Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Biografia Marii Grzegorzewskiej inspiracją dla kształtowania duchowości i twórczego życia
  • Strona domowa
  • /
  • Biografia Marii Grzegorzewskiej inspiracją dla kształtowania duchowości i twórczego życia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 55 Nr 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie /
  4. Duchowość - Biografia - Wychowanie

Biografia Marii Grzegorzewskiej inspiracją dla kształtowania duchowości i twórczego życia

Autor

  • Iwona Pasławska-Smęder Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2235-1296

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2025.006

Słowa kluczowe

biografia, duchowość, twórcze życie, wychowanie do twórczego życia

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie przejawów duchowości w biografii Marii Grzegorzewskiej (1887–1967) i ich znaczenia w procesie wychowania do twórczego życia. W artykule przedstawiono wzajemne relacje między duchowością, twórczym życiem oraz biograficznym podejściem do wychowania i samowychowania. Odwoływanie się do duchowej sfery życia odzwierciedla przekonanie, że człowiek-osoba jest częścią czegoś większego niż on sam, czegoś, co wykracza poza jego indywidualną egzystencję. Biografia Marii Grzegorzewskiej stanowi przykład integracji duchowości i twórczego życia, ukazuje jej zaangażowanie w promowanie uniwersalnych wartości, takich jak dobro, prawda, piękno i miłość. Podejście Grzegorzewskiej do edukacji odzwierciedlało równowagę wartości duchowych i innowacyjnego myślenia. Postrzegała życie jako ciągły proces twórczy zakorzeniony w uniwersalnych prawdach. Dziedzictwo Grzegorzewskiej pozostaje istotne dla współczesnych procesów edukacyjnych, w których wspieranie duchowości i kompetencji twórczych ma kluczowe znaczenie dla radzenia sobie z kryzysami egzystencjalnymi i społecznymi.

Bibliografia

Archer, M. S. (2019). Kultura i sprawczość. Miejsce kultury teorii społecznej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Baer, J. (2016). Domain Specificity of Creativity. New Jersey: Elsevier Academic Press.

Brągiel, J. i Kawula, S. (2005). Więzi społeczne w rodzinie. W: S. Kawula, J. Brągiel i A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Bruner, J. (1987). Life as Narrative. Social Research, 54(1), 11–32.

Doroszewska, J. (1964). Fragmenty biografii Marii Grzegorzewskiej. Ruch Pedagogiczny, 6, 8–18.

Dubas, E. (red.). (2020). Biografia i badanie biografii, t. 7. Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Fleming, D. L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: Wydawnictwo WAM.

Furrow, J. L. i in. (2004). Religion and Positive Youth Development: Identity, Meaning, and Prosocial Concerns. Applied Developmental Science, 8(1), 17–26. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0801_3.

Garbarino, J. i Haslam, R. (2005). Lost Boys: Why Our Sons Turn Violent and How We Can Save Them. Paediatrics & Child Health, 10(8), 447–450. https://doi.org/10.1093/pch/10.8.447.

Gołubiew, A. (1967). Maria Grzegorzewska. Tygodnik Powszechny, 24, 1–2.

Grzegorzewska, M. (2021). Listy do Młodego Nauczyciela. Cykl I–III. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Grzywak-Kaczyńska, M. (2005). Wychowanie do miłości – miłości trzeba się uczyć. W: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów (s. 363–375). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Gurba, E. (2020). Psychologiczne uwarunkowania pedagogiki religii. W: Z. Marek i A. Walulik (red.), Słownik pedagogiki religii (s. 271–290). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Han-Ilgiewicz, N. (1989). Zamiast zakończenia. W: Wspomnienia o Marii Grzegorzewskiej (s. 137–156). Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Horowski, J., i Sadłoń, W. (2019). Edukacja religijna w świetle realizmu krytycznego i teorii morfogenezy. Horyzonty Wychowania, 18(45), 109–120. https://doi.org/10.17399/HW.2019.184509l.

Hryniewicka, A. (2022). W stronę człowieka… O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Hryniewicka, A. (2023). Przejawy i uwarunkowania postawy religijnej Marii Grzegorzewskiej. Roczniki Pedagogiczne, 15(3), 5–15. https://doi.org/10.18290/rped23153.1.

Katechizm Kościoła katolickiego [KKK]. (1994). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.

Kopciuch, L. (2014). Dietricha von Hildebranda krytyka relatywizmu etycznego – ślepota na wartości i inne argumenty. Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 26, 175–189. https://doi.org/10.15290/idea.2014.26.10.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Leak, G. K. (2009). An Assessment of the Relationship between Identity Development, Faith Development, and Religious Commitment. Identity, 3, 201–218.https://doi.org/10.1080/15283480903344521.

Majdański, S. (2000). Metafizyka klasyczna: transcendentalna, konwertibilia i reduplikatywy (refleksje metafizyczne). Studia Philosophiae Christianae, 36(2), 157–180.

Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna, 55(1), 9–21.

Marek, Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Marek, Z. i Walulik, A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Markstrom, C. A. (1999). Religious Involvement and Adolescent Psychosocial Development. Journal of Adolescence, 22(2), 205–221. https://doi.org/10.1006/jado.1999.0211.

Marszałek, L. (2013). Duchowość dziecka. Znaczenia – perspektywy – konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.

Maté, G. (2021). Bliskie spotkania z uzależnieniem. W świecie głodnych duchów. Warszawa: Czarna Owca.

Meril, B. i West, L. (2009). Using Biographical Methods in Social Research. SAGE Publications.

Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć w Boga? Jak wiara może zbudować tożsamość dziecka, pewność siebie i stworzyć trwały fundament dorosłego życia. Białystok: Wydawnictwo Samsara.

Nicholls, J. G. (1972). Creativity in the Person Who Will Never Produce Anything Original or Useful: The Concept of Creativity as a Normally Distributed Trait. American Psychologist, 27(8), 717–727. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0033180.

Pasławska-Smęder, I. i Walulik, A. (2024). Wychowanie do twórczego życia. Perspektywa młodych dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Skorowski, H. (2004). Sumienie. W: B. Szlachta (red.), Słownik społeczny (s. 1383–1388). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Strzałecki, A. (2011). Styl twórczego zachowania. Model i jego walidacja. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 190–244). Warszawa: Vizja Press & It.

Sztaba, M. (2015). Pedagogia osoby wobec zagadnienia duchowości. Forum Pedagogiczne, 2, 41–62.

Śliwerski, B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tillich, P. (1987). Dynamika wiary. Poznań: „W drodze”.

Tischner, J. (1978). Fenomenologia spotkania. Analecta Cracoviensia, 10, 73–98.

Tischner, J. (1982). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tomasik, E. (1998). Ocalić od zapomnienia… Maria Grzegorzewska w relacjach ze współczesnymi. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Walulik, A. (2022). Biography as a Spatial Frame of Meanings: A Proxemic Analysis in Pedagogical Narrative Analysis. Multidisciplinary Journal of School Education, 11(1), 131–150. https://doi.org/10.35765/mjse.2022.1121.07.

Wiseman, R. (2009). Historia duchowości chrześcijańskiej. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Witek, S. (1989). Duchowość religijna. W: R. Łukaszyk i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 4 (s. 330–331). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wojtyła, K. (1983). Elementarz etyczny. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zohar, D. i Marshall, I. (2001). Inteligencja duchowa. Najwyższa z inteligencji. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Pasławska-Smęder

Opublikowane

2025-06-02

Jak cytować

1.
PASŁAWSKA-SMĘDER, Iwona. Biografia Marii Grzegorzewskiej inspiracją dla kształtowania duchowości i twórczego życia. Paedagogia Christiana [online]. 2 czerwiec 2025, T. 55, nr 1, s. 103–122. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2025.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 55 Nr 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie

Dział

Duchowość - Biografia - Wychowanie

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 102
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biografia, duchowość, twórcze życie, wychowanie do twórczego życia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa