidad: Un principio para la formación ciudadana y la convivencia democrática. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2013.

Martín García, Xus. Per a una pedagogía del servei. Treball per projectes i APS. Barcelona: Minyons Escoltes Guies Sant Jordi de Catalunya, 2012.

Martinez-Odria, Arantzazu, Isabel Gómez Villalba. Aprendizaje-servicio (educar para el encuentro). Madrid: Editorial KHAK, 2018.

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Experiencias ganadoras del Premio Presidencial „Prácticas Solidarias en Educación Superior” 2004. República Argentina: MECyT, 2006.

Ministerio de Educación. Experiencias ganadoras del Premio Presidencial „Escuelas Solidarias” 2009. República Argentina: Ministerio de Educación, 2010.

Moore McBride, Amanda, Carlos Benitez, Michael Sherraden, Danso Kwofie, Beatriz Castaño, Lissa Johnson, Maury Mendenhall, Erica Sulever, Erdenechimeg Tserendorj, Jenny Brav, Lacey Clark. The forms and Nature of Civic Service: A Global Assessment. Washington: University in St. Louis, Global Service Institute, Center for Social Development, 2003.

Movimento dei Focolari. „Sei tappe per un obietivoˮ. Teens (2018).

Ochoa, Enrique. „Aprendizaje-servicio en América Latina. Apuntes sobre pasado y presente”. TZHOECOEN 5 (2010): 108–125.

Office of Service-Learning, Lingnan University. Annual report 2011-2012. Hong Kong: Lignan University, 2012.

PaSo Joven: Participación Solidaria para América Latina. „Manual de formación de formadores en aprendizaje-servicio y servicio juvenil”. Buenos Aires: BID-SES-CLAYSS-ALIANZA ONG-CEBOFIL, 2004. http://www.clayss.org.ar/paso_joven/index.htm

Puka, Bill. „The Golden Ruleˮ. W: The Internet Encyclopedia of Philosophy, red. James Fieser, Bradley Dowden. http://www.iep.utm.edu/goldrule/.

Service-learning in South Africa, red. Ruksana Osman, Nadine Petersen. Cape Town: Oxford University Press, 2013.

Tapia, María Nieves, Enrique Ochoa. „Legislación y normativa latinoamericana sobre servicio comunitario estudiantil y aprendizaje-servicioˮ. W: Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio, red. María Alejandra Herrero, María Nieves Tapia, 91–96. Buenos Aires: CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio, 2015.

Tapia, María Nieves, Gerardo Bridi, María Paula Maidana, Sergio Rial. El compromiso social como pedagogía. Aprendizaje y solidaridad en la escuela. Bogotá: CELAM, 2015.

Tapia, María Nieves. „Aprendizaje-servicio, un movimiento pedagógico mundialˮ. W: Aprendizaje-servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad, red. Laura Rubio, Anna Escofet, 55–68. Barcelona: Octaedro-ICE, 2017.

Tapia, María Nieves. Aprendizaje y servicio solidario en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2006.

Tapia, María Nieves. La solidaridad como pedagogía. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2000.

Titlebaum, Peter, Gabrielle Williamson, Corinne Daprano, Janine Baer, Jayne Brahler. Annotated History of Service Learning 1862–2002. Dayton, OH: University of Dayton, May 2004.

UKM, National University of Malaysia. Strengthening Community Engagement. Nurturing Caring Citizens. Kuala Lumpur: UKM, 2012.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-09-02

Jak cytować

1.
TAPIA, Maria Nieves. „Kochaj a zrozumiesz”: charyzmat Chiary Lubich w dialogu z pedagogią uczenia się przez służbę (aprendizaje-servicio). Paedagogia Christiana [online]. 2 wrzesień 2019, T. 43, nr 1, s. 507–526. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 663
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uczenie się przez służbę, Lubich, pedagogia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa