Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Three Rival Versions of a Correlation Between Solitude and Communitiveness in a Monoseological Discourse
  • Strona domowa
  • /
  • Three Rival Versions of a Correlation Between Solitude and Communitiveness in a Monoseological Discourse
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Being Alone Together in Education

Three Rival Versions of a Correlation Between Solitude and Communitiveness in a Monoseological Discourse

Autor

  • Piotr Domeracki Nicolaus Copernicus University in Toruń, Faculty of Philosophy and Social Sciences, Institute of Philosophy https://orcid.org/0000-0003-1339-9500

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2020.002

Słowa kluczowe

samotność, wspólnotowość, filozofia samotności, monoseologia, vita separata, vita mixta, vita paradoxa

Abstrakt

Trzy konkurencyjne warianty korelacji samotności i wspólnotowości w dyskursie monoseologicznym

W moim przedłożeniu koncentruję się na budzącym kontrowersje, złożonym i zróżnicowanym problemie granic fenomenu samotności i wspólnotowości. Rozpatruję go na gruncie dyskursu monoseologicznego. W szerszym rozumieniu termin monoseologia odnosi się do wszystkich nauk zainteresowanych analizą oraz systematycznymi badaniami nad samotnością; w węższym znaczeniu termin ten oznacza filozofię samotności. Istnieje dosyć powszechne przekonanie, że samotność posiada jedynie złe strony, wspólnotowość zaś przeciwnie, wyłącznie dobre. To z kolei przekłada się na preferowanie uczuć, motywów oraz czynów, które mają charakter wspólnotowy lub wspólnototwórczy. Można wręcz mówić o swego rodzaju fetyszyzacji wspólnotowości i wspólnotowych form życia. Samotność postrzegana jako kontradyktoryczna wobec wspólnoty forma życia, uznawana za jej [tej wspólnoty] negację, zagrożenie i zwyrodnienie (degenerację), jest przeto – nader jednostronnie, tendencyjnie i płasko – identyfikowana jako jeden z podstawowych predyktorów, a równocześnie jeden z najbardziej niebezpiecznych czynników ryzyka odpowiadających za powstanie, stymulowanie, utrwalanie bądź pogłębianie różnego rodzaju deficytów, patologii i anomalii w obszarze ludzkiej egzystencji (które w ogólności można określić mianem stanów patoegzystencjalnych, takich na przykład, jak cierpienie, lęk, smutek, tęsknota, nostalgia, rozpacz, apatia, depresja etc.). Na tej podstawie wyprowadzany jest cokolwiek podejrzany – by nie powiedzieć fałszywy – wniosek, że podstawowym zadaniem każdego człowieka jest taka organizacja systemu życia (zarówno indywidualnego, jak i społecznego), która wyklucza, eliminuje bądź zapobiega wszelkim przejawom samotności. Tego rodzaju upraszczające i jednostronne podejście do zagadnienia nazywam monolektycznym. W swoim artykule zamierzam wykazać, że ta głęboko zakorzeniona w filozofii, etyce i kulturze łacińskiej monolektyczna wykładnia i aksjologia samotności i wspólnotowości jest nie tylko wątpliwa poznawczo i niewystarczająca eksplanacyjnie, ale nadto, że domaga się ona znaczącej korekty (co odnosi się także do konieczności przeformułowania istniejącego od czasów greckiej πόλις paradygmatu kulturowego oraz strategii edukacyjnych i oddziaływań wychowawczych w kluczu edukacji do samotności). W związku z tym przedstawiam argumenty i racje obligujące do zastąpienia w dyskursie monoseologicznym (samotnościowym) narracji monolektycznej – dialektyczną. Zabieg ten, w zamyśle, pozwoli uzyskać możliwie pełny, sensowny i bardziej adekwatny obraz obu tych, traktowanych jako komplementarne, fenomenów – samotności i wspólnotowości. Podstawową tezą, jakiej zamierzam bronić, jest stwierdzenie, że samotność i wspólnotowość, rozpatrywane w porządku dialektycznym, nie występują w separacji, lecz w istotny sposób wzajemnie się warunkują i dopełniają. Stwierdzenie to prowadzi do praktycznej w swej wymowie konkluzji, że każdy z nas może i powinien radzić sobie z wyzwaniami samotności oraz bycia we wspólnocie, przeplatając i łącząc w swoim życiu periody wspólnotowości z równie inspirującymi epizodami samotności.

Bibliografia

Bauman, Z. (2008). Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie [Community. Seeking Safety in an Insecure World]. Transl. J. Margański. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Berdyaev, N. (2002). Rozważania o egzystencji. Filozofia samotności i wspólnoty [Deliberations on Existence. Philosophy of Loneliness and Community]. Transl. H. Paprocki. Kęty: ANTYK.

Bowlby, J. (1969) Attachment and Loss. Vol. 1: Attachment. New York: Basic Books.

Cacioppo, J. T. & Patrick W. (2008). Loneliness: Human Nature and the Need for Social Connection. New York: W.W. Norton & Company.

Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne [Loneliness of the Young – Theoretical Analysis and Empirical Study]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Domeracki, P. (2016). Rozstaje samotności. Studium filozoficzne [The Crossroads of Loneliness: A Philosophical Study]. Preface of B. L. Mijuskovic. Kraków: Nomos.

Domeracki, P. (2018). Horyzonty i perspektywy monoseologii. Filozoficzne studium samotności [Horizons and Perspectives of Monoseology. A Philosophical Study of Loneliness]. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Domeracki, P. & Tyburski, W. (eds.) (2006). Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne [To Understand Loneliness. An Interdisciplinary Study]. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Dubas, E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia [Education of Adults Experiencing Loneliness and Solitude]. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Dybeł, K. (2009). Samotność w literaturze średniowiecznej Francji. Literatura narracyjna XII–XIII wieku [The Loneliness in the Medieval French Literature. Narrative literature of the 12th-13th centuries]. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Grzybek, G. (2013). Samotność a kreacja [Loneliness and Creation]. Horyzonty Wychowania, 12(23), 7-10.

Hojat, M. & Crandall, R. (eds.). (1987). Loneliness: Theory, Research and Applications. San Rafael, California: Select Press.

Howard, J. A. (1975). The Flesh-Colored Cage. The Impact of Man’s Essential Aloneness on His Attitudes and Behavior. New York: Hawthorn Books, Inc. Publishers.

Kant, I. (2005a). Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym [Idea for a Universal History with a Cosmopolitan Purpose]. Transl. M. Żelazny. In idem, Rozprawy z filozofii historii [Treatises on the History of Philosophy]. Kęty: Antyk.

Kant, I. (2005b). Metafizyczne podstawy nauki o cnocie [Groundwork of the Metaphysics of Virtue]. Transl. W. Galewicz. Kęty: Antyk.

Kmiecik-Baran, K. (1988). Poczucie osamotnienia – charakterystyka zjawiska [A Feeling of Loneliness – A Characterization of the Phenomenon]. Przegląd Psychologiczny, 31(4), 1079-1098.

Kmiecik-Baran, K. (1992). Człowiek w sytuacjach samotności a poczucie osamotnienia [A Human in Situations of Solitude and the Feeling of Loneliness]. Zdrowie Psychiczne, 3-4, 95-107.

Kmiecik-Baran, K. (1993). Osamotnienie w okresie dorastania [Loneliness in Adolescence]. Zdrowie Psychiczne, 1-2, 93-101.

Kołakowski, L. (2005). Mini wykłady o maxi sprawach [Mini-lectures on Maxi-issues]. Kraków: Znak. First series: O kłamstwie [On Deceit].

Kuklińska, K. L. (2013). Singlizm. Nowy styl życia w ponowoczesnym świecie [Singlism. A New Lifestyle in the Post-Modern World]. Warsaw: Collegium Civitas–Wydawnictwo Trio.

Lévinas, E. (1999). Czas i to, co inne [Time and the Other]. Transl. J. Migasiński. Warsaw: Wydawnictwo KR.

Lynch, J. J. (1977). The Broken Heart. The Medical Consequences of Loneliness in America. New York: Basic Books, Inc., Publishers.

Lynch, J. J. (1985). The Language of the Heart. The Body’s Response to Human Dialogue. New York: Basic Books, Inc., Publishers.

Lynch, J. J. (2000). A Cry Unheard. New Insights into the Medical Consequences of Loneliness. Baltimore: Bancroft Press.

McGraw, J. G. (2010). Intimacy and Aloneness. A Multi-Volume Study in Philosophical Psychology. Vol. 1: Intimacy and Isolation. Amsterdam: Editions Rodopi.

McGraw, J. G. (2012). Intimacy and Aloneness. A Multi-Volume Study in Philosophical Psychology. Vol. 2: Personality Disorders and States of Aloneness. Amsterdam–New York: Editions Rodopi.

Mijuskovic, B. L. (2012). Loneliness in Philosophy, Psychology, and Literature. Bloomington: iUniverse, Inc.

Mijuskovic, B. L. (2015). Feeling Lonesome. The Philosophy and Psychology of Loneliness. Santa Barbara, California–Denver, Colorado: Praeger, An Imprint of ABC-CLIO, LLC.

Mijuskovic, B. L. (2019). Consciousness and Loneliness: Theoria and Praxis. Leiden–Boston: Brill Rodopi.

Moustakas, C. E. (1961). Loneliness. Englewood Cliffs, New York: Prentice-Hall.

Moustakas, C. E. (1972). Loneliness and Love. New York: Prentice-Hall.

Moustakas, C. E. (1974). Portraits of Loneliness and Love. New York: Prentice-Hall.

Moustakas, C. E. (1975). The Touch of Loneliness. New York: Prentice-Hall.

Mółka, J. (2012). Samotność i osamotnienie [Loneliness and Solitude]. Horyzonty Wychowania, 11(22), 17-34.

Pawłowska, R. & Jundziłł, E. (2000, 2006). Pedagogika człowieka samotnego [Pedagogy of a Lonely Human]. Gdańsk: Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna.

Peplau, L. A. & Perlman, D. (1982). Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Therapy. New York: John Wiley-Interscience.

Plessner, H. (1988). Pytanie o conditio humana. Wybór pism [The Question of Conditio Humana. Selected Writings]. Transl. M. Łukasiewicz, Z. Krasnodębski, A. Załuska. Warsaw: PIW.

Plessner, H. (2008). Granice wspólnoty. Krytyka radykalizmu społecznego [The Limits of Community: a Critique of Social Radicalism]. Transl. J. Merecki. Warsaw: Oficyna Naukowa S.c.

Ricoeur, P. (1989). Hermeneutyczna funkcja dystansu [The Hermeneutical Function of Distanciation]. In idem, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism [Language, Text, Interpretation. Selection of Writings]. Transl. P. Graff & K. Rosner. Warsaw: PIW.

Seneca, L. A. (1989). O pokoju ducha [Of Peace of Mind]. In: idem, Dialogi [Dialogues]. transl. L. Joachimowicz. Warsaw: Pax.

Sierocka, B. (2007). Wspólnota komunikacyjna w teorii i praktyce [Communication Community in Theory and Practice]. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Smilansky, S. (2009). 10 moralnych paradoksów [10 Moral Paradoxes]. Transl. W. Kostrzewski. Kraków: WAM.

Sobstyl, K. (2013). Samotność i jej obrazy w języku [Loneliness and Its Images in the Language]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stern, J. (2012). Loneliness and Solitude in Education. How to Value Individuality and Create an Enstatic School. Pieterlen: Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften.

Storr, A. (2010). Samotność: powrót do jaźni [Solitude: a Return to the Self]. Transl. J. Prokopiuk & P. J. Sieradzan. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B.

Storr, A. (2005). Solitude: a Return to the Self. New York: Free Press.

Szeliga, D. & Zółkiewska, E. D. (eds.) (2010). Motywy samotności i wspólnoty w dawnych literaturach romańskich (Średniowiecze – Oświecenie) [Motifs of Solitude and Community in Old Romanesque Literatures (Middle Ages – Enlightenment)]. Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Turkle, S. (2013). Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem [Alone together. Why we Expect More from Technology and Less from Each Other]. Transl. M. Cierpisz. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Twardowska-Rajewska, J. (ed.) (2005). Przeciw samotności [Against lonliness]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-05-15

Jak cytować

1.
DOMERACKI, Piotr. Three Rival Versions of a Correlation Between Solitude and Communitiveness in a Monoseological Discourse. Paedagogia Christiana [online]. 15 maj 2020, T. 45, nr 1, s. 23–36. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2020.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education

Dział

Being Alone Together in Education

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 848
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

samotność, wspólnotowość, filozofia samotności, monoseologia, vita separata, vita mixta, vita paradoxa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa