Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Being a subject in the light of the Christian educational theory based on Thomistic philosophy
  • Home
  • /
  • Being a subject in the light of the Christian educational theory based on Thomistic philosophy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 2 (2009) /
  4. Podmiotowość w pedagogice chrześcijańskiej

Being a subject in the light of the Christian educational theory based on Thomistic philosophy

Authors

  • Jarosław Horowski Wydział Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu http://orcid.org/0000-0002-6412-1544

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2009.029

Abstract

The theme of being a subject is one of the most important themes in contemporary pedagogical discussions. There is a problem appearing in these discussions connected with understanding the term ‘being a subject’. Some philosophers and theorists of education maintain that each human being is a subject. Others indicate that people become the subjects in a process of individual development, in consequence of development of the rationality and the freedom. In the article the author tries to explain how Thomistic philosophy and pedagogy understand ‘being a subject’. He indicates that it is necessary to differentiate being a subject in the metaphysical sense (in this sense each human being is a subject) from being a subject in the functional sense (in this sense a human being can become a subject). A lot of problems result from using one word to describe two different subjects. The author indicates also the Thomistic theory of moral habits as the theory which refers to the theme of ‘being a subject’ in the functional sense and discuses the Thomistic theory of knowledge in the context of the thesis of poststructuralism that it is impossible to become a subject because the human mind is violated by different concepts of the world and in consequence of this fact the human being is unable to autonomous activity. Referring to the thinking of the Thomistic philosophers and theorists of education the author argues that education based on experience of the truth and the goodness of the reality, which isn’t connected with any ideology, make it possible to help young people to become the subjects.

References

Bronk Andrzej. 1996. „Krajobraz postmodernistyczny”. Ethos 33–34: 85–86.

Bronk Andrzej. 1998. „Zrozumieć świat współczesny”. Lublin.

Gogacz Mieczysław. 1969.„Obrona intelektu”. Warszawa.

Gogacz Mieczysław. 1974. „Godność osoby ludzkiej”. Więź 6: 23.

Gogacz Mieczysław. 1981. „Człowiek i jego relacje”. Studia Philosophiae Christianae 2: 193–195.

Gogacz Mieczysław. 1983. „Prawdziwy świat człowieka”. Studia Philosophiae Christianae 1: 43.

Gogacz Mieczysław. 1993. „Podstawy wychowania”. Niepokalanów.

Gogacz Mieczysław. 1995. „Wprowadzenie do etyki chronienia osób”. Warszawa.

Gogacz Mieczysław. 1997. „Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie”. Warszawa.

Gogacz Mieczysław.1991. „Wychowanie filozoficzne”. Studia Philosophiae Christianae 1: 159.

Górniewicz Józef. 1999. „Podmiotowość”. W Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa.

Górniewicz Józef. 2001. „Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność. Podmiotowość. Samorealizacji. Tolerancja. Twórczość. Wyobraźnia”. Olsztyn.

Herbut Józef. 1997. „Podmiot”. W Leksykon filozofii klasycznej. Lublin.

Korzeniowski K.. 1999. „Edukacja – podmiotowość – demokracja. O przebiegłości demokratycznego rozumu”. W Podmiotowość w wychowaniu. Między ideą a realnością?. Bydgoszcz.

Krąpiec Mieczysław Albert. 1996. „Kim jest człowiek?”. W Wprowadzenie do filozofii. Lublin.

Krąpiec Mieczysław Albert. 1996. „Psychologia racjonalna”. Lublin.

Krąpiec Mieczysław Albert. 2005. „Ja-człowiek”. Lublin 2005.

Lewowicki Tadeusz. 1993. „Podmiotowość w edukacji”. W Encyklopedia pedagogiki. Warszawa.

Markocki Z.. 2000. „Nauczyciel wobec podmiotowości w edukacji wolnego społeczeństwa demokratycznego”. W Wybrane problemy współczesnej edukacji. Słupsk.

Męczkowska Astrid. 2005. „Podmiot”. W Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, 452–453. Warszawa.

Męczkowska Astrid. 2006. „Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku podkrytycznej dekonstrukcji”. Wrocław.

Michalski Konstanty. 1964. „Duszę dać”. W Dokąd idziemy. Pisma wybrane”. Kraków.

Mróz Mirosław. 2001. „Człowiek w dynamizmie cnoty”. Toruń.

Nowak Marian. 2008. „Teorie i koncepcje wychowania”. Warszawa.

Radziszewska-Szczepaniak D.. 2002. „Podstawy koncepcji sublimacji uczuć u św. Tomasza z Akwinu. Olsztyn.

Sowa J.. 2005. „Podmiotowość w wychowaniu”. W Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, Warszawa.

Stępień Antoni. 1995. „Człowiek. Struktura bytowa”. W Encyklopedia Katolicka, t. 3. Lublin.

Swieżawski Stefan. 1995. „Święty Tomasz na nowo odczytany”. Poznań.

Swieżawski Stefan. 1998. „Wstęp do kwestii 83”. W Św. Tomasz z Akwinu. Traktat o człowieku. Kęty.

Szahaj Andrzej. 2004. „Teksty na wolności (strukturalizm – poststrukturalizmu – postmodernizm)”. W Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki. Toruń.

Szostek Andrzej. 1998. „Rola pojęcia godności w etyce”. W Wokół godności, prawdy i miłości: rozważania etyczne. Lublin.

Tomasz z Akwinu. 1963-1998. „Suma teologiczna”. Londyn.

Usowicz Aleksander. 1946. „Tomistyczna sublimacja uczuć w świetle nowożytnej psychologii”. Kraków.

Valverde Carlos. 1998. „Antropologia filozoficzna”. Poznań.

Witkowski Lech. 1990. „Radykalne wizje podmiotu edukacji w dramacie współczesności”. W Ku pedagogii pogranicza. Toruń.

Witkowski Lech. 1995. „Podmiot jako humanistyczne wyzwanie dla pedagogiki (przeciw skrajnym podmiotowcom)”. W Odmiany myślenia o edukacji. Kraków.

Wojtyła Karol. 1994. „Osoba i czyn”. W Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin.

Wojtyła Karol. 1994. „Osoba: podmiot i wspólnota”. W Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin.

Woroniecki Jacek. 1916. „Oświata a wychowanie”. Rok Polski 7: 44–47.

Woroniecki Jacek. 1921. „Wychowanie społeczne i praca społeczna”. Prąd 1–2: 17.

Woroniecki Jacek. 1922. „Metoda i program nauczania teologii moralnej”. Lublin.

Woroniecki Jacek. 1923-1924. „Studium nad kardynalną cnotą roztropności”. Kwartalnik Teologiczny Wileński 1–2: 227.

Woroniecki Jacek. 1924. „Paedagogia perennis (Św. Tomasz a pedagogika nowożytna)”. Przegląd Teologiczny 5: 156.

Woroniecki Jacek. 1926. „Nasz sentymentalizm i jego wpływ na życie religijne”. Prąd 3: 122.

Woroniecki Jacek. 1927. „Moc i wartość spekulatywnych cech tomizmu”. Przegląd Teologiczny 8: 35.

Woroniecki Jacek. 1930. „Cnota kardynalna umiarkowania”. Szkoła Chrystusowa 5: 228.

Woroniecki Jacek. 1938. „Cnota kardynalna męstwa. Jej istotne cechy, niedomagania i wychowanie”. Szkoła Chrystusowa 4: 233.

Woroniecki Jacek. 1939. „Nawyk czy sprawność. Centralne zagadnienie pedagogiki katolickiej”. Wilno.

Woroniecki Jacek. 1947. „Program integralnej pedagogiki katolickiej”. „Ateneum Kapłańskie” 47: 166–167.

Woroniecki Jacek. 1948. „Analiza miłości i jej stopnie”. W Przyjaźń chrześcijańska. Zbiór studiów. Kielce.

Woroniecki Jacek. 1948. „Erotyzm komercyjny a wstydliwość chrześcijańska”. Przegląd Powszechny 225: 333.

Woroniecki Jacek. 1961. „Rozwój osobistości człowieka”. W Wychowanie człowieka. Pisma wybrane. Kraków.

Woroniecki Jacek. 1961. „Sprawiedliwość. Najważniejsza jej postać: sprawiedliwość współdzielcza”. W Wychowanie człowieka. Pisma wybrane. Kraków.

Woroniecki Jacek. 1999. „Katolickość tomizmu”. Lublin.

Woroniecki Jacek. 2000. „Katolicka etyka wychowawcza”. Lublin.

Woroniecki Jacek. 2002. „Podstawy filozoficzne i teologiczne chrześcijańskiej nauki o małżeństwie”. W U podstaw kultury katolickiej. Lublin.

Życiński Józef. 2008. „Personalizm po śmierci podmiotu ludzkiego”. W Personalizm polski. Lublin.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2011-11-03

How to Cite

1.
HOROWSKI, Jarosław. Being a subject in the light of the Christian educational theory based on Thomistic philosophy. Paedagogia Christiana. Online. 3 November 2011. Vol. 24, no. 2, pp. 63-78. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2009.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 2 (2009)

Section

Podmiotowość w pedagogice chrześcijańskiej

Stats

Number of views and downloads: 533
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop