Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • History
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

State and Local Government Budget Law

Integrity, transparency and education as determinants of optimal public spending
  • Home
  • /
  • Integrity, transparency and education as determinants of optimal public spending
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 4 No. 4 (2016) /
  4. Articles

Integrity, transparency and education as determinants of optimal public spending

Authors

  • Ewa Lotko Chair of Public Finance and Finance Law, Faculty of Law, University in Bialystok
  • Urszula K. Zawadzka-Pąk Chair of Public Finance and Finance Law, Faculty of Law, University in Bialystok

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBPS.2016.021

Keywords

transparency, integrity, learning disabilities, public spending, financial decisions

Abstract

The difficulties in the effective implementation of the performance budgeting in Poland has become the starting point for the research presented in this paper. Despite over twenty years of experience in this field, it is difficult to say that public spending are effective, efficient and economical. We consider that this objective could be achieved by applying the optimal model of the functioning of public sector in practice. The model where, apart legal provisions, the moral attitudes and values, education and transparency play the crucial role. Thus the paper presents the results of the online survey, which enabled the identification of learning disabilities in citizens’ control of public expenditure presented in conclusions.

References

Damgaard B., Lewis J.M., Accountability and Citizen Participation [w:] M. Bovens, R.E. Goodin, T. Schillemans (red.), The Oxford Handbook of Public Accountability, Oxford University Press, 2014.

Gailmard S., Accountability and Principal-Agent Theory [w:] M. Bovens, R.E. Goodin, T. Schillemans (red.), The Oxford Handbook of Public

Accountability, Oxford University Press, 2014.

Jensen M., Meckling W., Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure, „Journal of Financial Economics” 1976, nr 3(4), s. 305–360.

Salachna J.M., Tyniewicki M., Moralność jako element podejmowania decyzji finansowych w sektorze publicznym, „Prawo Budżetowe Państwa i Samo-rządu” 2016, nr 3(4), s. 9–23.

Senge P., The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York 1990.

Zawadzka-Pąk U.K., Kulikowska-Kulesza J.E., Lotko E., Towards performance culture via learning culture: lessons from Poland, „Ekonomia i Zarządza-nie” 2015, nr 4(7), s. 7–13.

Zawadzka-Pąk U.K., Responsible Public Finance Management [w:] A. Farazmand (red.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance, Springer 2017 (w druku).

State and Local Government Budget Law

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-02-09

How to Cite

1.
LOTKO, Ewa and ZAWADZKA-PĄK, Urszula K. Integrity, transparency and education as determinants of optimal public spending. State and Local Government Budget Law. Online. 9 February 2017. Vol. 4, no. 4, pp. 21-34. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PBPS.2016.021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 4 No. 4 (2016)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 681
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

transparency, integrity, learning disabilities, public spending, financial decisions
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop