Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Ożywianie duszpasterstwa młodzieży wiejskiej i miejskiej w Republice Południowej Afryki poprzez innowacje cyfrowe
  • Strona domowa
  • /
  • Ożywianie duszpasterstwa młodzieży wiejskiej i miejskiej w Republice Południowej Afryki poprzez innowacje cyfrowe
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 53 Nr 1 (2024): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Ożywianie duszpasterstwa młodzieży wiejskiej i miejskiej w Republice Południowej Afryki poprzez innowacje cyfrowe

Autor

  • Samuel Ntsanwisi Durban University of Technology https://orcid.org/0000-0003-0036-5491

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.008

Słowa kluczowe

duszpasterstwo młodzieży wiejskiej i miejskiej, innowacje cyfrowe, zaangażowanie cyfrowe, teologia publiczna, krajobraz duszpasterstwa młodzieży

Abstrakt

Przedmiotem badań przedstawionych w niniejszym artykule jest potencjał innowacji cyfrowych w odniesieniu do ożywiania duszpasterstwa młodzieży wiejskiej i miejskiej w Republice Południowej Afryki w perspektywie stojących przed kościołami wyzwań w zakresie angażowania młodzieży w rozwijającą się rzeczywistość wirtualną. Badania prowadzą do wniosku, że platformy cyfrowe powinny być rozwijane jako uzupełnienie bezpośrednich kontaktów i należy opracować strategie działań odpowiadających młodzieży funkcjonującej w wirtualnej rzeczywistości. W analizie wykorzystano teologię publiczną jako paradygmat wskazujący na przenikanie się wiary z potrzebami społecznymi. Odnosząc się do zjawiska zaangażowania cyfrowego młodzieży, w artykule omówiono wyjątkowe wyzwania na obszarach wiejskich w tym względzie i zaproponowano rozwiązania, takie jak punkty dostępu dla społeczności i partnerstwo na rzecz inkluzji społecznej. Model współpracy przewiduje podejście hybrydowe, łączące interakcje fizyczne i wirtualne za pośrednictwem platformy przypominającej grę. Metodologia obejmuje kompleksowy przegląd literatury i przekrojową analizę udanych inicjatyw zaangażowania cyfrowego, tworząc model dynamiczny. Podsumowując, w artykule dowodzono, że wykorzystanie innowacji cyfrowych i odwołanie do teologii publicznej mogą pokonać barierę między duszpasterstwem tradycyjnym oraz zorientowanym na wykorzystanie technologii, wspierając tętniącą życiem społeczność młodzieżową, zapewniającą rozwój duchowy i mającą znaczący wpływ społeczny.

Bibliografia

Adventist News. (2022). Southern Asia-Pacific Youth leaders explore ministry opportunities through digital Evangelism. Retrieved May 5, 2023, from: https://adventist.news/news/youth-leaders-explore-ministry-opportunitiesthrough-digital-evangelism.

Agnor, M. (2018). A Study of Technology and Social Media Use among SBC Youth Ministries and Its Perceived Impact on Community and Discipleship. Southeastern Baptist Theological Seminary Wake Forest.

Amankwa, E. & Awuku-Gyampoh, R. K. (2022). Building the Twenty-First Century Church: The Role of the Youth. Journal of Youth and Theology, 21(2), 148–171. https://doi.org/10.1163/24055093-bja10025.

Andersen, T. S. & Wellen, H. (2023). Being a Mentor in the Digital Era: An Exploratory Study of the Benefits Undergraduate Student Mentors Derived from Providing Virtual Mentoring to Youth. Journal of Community Psychology, 51(7), 2635–2651. https://doi.org/10.1002/jcop.23051.

Appio, F. P., Lima, M. & Paroutis, S. (2019). Understanding Smart Cities: Innovation Ecosystems, Technological Advancements, and Societal Challenges. Technological Forecasting and Social Change, 142, 1–14. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.12.018.

Ayala López, M. C. L. de & Santamaría, P. P. (2019). Motivations of Youth Audiences to Content Creation and Dissemination on Social Network Sites. Estudios Sobre El Mensaje Periodistico, 25(2), 915–933. https://doi.org/10.5209/esmp.64816.

Aziz, G. (2022). Youth Ministry as a Public Practical Theology: A South African Evangelical Perspective. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 78(4), 1–7. https://doi.org/10.4102/hts.v78i1.7498.

Battista, D. (2024). The Digital as Sacred Space: Exploring the Online Religious Dimension. Academicus International Scientific Journal, 29, 21–37. https://doi.org/10.7336/academicus.2024.29.02.

Buckingham, D. (Ed.). (2008). Youth, Identity, and Digital Media. Cambridge: The MIT Press. https://doi.org/10.1162/dmal.9780262524834.vii.

Cai, J. (2016). Church Meets Technology: Digitalizing One of the World’s Oldest Institutions. Retrieved June 27, 2024, from: https://d3.harvard.edu/platform-rctom/submission/church-meets-technology-digitalizing-one-of-theworlds-oldest-institutions/.

Campbell, H. A. (2023). When Churches Discovered the Digital Divide: Overcoming Technological Inaccessibility, Hesitancy & Digital Reluctance During the COVID-19 Pandemic. Ecclesial Practices, 10(1), 36–61. https://doi.org/10.1163/22144417-bja10046.

Cannister, M. (2022). The Inward Turn of Church-Based Youth Ministry. Journal of Youth Ministry, 20(1), 79.

Caouette, A.-L. (2020). Discipleship in the ‘Age of Authenticity.’ Urban Youth Workers Institute. Retrieved May 25, 2022, from: https://uywi.org/discipleship-in-the-age-of-video-games/.

Chauhan, A., Dewan, C., Vaznaik, M., Kuthiala, N., Sachdeva, R., Kumar, S. & Sharma, S. (2021). Adolescent Engagement and Skills Acquisition in Digital Spaces: Understanding Opportunities, Empowerment, and Inclusion Online. Retrieved June 27, 2024, from: https://www.unicef.org/eap/media/9801/file/Adolescent%20Engagement%20and%20Skills%20Acquisition%20in%20Digital%20Spaces.pdf.

Checkoway, B. (2006). Youth Participation and Community Change. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203051726.

Revitalising Rural and Township Youth Ministry 193

Clark, S. (2020). Digital Churches Are Enhancing the Visitor Experience. Retrieved April 15, 2023, from: https://www.buildingconservation.com/articles/digital-churches/digital-churches.html.

Correa, T. & Pavez, I. (2016). Digital Inclusion in Rural Areas: A Qualitative Exploration of Challenges Faced by People from Isolated Communities. Journal of Computer-Mediated Communication, 21(3), 247–263. https://doi.org/10.1111/jcc4.12154.

Denney, A. S. & Tewksbury, R. (2013). How to Write a Literature Review. Journal of Criminal Justice Education, 24(2), 218–234. https://doi.org/10.1080/10511253.2012.730617.

Donohue, D. & Bornman, J. (2014). The Challenges of Realising Inclusive Education in South Africa. South African Journal of Education, 34(2), 1–14. Falter, M., Jóhannesson, G. T. & Ren, C. (2023). Hacking Hekla: Exploring the Dynamics of Digital Innovation in Rural Areas. Sociologia Ruralis, 63(2), 328–347. https://doi.org/10.1111/soru.12412.

Finnell, S. (2023). Larger Churches Have an Easier, More Successful Transition to Using Technology after the Pandemic. Faith & Leadership. Retrieved October 15, 2023, from: https://faithandleadership.com/larger-churches-have-hadeasier-more-successful-transition-using technology-after-the-pandemic.

García Fernández, C. & Peek, D. (2023). I Am Connecting the Smart Village: A Switch towards Smart and Sustainable Rural-Urban Linkages in Spain. Land, 12(4), 822, 1–16. https://doi.org/10.3390/land12040822.

George, G., McGahan, A. M. & Prabhu, J. (2012). Innovation for Inclusive Growth: Towards a Theoretical Framework and a Research Agenda. Journal of Management Studies, 49(4), 661–683. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2012.01048.x.

Geza, W., Ngidi, M. S. C., Slotow, R. & Mabhaudhi, T. (2022). The Dynamics of Youth Employment and Empowerment in Agriculture and Rural Developmentin South Africa: A Scoping Review. Sustainability, 14(9), 5041, 1–20. https://doi.org/10.3390/su14095041.

Gómez-Carmona, O., Buján-Carballal, D., Casado-Mansilla, D., López-de-Ipiña, D., Cano-Benito, J., Cimmino, A., Poveda-Villalón, M., García-Castro, R., Almela-Miralles, J., Apostolidis, D. et al. (2023). Mind the Gap: The AURORAL Ecosystem for the Digital Transformation of Smart Communities and Rural Areas. Technology in Society, 74, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2023.102304.

Gorenšek, T. & Kohont, A. (2019). The Conceptualisation of Digitalisation: Opportunities and Challenges for Organisations in the Euro-Mediterranean Area. International Journal of Euro-Mediterranean Studies, 12(2), 93–115.

Gottschalk, F. (2019). Impacts of Technology Use on Children: Exploring Literature on the Brain, Cognition and Well-Being OECD Education Working Paper No. 195. Retrieved October 27, 2024, from: https://one.oecd.org/document/EDU/WKP%282019%293/En/pdf.

Graham, E. (2014). Between a Rock and a Hard Place: Public Theology in a Post-secular Age. Practical Theology, 7(4), 235–251. https://doi.org/10.1179/1756073X14Z.00000000044.

Hanna, J. (2020). Dynamics of Youth Engagement in the Local Church. Liberty University John W. Rawlings. Herring, R. G. (2021). The Engagement of Digital Technology and Social Media at Promise Land Church Following COVID-19. Liberty University John W. Rawlings.

Hill, S. (2022). Hybrid Christian Youth Ministry: A Study of Closed-Group Social Media. Middlesex University.

Hung, J. (2022). Digitalisation, Parenting, and Children’s Mental Health: What Are the Challenges and Policy Implications? International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6452, 1–10. https://doi.org/10.3390/ijerph19116452.

Hunt, J. G. (2019). The Digital Way: Re-imagining Digital Discipleship in the Age of Social Media. Journal of Youth and Theology, 18(2), 91–112. https://doi.org/10.1163/24055093-01802003.

Iverson, B. L. & Dervan, P. B. (2019). Individualism and Salvation: An Empirical-Theological Exploration of Attitudes among the Filipino Youth and Its Challenges to Filipino Families. Scientia – The International Journal of the Liberal Arts, 8(1), 19–52.

Joubert, S. & Schoeman, W. J. (2015). An Exploration of the Use of Technology by Congregations. Acta Theologica, 22, 171–190. https://doi.org/10.4314/actat.v21i1.11S.

Kinnaman, D. & Hawkins, A. (2016). You Lost Me: Why Young Christians Are Leaving Church… and Rethinking Faith. Grand Rapids: Baker Books.

Kiviaho, A. & Einolander, J. (2023). Digital Transformation, Well-Being and Shrinking Communities: Narrowing the Divides between Urban and Rural. Heliyon, 9(8), e18801, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18801.

Kratochvíl, P. (2023). Religion and (Global) Politics: The State of the Art and Beyond. International Studies Review, 25(2), 2–5. https://doi.org/10.1093/isr/ viad014.

Kunene, K. (2012). Factors Affecting How the Youth in the Townships USe Internet to Seek Employment: Case of a Township in Cape Town. University of Cape Town.

Lamphere-Englund, G. (2024). Theories of Digital Games and Radicalization. In L. Schlegel & R. Kowert (Eds.), Gaming and Extremism (pp. 32–56). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003388371-3.

Landman, A. (2016). How the Church Can Identify, Proclaim and Engage Abandonment of Young Adolescents in South Africa. Fuller Theological Seminary.

Life Church. (2024). The Life Church App. Retrieved June 27, 2024, from: https://www.life.church/app/.

Lusweti, S. & Omieno, K. (2023). Using I-Hubs for Bridging the Gap of Digital Divide in Rural Kenya. Buana Information Technology and Computer Sciences (BIT and CS), 4(2), 54–62. https://doi.org/10.36805/bit-cs.v4i2.5165.

Marta, L. C. (2019). The Integration of Digital Devices into Learning Spaces According to the Needs of Primary and Secondary Teachers. TEM Journal, 8(4), 1351–1358. https://doi.org/10.18421/TEM84-36.

McGorry, P. D., Mei, C., Chanen, A., Hodges, C., Alvarez‐Jimenez, M. & Killackey, E. (2022). Designing and Scaling up Integrated Youth Mental Health Care. World Psychiatry, 21(1), 61–76. https://doi.org/10.1002/wps.20938.

Mkhize, T. R. & Davids, M. N. (2021). Towards a Digital Resource Mobilisation Approach for Digital Inclusion During COVID-19 and Beyond: A Case of a Township School in South Africa. Educational Research for Social Change, 10(2), 1–15. https://doi.org/10.17159/2221-4070/2021/v10i2a2.

Muller, A. (2020). What Would it Take for the Earth Creature to Go to Church? A Theological View of the Youth Consciousness, Ethic, and Spirit. Denison University Summer Scholars Project. Retrieved June 27, 2024, from: https://digitalcommons.denison.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1027&context=stud entscholarship.

Musya, J. K. (2024). The Role of the Church in Using Technology. A Practical Guide in Mentoring Youth Programs. Nairobi: Kairos Book Publishers.

Noruwana, L., Chigona, W. & Malanga, D. F. (2018). Information and Communication Technologies Empower Disadvantaged Communities in Cape Town, South Africa. SAICSIT ’18: Proceedings of the Annual Conference of the South African Institute of Computer Scientists and Information Technologis, 171–178. https://doi.org/10.1145/3278681.3278702.

Novianti, R., Mahdum, Suarman, Elmustian, Firdaus, Hadriana, Sumarno, Rusandi, M. A. & Situmorang, D. D. B. (2023). Internet-based Parenting Intervention: A Systematic Review. Heliyon, 9(3), e14671, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14671.

Ntsanwisi, S. (2024). Societal Factors Impacting Young Black Men in South Africa. Journal of Humanities and Applied Social Sciences (ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/JHASS-08-2023-0093.

Ongaro, E. & Tantardini, M. (2023). Religion, Spirituality, Faith and Public Administration: A Literature Review and Outlook. Public Policy and Administration, 0(0), 1–25. https://doi.org/10.1177/09520767221146866.

Opuni-Frimpong, K. (2023). Examining the Role of Public Theology in the Church’s Efforts Toward National Transformation in Ghana. E-Journal of Religious and Theological Studies, 9(6), 238–252. https://doi.org/10.38159/erats.2023964.

Ozoda, R. (2023). The Evolving Landscape of Digital Technology and Digital Transformation: A Compelling Trend. British Journal of Global Ecology and Sustainable Development, 23, 49–57.

Paeth, S. (2016). Whose Public? Which Theology? Signposts on the Way to a 21st Century Public Theology. International Journal of Public Theology, 10(4), 461–485. https://doi.org/10.1163/15697320-12341461.

Pearson, C. (2023). Editorial: The Intersections of a Public Theology. International Journal of Public Theology, 17(1), 1–4. https://doi.org/10.1163/15697320-20230076.

Phokeer, A., Densmore, M., Johnson, D. & Feamster, N. (2016). A First Look at Mobile Internet Use in Township Communities in South Africa. ACM DEV’16: Proceedings of the 7th Annual Symposium on Computing for Development, 15, 1–10. https://doi.org/10.1145/3001913.3001926.

Sentwa, K. (2018). Exploring Digital Literacy Practises of 12 to 15-Year-Old Children from Phillippi and Khayelitsha Townships in Cape Town. University of the Western Cape.

Sept, A. (2020). Thinking Together Digitalization and Social Innovation in Rural Areas: An Exploration of Rural Digitalization Projects in Germany. European Countryside, 12(2), 193–208. https://doi.org/10.2478/euco-2020-0011.

Serrano, Jo. A. (2023). Divine Democracy: Examining the Intersection of Religion and Politics in Civil Religion. Claremont Graduate University.

Sessions, K. & Williams, S. A. (2024). Religion, Ethics, and Academic Community Engagement: Looking Back, Looking Ahead. Religion & Education, 51(1–2), 1–30. https://doi.org/10.1080/15507394.2024.2325854.

Shapiro, J. (2018). The New Childhood: Raising Kids to Thrive in a Digitally Connected World. New York: Little, Brown Spark.

Storozhuk, S., Petraniuk, A., Lenov, A., Shkil, S., Borynska, O., Tovmash, D. & Kuźma, I. B. (2023). A Healthy Society: Social Challenges of

Digitalization and the Ways to Overcome Them (The Ukrainian Experience). Wiadomości Lekarskie, 76(9), 2103–2111. https://doi.org/10.36740/WLek202309129.

Tshishonga, N. S. (2019). The Effects of Intergenerational Poverty and Unemployment on South African Township Youth. In J. Kurebwa & O. Dodo (Eds.), Participation of Young People in Governance Processes in Africa (pp. 1–21). Hershey: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-9388-1.ch001.

Van Aarde, A. (2008). What is ‘theology’ in ‘public theology’, and what is ‘public’ about ‘public theology’? HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 64(3), 1213–1234. https://doi.org/10.4102/hts.v64i3.81.

Vaughn, S. M. (2016). Why Millennials are Leaving the Church: A Qualitative Study Analyzing Multiple Factors Contributing to the Decline in Millennial Engagement within the Church. Appalachian State University.

Wahab, S. A., Rose, R. C. & Osman, S. I. W. (2011). Defining the Concepts of Technology and Technology Transfer: A Literature Analysis. International Business Research, 5(1), 61–71. https://doi.org/10.5539/ibr.v5n1p61.

Wiest, J. (2023). 11 Innovative Ministries Part 1. Retrieved October 27, 2024, from: https://exponential.org/11-innovative-ministries/.

Youniss, J., Bales, S., Christmas‐Best, V., Diversi, M., McLaughlin, M. & Silbereisen, R. (2002). Youth Civic Engagement in the Twenty‐First Century. Journal of Research on Adolescence, 12(1), 121–148. https://doi.org/10.1111/1532-7795.00027.

Zangirolami-Raimundo, J., Echeimberg, J. de O. & Leone, C. (2018). Research Methodology Topics: Cross-sectional Studies. Journal of Human Growth and Development, 28(3), 356–360. https://doi.org/10.7322/jhgd.152198.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Ntsanwisi.pdf (English)

Opublikowane

2024-09-15

Jak cytować

1.
NTSANWISI, Samuel. Ożywianie duszpasterstwa młodzieży wiejskiej i miejskiej w Republice Południowej Afryki poprzez innowacje cyfrowe. Paedagogia Christiana [online]. 15 wrzesień 2024, T. 53, nr 1, s. 173–197. [udostępniono 11.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 53 Nr 1 (2024): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 621
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

duszpasterstwo młodzieży wiejskiej i miejskiej, innowacje cyfrowe, zaangażowanie cyfrowe, teologia publiczna, krajobraz duszpasterstwa młodzieży
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa