Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Man–Nature Relation in the Light of Selected Philosophical and Ecophilosophical Standpoints
  • Home
  • /
  • Man–Nature Relation in the Light of Selected Philosophical and Ecophilosophical Standpoints
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 28 No. 2 (2011): Edukacja ekologiczna /
  4. Articles

Man–Nature Relation in the Light of Selected Philosophical and Ecophilosophical Standpoints

Authors

  • Włodzimierz Tyburski Zakład Bioetyki i Filozofii Moralnej w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2011.002

Abstract

Within the scope of this presentation I would like to present two perspectives
of the outlook and analysis of a relation between man and nature: the philosophical
and ecophilosophical one. I want to present differences and similarities between
them, concerning both the man’s place in nature and our attitude toward nature.
Within the sphere of European culture the man–nature relation has gained various
interpretations. In the reflective horizon of different eras both the paradigms of an
instrumental attitude towards nature (anthropocentric paradigm) as well as those of
noninstrumental approaches are supported. The latter constitute the philosophical
origins of pro-ecological thinking, developed further by eco-philosophy, which
takes effort to build up both, the theory and practical counter-measures aimed at
overcoming the ecological crisis.
Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2011-10-22

How to Cite

1.
TYBURSKI, Włodzimierz. Man–Nature Relation in the Light of Selected Philosophical and Ecophilosophical Standpoints. Paedagogia Christiana. Online. 22 October 2011. Vol. 28, no. 2, pp. 41-63. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2011.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 28 No. 2 (2011): Edukacja ekologiczna

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 3205
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop