The renouncement from the measurement of the punishment and effectiveness of penalties in cases related to violating public finance discipline
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBPS.2015.015Keywords
the violation of public finance discipline, the renouncement from the measurement of the punishment, admonition, reprimand, a fine, a ban on perfor-mance of managerial functions connected with disposing of public fundsAbstract
The committee adjudicating in cases over violation of public finance discipline shall measure out the penalty at its own discretion, within the limits envisaged in the act, taking into consideration the degree of the fault and the effects and degree of harmfulness of the act for order of public finances, with due regard for the purposes of the penalty in its social impact and the preventive and educational purposes that it is to achieve for the punished person. In cases that deserve particular consideration, on taking into account the character and circumstances of the act or the personal features and conditions of the perpetrator, measuring out of a punishment may be refrained from. The following shall be penalties for violating public finance discipline admonition, reprimand, a fine, a ban on performance of managerial functions connected with disposing of public funds, for a period of 5 years from the day of validation of the adjudicating decision. The renouncement from the measurement of the punishment is an institution very often applied in practice of arbitrating of adjudication commission deciding in matters for the departure from discipline of public finance. In years 2010–2014 the number of matters which were ended with the renouncement from the measurement of the punishment exceeded the number of adjudication which measure out of penalties. Several research methods are used in the study, including dogmatic-exegetical, analytical and empirical method. Essential part of the article is based on analysis of the adjudication commission resolutions, reports of its activity, e.g. Reports of the Main Adjudication Commission in Cases Related to Violation of Public Finance Discipline and collective reports of the first instance adjudication commissions activities in 2010–2014. The output of Polish financial law doctrine was used in the study. Legal status valid for 19 March 2015 is applicable to this study.References
Dębowska-Romanowska T., Prawo finansowe. Część konstytucyjna wraz z częścią ogólną, C.H. Beck, Warszawa 2010.
Gryska P., Komentarz do art. 36 u.o.n.d.f.p., [w:] P. Gryska, T. Robaczyński, Dyscyplina finansów publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2006.
Hofmański P., Opinia zlecona Biura Studiów i Ekspertyz Sejmu RP o rządowym projekcie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, druk sejmowy nr 1958, www.sejm.gov.pl, (dostęp: 21.04.2015 r.).
Kosikowski C., Odpowiedzialność za naruszenie reżimu prawnego finansów publicznych (nowa koncepcja), „Państwo i Prawo” 2006, nr 12, s. 2–21.
Kościńska-Paszkowska A., Komentarz do art. 31 u.o.n.d.f.p., [w:] K. Borowska, A. Kościńska-Paszkowska, T. Bolek, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, Lexis Nexis, Warszawa 2012.
Kościńska-Paszkowska A., Komentarz do art. 32 u.o.n.d.f.p., [w:] K. Borowska, A. Kościńska-Paszkowska, T. Bolek, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, Lexis Nexis, Warszawa 2012.
Kościńska-Paszkowska A., Komentarz do art. 34a u.o.n.d.f.p., [w:] K. Borowska, A. Kościńska-Paszkowska, T. Bolek, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, Lexis Nexis, Warszawa 2012.
Kościńska-Paszkowska A., Komentarz do art. 35 u.o.n.d.f.p., [w:] K. Borowska, A. Kościńska-Paszkowska, T. Bolek, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, Lexis Nexis, Warszawa 2012.
Kościńska-Paszkowska A., Komentarz do art. 36, [w:] K. Borowska, A. Kościńska-Paszkowska, T. Bolek, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, Lexis Nexis, Warszawa 2012.
Kryczko P., Charakter prawny odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, [w:] K. Święch, A. Zalcewicz (red.), Sanacja finansów publicznych w Polsce. Aspekty prawne i ekonomiczne, Wydawnictwo PPH Zapol Dmochowski, Sobczyk Spółka Jawna, Szczecin 2005.
Lipiec-Warzecha L., Egzekwowanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wybrane problemy, „Finanse Komunalne” 2007, nr 9, s. 5–12.
Lipiec-Warzecha L., Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komentarz, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
Ostaficzuk M., Analiza porównawcza katalogu kar z kodeksu karnego skarbowe-go i ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, [w:] T. Bojkowski, J. Przybylska (red.), Dyscyplina finansów publicznych. Zasady odpowiedzialności, problemy orzecznicze i aspekty praktyczne, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2012.
Radziewicz P., Opinia zlecona Biura Studiów i Ekspertyz Sejmu RP o art. 32 projektu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, druk sejmowy nr 1958, www.sejm.gov.pl, (dostęp: 21.04.2015 r.).
Salachna J.M., Odpowiedzialność w prawie finansowym, [w:] C. Kosikowski, System prawa finansowego. Teoria i nauka prawa finansowego, t. I, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
Wróblewska M., Dyscyplina finansów publicznych, [w:] A. Drwiłło, Podstawy finansów publicznych, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 459
Number of citations: 0