Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Integral Upbringing as the Fundamental Category of Practice and Theory of Pedagogy of Family in Christian Inspiration
  • Home
  • /
  • Integral Upbringing as the Fundamental Category of Practice and Theory of Pedagogy of Family in Christian Inspiration
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Integral Upbringing as the Fundamental Category of Practice and Theory of Pedagogy of Family in Christian Inspiration

Authors

  • Danuta Opozda Institute of Pedagogy, The John Paul II Catholic University of Lublin http://orcid.org/0000-0002-4715-9241

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.021

Keywords

integral upbringing, family, development, pedagogy of family

Abstract

The following article features the contents which indicate the outline of issues related to the category of ‘integral upbringing’ undertaken in the perspective of family pedagogy. They can be placed in two areas. The first one is focused on issues concerning integral development of family members and the special contribution of family to human development and integral upbringing. Conventionally speaking, it can be assumed that it is a direct subject of pedagogical reflection concerning the reality as well as the nature of married and family everyday life. The second area involves the questions about ‘the category of integral upbringing’ in the structure of family upbringing theory in the process of building knowledge about family.

References

Francuz, Piotr, Piotr Mackiewicz. Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.

Gruba, Ewa. „Wczesna dorosłość”. In: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, eds. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, vol. 2, 202–234. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Harwas-Napierała, Barbara. „Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców”. In: Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, ed. Barbara Harwas-Napierała, 11–24. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003.

Kiereś, Barbara. U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Wydawnictwo KUL, 2015.

Kukołowicz, Teresa. „Osoba i czyn Karola Wojtyły podstawą programu wychowania osoby”. In: Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia, ed. Teresa Kukołowicz, 59–60. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, 1996.

Kukołowicz, Teresa. Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, 1996.

Kukołowicz, Teresa. „Wprowadzenie”. In: Z badań nad rodziną, ed. Teresa Kukołowicz, 5–14. Lublin: RW KUL, 1984.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2011.

Maryniarczyk, Andrzej. „Antropologiczne źródła pedagogiki rodziny w ujęciu Księdza Józefa Wilka”. In: Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka (1937–2003), eds. Barbara Kiereś, Marian Nowak, Danuta Opozda, 65–79. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny, 2004.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Warszawa: Redakcja Wydawnictw KUL, 1998.

Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP, 2008.

Opozda, Danuta. „Pedagogiczna wielowymiarowość rozwoju osób w rodzinie”. In: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, eds. Marek Jeziorański, Danuta Opozda, Alina Rynio, 11–31. Lublin: TN KUL, 2012.

Opozda, Danuta. „Podstawowe wymiary wychowania w rodzinie”. Roczniki Nauk Społecznych 2 (2008): 117–127.

Opozda, Danuta. Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów. Lublin: TN KUL, 2012.

Rynio, Alina. „Integralny rozwój człowieka”. In: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, eds. Krystyna Chałas, Adam Maj, 440–448. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, 2016.

Rynio, Alina. „Psychopedagogiczne konotacje potrzeby i możliwości integralnego rozwoju i wychowania”. In: W kręgu integralnego wychowania. Refleksja teologiczno-pedagogiczna, eds. Maria Loyola Opiela, Katarzyna Braun, 31–47. Lublin: Wydawnictwo Werset, 2017.

Sztaba, Mariusz. „Wychowanie jako ‘twórczość o przedmiocie najbardziej osobowym’ w myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II”. In: Wychowanie w refleksji Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Wybrane aspekty, eds. Mariusz Sztaba, Anna Różyło, 51–67. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.

Śliwerski, Bogusław. Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls, 2015.

Tyszkowa, Maria. „Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej”. In: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, eds. Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa, 45–57. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.

W trosce o integralne wychowanie, eds. Marian Nowak, Tomasz Ożóg, Alina Rynio. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.

Wilk, Józef. Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny, 2016.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF

Published

2018-12-28

How to Cite

1.
OPOZDA, Danuta. Integral Upbringing as the Fundamental Category of Practice and Theory of Pedagogy of Family in Christian Inspiration. Paedagogia Christiana. Online. 28 December 2018. Vol. 42, no. 2, pp. 151-164. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education

Section

Integral Education

Stats

Number of views and downloads: 771
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

integral upbringing, family, development, pedagogy of family
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop