Principle of proportionality and conditions for participation in a public procurement procedure
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBPS.2022.010Keywords
proportionality, public procurement, contract conditions, awarding entities, contractorsAbstract
Principle of proportionality is of particular importance when an awarding entity determines conditions for participation in a public procurement procedure. The contracting authority is obliged to determine terms of a contract in a manner adequate to a subject of the contract, in particular with regard to a value, a specificity and a complexity of the contract. The conditions for contractors cannot be excessive, they must be related to the subject of the contract and refer to the minimum requirements that the contractors should meet. Proportionality also means balancing public interest and interests of economic operators. This does not mean, however, that the contracting authority should allow all contractors to participate in the procedure. On basis of the terms of the contract, the contracting authority should define the extend of contractors who guarantee a proper performance of the public contract. Therefore, the contracting authority’s priority is to award a public contract to the contractor who will perform it properly, thus pursuing the public interest.
References
Gawrońska-Baran A., Warunki udziału w postępowaniu, „Monitor Zamówień Publicznych” 2021, nr 3, s. 33–36.
Granecki P., Granecka I., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2021.
Grześkowiak-Strojek D., Komentarz do art. 112 p.z.p. [w:] M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2022, Legalis.
Jaworska M., Komentarz do art. 16 p.z.p. [w:] M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2022, Legalis.
Kowalczyk A., Zasada proporcjonalności w zamówieniach publicznych, „Za-mówienia Publiczne Doradca” 2019, nr 4, s. 6–10.
Nowicki H., Zasady udzielania zamówień publicznych [w:] J. Sadowy (red.), System zamówień publicznych w Polsce, wyd. UZP, Warszawa.
Nowicki P., Zamówienia publiczne jako instrument kształtowania gospodarki przez państwo, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2017, nr 497, s. 114–115.
Olszewska M., Obowiązek proporcjonalności, „Monitor Zamówień Publicznych” 2018, nr 10, s. 37–41.
Pieróg J., Komentarz do art. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [w:] J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2019.
Stachowiak M., Komentarz do art. 112 p.z.p. [w:] W. Dzierżanowski, M. Stachowiak, Ł. Jaźwiński, J. Jerzykowski, M. Kittel, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX nr 587859691.
Talago-Sławoj H., Zasada proporcjonalności w prawie i orzecznictwie europejskim, cz. 2, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2019, nr 5, s. 26–31.
Wiktorowski A., Komentarz do art. 16 p.z.p. [w:] A. Gawrońska-Baran, E. Wiktorowska, A. Wiktorowski, P. Wójcik, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
Wojtczyk A., Zasada proporcjonalności w zamówieniach publicznych, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2018, nr 6, s. 76–79.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Magdalena Taraszkiewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 670
Number of citations: 0