Liability of local government units acting as contracting authorities in the light of the Public Finance Discipline Violation Liability Act
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBPS.2019.022Keywords
public procurement, local government, liability, contracting authorityAbstract
Local government units as entities of a public finance sector are obliged to apply provisions of the Public Procurement Law in cases in which the conditions specified in the content of this normative act are satisfied. This applies, in particular, when the value of the awarded public procurement contract exceeds the PLN equivalent of EUR 30,000. In the event of a violation of provisions of the Public Procurement Law by local government units acting as contracting authorities, the local government units shall not be directly liable. As a rule, the liable entity will be the head of the contracting authority, or members of the tender committee, or employees entrusted with performing specific tasks. The article is devoted to the analysis of the liability of local government units acting as contracting authorities in the light of the Public Finance Discipline Violation Liability Act of 17 December 2004.References
Dębowska-Romanowska T., Prawo budżetowe państwa i samorządu terytorialnego [in:] W. Wójtowicz (ed.), Prawo finansowe, C.H. Beck, Warszawa 1999.
Filipek M.. Dobór składu osobowego komisji przetargowej, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2008, No 3, pp. 67–73.
Glumińska-Pawlic J., Komentarz do art. 61 u.s.g. [in:] B. Dolnicki (ed.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. 11 wyd., LEX No 587718911.
Glumińska-Pawlic J., Komentarz do art. 61 u.s.p. [in:] B. Dolnicki. Ustawa o samorządzie powiatowym. Komentarz, 2 wyd., LEX No 587284497.
Glumińska-Pawlic J., Komentarz do art. 72 u.s.g. [in:] B. Dolnicki (ed.) Ustawa o samorządzie województwa. Komentarz, LEX No 587334845.
Iwaniec W., Kryteria pozacenowe – bieżąca praktyka-perspektywy, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2019, No 3, pp. 11–18.
Iwaniec W., Odpowiedzialność za nieprawidłowości w procesie przygotowania i udzielania zamówienia, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2015, No 10, pp. 6–11.
Jagiełło D., Kompetencje i zadania komisji przetargowej, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2011, No 11, pp. 76–80.
Lipiec-Warzecha L., Komentarz do art. 17 [in:] L. Lipiec-Warzecha, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, LEX No 587281187.
Ludziejewski M., Najczęstsze błędy przy organizacji pracy komisji przetargowej, „Zamawiający” 2013, No 1, pp. 16–18.
Meducki M., Komisja przetargowa, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2017, No 12, pp. 68–71.
Nowicki J.E., Zasada pisemności postępowania, „Zamówienia Publiczne Dorad-ca” 2008, No 5, pp. 43–51.
Padrak K., Komisja przetargowa, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2007, No 11, pp. 28–33.
Pieróg J., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, 11 wyd., C.H. Beck, Warszawa 2012.
Pruszkowski R., Przesłanki i praktyczne skutki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych, „Zamówienia Publiczne Dorad-ca” 2009, No 9, pp. 14–27.
Pruszkowski R., Zakres odpowiedzialności kierownika zamawiającego oraz innych osób uczestniczących w postępowaniu, cz. 1, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2015, No 12, pp. 12–18.
Urząd Zamówień Publicznych, Kiedy zamawiający może „wyręczyć się” osobą trzecią? „Zamówienia Publiczne Doradca” 2006, No 7, pp. 30–31.
Winiarz M., Odpowiedzialność za udzielanie zamówień publicznych w podsektorze samorządowym, „Finanse Komunalne” 2007, No 9, pp. 32–45.
Winiarz M., Naruszenie zasady bezstronności w postępowaniu o udzielenie za-mówienia publicznego jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych, „Finanse Komunalne” 2015, No 10, pp. 54–63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 403
Number of citations: 0