Proces recenzji
W celu zapewnienia profesjonalnej i obiektywnej oceny, artykuły zgłoszone do publikacji są recenzowane, z zachowaniem reguły podwójnej anonimowości. Na podstawie uzyskanych ocen Redakcja podejmuje decyzję o odrzuceniu, przyjęciu albo odesłaniu publikacji do Autora w celu naniesienia poprawek.
Po otrzymaniu uwag recenzentów Autor jest zobowiązany ustosunkować się do nich we wskazanym przez Redakcję terminie. Niedotrzymanie tego terminu zostanie uznane za rezygnację z publikacji pracy.
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania tekstów, zmiany tytułów, śródtytułów oraz poprawek stylistycznych. Materiałów niezamówionych nie zwracamy.
Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki, w której afiliowany jest autor nadesłanego artykułu lub innego opracowania podlegającego recenzji (np. glosy). Wyboru recenzentów dokonuje się z uwzględnieniem ich specjalizacji naukowej.
W przypadku tekstów napisanych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
Autorzy oraz recenzenci nie znają swoich tożsamości. Redakcja kwartalnika „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” stosuje model double blind review process.
W szczególnych przypadkach, gdy do oceny pracy nie jest możliwe powołanie recenzenta z jednostki innej niż ta, w której afiliowany jest autor nadesłanej pracy, recenzent musi podpisać deklarację o nie występowaniu konfliktu interesów. Za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, powinowactwo, inne relacje prawne, konflikt), relacje podległości służbowej, prowadzenie bezpośredniej współpracy naukowej w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji oraz wszelkie inne okoliczności mogące skutkować brakiem obiektywizmu dokonywanej oceny.
Recenzja sporządzana jest w formie pisemnej na przygotowanym przez Redakcję formularzu.
Formularz recenzji (DOC)
Formularz recenzji (PDF)
Każda recenzja kończy się jednoznacznym wnioskiem o: a) możliwości opublikowania pracy, b) możliwości opublikowania pracy pod warunkiem wprowadzenia w niej wskazanych poprawek, c) odrzuceniu pracy.
Publikowane są teksty, które uzyskały dwie pozytywne recenzje. Jeśli jedna z recenzji jest pozytywna, druga zaś negatywna - powoływany jest trzeci recenzent, którego recenzja ma charakter rozstrzygający.
Do druku kwalifikowane są teksty oryginalne, nigdzie wcześniej nie publikowane, spełniające kryteria wskazane w formularzu recenzji. Należą do nich w szczególności: oryginalność ujęcia tematu, postawienie problemu badawczego, odpowiedni dobór źródeł, poprawność stylistyczno-językowa.
Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji lub numerów czasopisma nie są ujawniane. Wykaz recenzentów współpracujących z redakcją kwartalnika „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” w danym roku, publikowany jest na stronie internetowej czasopisma.