Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Civic Activity in Third Sector Organizations Versus the Agatological Pedagogy of Józef Tischner
  • Home
  • /
  • Civic Activity in Third Sector Organizations Versus the Agatological Pedagogy of Józef Tischner
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 41 No. 1 (2018): Józef Tischner jako filozof wychowania /
  4. Józef Tischner

Civic Activity in Third Sector Organizations Versus the Agatological Pedagogy of Józef Tischner

Authors

  • Kazimierz Czerwiński Zakład Filozofii Wychowania i Edukacji Obywatelskiej, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy http://orcid.org/0000-0002-0486-4370

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.008

Keywords

civic society, adult education, informal learning, agatological pedagogy, Tischner

Abstract

Civic society identified as the third sector consists of institutions, associations, foundations, social movements and others of this type, where people voluntarily associate and work for the common good. Effective acting in these organizations forms features and attitudes of the third sector members such as self-steering, communicativeness, criticism, but also trust, loyalty, solidarity, tolerance, etc. On the occasion of other (alternative) activities, informal learning from each other happens and this kind of adults’ lifelong learning – according to Mieczysław Malewski – is a new andragogical paradigm. It corresponds with Józef Tischner’s conception of the agatological pedagogy at the core of which lies the recognition of a human as a being who is becoming and who is oriented towards good. This article is a trial of asserting the described dependence as an argument position.

References

Chimiak, Galia. „Motywacje społeczników działających w organizacjach pozarządowych w Polsce. Próba typologii”. W: Samoorganizacja społeczeństwa polskiego. III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, red. Piotr Gliński, Barbara Lewenstein, Andrzej Siciński, 106–134. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 2004.

Dąbrowska-Bąk, Maria. „Zapoznany komponent społeczeństwa obywatelskiego (między etosem granicy a etosem ułatwienia)”. W: Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego, red. Kazimierz Przyszczypkowski, Aleksander Zandecki, 85–97. Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor, 1996.

Dubas, Elżbieta. „Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka”. W: Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, red. Marek Podgórny, 25–38. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005.

Herbst, Jan. Oblicza społeczeństwa obywatelskiego. Warszawa: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, 2005.

Kargul, Józef. Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, 2005.

Kasperek, Andrzej. „Autonomia i demokracja w perspektywie społeczeństwa postmaterialistycznego”. W: Samorządność wczoraj i dziś. Wychowanie do społeczeństwa obywatelskiego, red. Andrzej Murzyn, 101–116. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011.

Kościański, Artur, Wojciech Misztal. „Wprowadzenie. Aktywność obywatelska: ile idei, ile praktyki?”. W: Społeczeństwo obywatelskie. Między ideą a praktyką, red. Artur Kościański, Wojciech Misztal, 27–39. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 2008.

Malewski, Mieczysław. Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2010.

Solarczyk-Ambrozik, Ewa. „Oświata dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości – między nowoczesnością a postmodernizmem”. W: Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych, red. Agnieszka Stopińska-Pająk, 56–68. Katowice, Wydawnictwo UŚ, 2005.

Szacki, Jerzy. „Wstęp. Powrót idei społeczeństwa obywatelskiego”. W: Ani książę ani kupiec – obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, wyb. Jerzy Szacki, 5–62. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, 1997.

Szymczak, Wioletta. „Znaczenie wartości w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego”. W: Społeczeństwo obywatelskie. Modele teoretyczne i praktyka społeczna, red. Edward Balawajder, 27–45. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Tischner, Józef. Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2005.

Tischner, Józef. Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2000.

Tischner, Józef. Świat ludzkiej nadziei. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2000.

Walczak, Paweł. Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-02

How to Cite

1.
CZERWIŃSKI, Kazimierz. Civic Activity in Third Sector Organizations Versus the Agatological Pedagogy of Józef Tischner. Paedagogia Christiana. Online. 2 July 2018. Vol. 41, no. 1, pp. 149-164. [Accessed 18 November 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 41 No. 1 (2018): Józef Tischner jako filozof wychowania

Section

Józef Tischner

Stats

Number of views and downloads: 510
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

civic society, adult education, informal learning, agatological pedagogy, Tischner
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop