Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Silence and Human Development
  • Strona domowa
  • /
  • Silence and Human Development
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Being Alone Together in Education

Silence and Human Development

Autor

  • Teresa Olearczyk Krakow Academy of Andrzej Frycz Modrzewski, Faculty of Psychology and Humanities https://orcid.org/0000-0001-6660-2379

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2020.004

Słowa kluczowe

cisza, milczenie, wychowanie

Abstrakt

Cisza drogą rozwoju osoby ludzkiej

W artykule podjęto próbę odpowiedzi na fundamentalne pytanie: co sprawiło, że cisza stała się towarem deficytowym, choć jest jedną z ważnych potrzeb człowieka? Ukazano znaczenie, jakie ma cisza w rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia oraz w relacjach z innymi. Zwrócono uwagę na afirmatywne aspekty ciszy w ujęciu antropologicznym, jako naturalnej potrzeby człowieka, służącej jego rozwojowi ku pełni człowieczeństwa. W tym celu starano się wyjaśnić różnice między ciszą i milczeniem, samotnością i osamotnieniem. W tekście skoncentrowano się na pozytywnych cechach ciszy i świadomie pominięto jej negatywne aspekty, które nie służą rozwojowi osobowości – to zagadnienie wymaga oddzielnego omówienia.

Bibliografia

Borkowski, K. (2007). Nieobecna wszechobecna cisza wszechświata [Absent omnipresent silence of the universe]. Tematy z Szewskiej, 1, 40-42.

Dostoyevsky, F. (2015 [1880]). Bracia Karamazow [The Brothers Karamazov]. Lublin: Centrum Kultury w Lublinie.

Etela, F. (2009). Fenomen ciszy w kontekście (nie tylko) literackim [Phenomenon of silence in the context of (not only) literature]. Tekstualia Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe, 4(19), 121-136.

Filek, J. (2014). Filozofa wstęp do ciszy [Introduction into the silence by philosopher]. Znak, 707.

Frankl, V. (2011 [1946]). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning]. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Hazlitt, H. (1993). Ekonomia w jednej lekcji [Economy in one lesson]. Kraków: Znak – Signum Publishing House.

Korczak, J. (1978). Pisma wybrane [Selected works]. Vols. 1-4. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Korczak, J. (2019). Pamiętnik [Diary]. Wrocław: Siedmioróg.

Kramer, R. (1988). Maria Montessori. Cambridge: Da Capo Press Inc.

Lash, N. (2004). Holiness, speech and silence. Reflections on the question of God. Farnham: Ashgate Publishing.

Miksza, M. (2018). Zrozumieć Montessori [Understanding Montessori]. Kraków: Impuls.

Sartre, J. P. (2007 [1947]). Existentialism and Humanism. York: Methuen Publishing Ltd.

Steiner, R. (2005 [1922]). Duchowe podstawy sztuki wychowania. Wykłady oksfordzkie [Spiritual ground of education]. Gdynia: Genesis.

Steiner, R. (2007 [1911]). Duchowi przewodnicy człowieka [The spiritual guidance of the individual and humanity]. Gdynia: Genesis.

Woolf, V. (1994 [1927]). To the Lighthouse. Hertfordshire: Wordsworth Editions.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-05-15

Jak cytować

1.
OLEARCZYK, Teresa. Silence and Human Development. Paedagogia Christiana [online]. 15 maj 2020, T. 45, nr 1, s. 53–64. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2020.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education

Dział

Being Alone Together in Education

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1165
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cisza, milczenie, wychowanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa