Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Axiology of education in perspective of the pedagogy of dialogue
  • Home
  • /
  • Axiology of education in perspective of the pedagogy of dialogue
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I /
  4. Articles

Axiology of education in perspective of the pedagogy of dialogue

Authors

  • Bogusław Milerski

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2010.007

Abstract

Standardisation is the feature of modern school education. Its result is a replacement  of goals described in value categories with the goals expressed in the form of  competences. This understanding may lead the pedagogy to the so called axiological  heteronomy. The present article calls for the need of connection between the schools  educational activity and pedagogical axiology. The sources of pedagogical axiology  should not be rooted in the external codes of values or norms, but in the experience  of educational reality. The meaning of the pedagogy of dialogue is presented from  this perspective. The analysis of dialogical structure of human being describes the  experience of presence of the other human not only in phenomenological, but also  in hermeneutical categories – exposure of the meaning of ethical foundation of human  being belongs to its essence. The dialogical ‘hermeneutics of presence’ can  be understood as the existential reference point for formation of individual moral  sensibility, ethical convictions and for pedagogical axiology. 

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2010-05-10

How to Cite

1.
MILERSKI, Bogusław. Axiology of education in perspective of the pedagogy of dialogue. Paedagogia Christiana [online]. 10 May 2010, T. 25, nr 1, s. 149–160. [accessed 28.3.2023]. DOI 10.12775/PCh.2010.007.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 469
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop