Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Biography of Maria Grzegorzewska as an Inspiration for Shaping Spirituality and Creative Life
  • Home
  • /
  • Biography of Maria Grzegorzewska as an Inspiration for Shaping Spirituality and Creative Life
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 55 No. 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie /
  4. Duchowość - Biografia - Wychowanie

Biography of Maria Grzegorzewska as an Inspiration for Shaping Spirituality and Creative Life

Authors

  • Iwona Pasławska-Smęder Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2235-1296

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2025.006

Keywords

biography, spirituality, creative living, education for creative living

Abstract

The purpose of this article is to show the manifestations of spirituality in the biography of Maria Grzegorzewska (1887–1967) and their importance in the process of education for creative living. This article presents the interrelationship between spirituality, creative living and the biographical approach to education and self-education. Referring to the spiritual sphere of life reflects the belief that a person is part of something greater than themselves, something that transcends their individual existence. Maria Grzegorzewska’s biography exemplifies the integration of spirituality and creative living, highlighting her commitment to promoting universal values such as goodness, truth, beauty and love. Grzegorzewska’s approach to education reflected a balance of spiritual values and innovative thinking. She viewed life as a continuous creative process rooted in universal truths. Grzegorzewska’s legacy remains relevant to today’s educational processes, in which fostering spirituality and creative competence is crucial to dealing with existential and social crises.

References

Archer, M. S. (2019). Kultura i sprawczość. Miejsce kultury teorii społecznej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Baer, J. (2016). Domain Specificity of Creativity. New Jersey: Elsevier Academic Press.

Brągiel, J. i Kawula, S. (2005). Więzi społeczne w rodzinie. W: S. Kawula, J. Brągiel i A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Bruner, J. (1987). Life as Narrative. Social Research, 54(1), 11–32.

Doroszewska, J. (1964). Fragmenty biografii Marii Grzegorzewskiej. Ruch Pedagogiczny, 6, 8–18.

Dubas, E. (red.). (2020). Biografia i badanie biografii, t. 7. Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Fleming, D. L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: Wydawnictwo WAM.

Furrow, J. L. i in. (2004). Religion and Positive Youth Development: Identity, Meaning, and Prosocial Concerns. Applied Developmental Science, 8(1), 17–26. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0801_3.

Garbarino, J. i Haslam, R. (2005). Lost Boys: Why Our Sons Turn Violent and How We Can Save Them. Paediatrics & Child Health, 10(8), 447–450. https://doi.org/10.1093/pch/10.8.447.

Gołubiew, A. (1967). Maria Grzegorzewska. Tygodnik Powszechny, 24, 1–2.

Grzegorzewska, M. (2021). Listy do Młodego Nauczyciela. Cykl I–III. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Grzywak-Kaczyńska, M. (2005). Wychowanie do miłości – miłości trzeba się uczyć. W: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów (s. 363–375). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Gurba, E. (2020). Psychologiczne uwarunkowania pedagogiki religii. W: Z. Marek i A. Walulik (red.), Słownik pedagogiki religii (s. 271–290). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Han-Ilgiewicz, N. (1989). Zamiast zakończenia. W: Wspomnienia o Marii Grzegorzewskiej (s. 137–156). Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Horowski, J., i Sadłoń, W. (2019). Edukacja religijna w świetle realizmu krytycznego i teorii morfogenezy. Horyzonty Wychowania, 18(45), 109–120. https://doi.org/10.17399/HW.2019.184509l.

Hryniewicka, A. (2022). W stronę człowieka… O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Hryniewicka, A. (2023). Przejawy i uwarunkowania postawy religijnej Marii Grzegorzewskiej. Roczniki Pedagogiczne, 15(3), 5–15. https://doi.org/10.18290/rped23153.1.

Katechizm Kościoła katolickiego [KKK]. (1994). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.

Kopciuch, L. (2014). Dietricha von Hildebranda krytyka relatywizmu etycznego – ślepota na wartości i inne argumenty. Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 26, 175–189. https://doi.org/10.15290/idea.2014.26.10.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Leak, G. K. (2009). An Assessment of the Relationship between Identity Development, Faith Development, and Religious Commitment. Identity, 3, 201–218.https://doi.org/10.1080/15283480903344521.

Majdański, S. (2000). Metafizyka klasyczna: transcendentalna, konwertibilia i reduplikatywy (refleksje metafizyczne). Studia Philosophiae Christianae, 36(2), 157–180.

Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna, 55(1), 9–21.

Marek, Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Marek, Z. i Walulik, A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Markstrom, C. A. (1999). Religious Involvement and Adolescent Psychosocial Development. Journal of Adolescence, 22(2), 205–221. https://doi.org/10.1006/jado.1999.0211.

Marszałek, L. (2013). Duchowość dziecka. Znaczenia – perspektywy – konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.

Maté, G. (2021). Bliskie spotkania z uzależnieniem. W świecie głodnych duchów. Warszawa: Czarna Owca.

Meril, B. i West, L. (2009). Using Biographical Methods in Social Research. SAGE Publications.

Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć w Boga? Jak wiara może zbudować tożsamość dziecka, pewność siebie i stworzyć trwały fundament dorosłego życia. Białystok: Wydawnictwo Samsara.

Nicholls, J. G. (1972). Creativity in the Person Who Will Never Produce Anything Original or Useful: The Concept of Creativity as a Normally Distributed Trait. American Psychologist, 27(8), 717–727. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0033180.

Pasławska-Smęder, I. i Walulik, A. (2024). Wychowanie do twórczego życia. Perspektywa młodych dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Skorowski, H. (2004). Sumienie. W: B. Szlachta (red.), Słownik społeczny (s. 1383–1388). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Strzałecki, A. (2011). Styl twórczego zachowania. Model i jego walidacja. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 190–244). Warszawa: Vizja Press & It.

Sztaba, M. (2015). Pedagogia osoby wobec zagadnienia duchowości. Forum Pedagogiczne, 2, 41–62.

Śliwerski, B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tillich, P. (1987). Dynamika wiary. Poznań: „W drodze”.

Tischner, J. (1978). Fenomenologia spotkania. Analecta Cracoviensia, 10, 73–98.

Tischner, J. (1982). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tomasik, E. (1998). Ocalić od zapomnienia… Maria Grzegorzewska w relacjach ze współczesnymi. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Walulik, A. (2022). Biography as a Spatial Frame of Meanings: A Proxemic Analysis in Pedagogical Narrative Analysis. Multidisciplinary Journal of School Education, 11(1), 131–150. https://doi.org/10.35765/mjse.2022.1121.07.

Wiseman, R. (2009). Historia duchowości chrześcijańskiej. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Witek, S. (1989). Duchowość religijna. W: R. Łukaszyk i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 4 (s. 330–331). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wojtyła, K. (1983). Elementarz etyczny. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zohar, D. i Marshall, I. (2001). Inteligencja duchowa. Najwyższa z inteligencji. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Pasławska-Smęder (Język Polski)

Published

2025-06-02

How to Cite

1.
PASŁAWSKA-SMĘDER, Iwona. Biography of Maria Grzegorzewska as an Inspiration for Shaping Spirituality and Creative Life. Paedagogia Christiana. Online. 2 June 2025. Vol. 55, no. 1, pp. 103-122. [Accessed 20 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2025.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 55 No. 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie

Section

Duchowość - Biografia - Wychowanie

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 96
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

biography, spirituality, creative living, education for creative living
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop