Zasada proporcjonalności a warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBPS.2022.010Słowa kluczowe
proporcjonalność, zamówienia publiczne, warunki zamówienia, zamawiający, wykonawcyAbstrakt
Zasada proporcjonalności ma szczególne znaczenie przy ustalaniu przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający obowiązany jest ustalić warunki zamówienia w sposób adekwatny do przedmiotu zamówienia w szczególności odnoszący się do wartości, specyfiki i złożoności zamówienia. Warunki stawiane wykonawcom nie mogą być nader wygórowane, muszą być związane z przedmiotem zamówienia i odnosić się do minimalnych wymagań, jakie powinni spełnić wykonawcy. Proporcjonalność to również równoważenie interesu publicznego i interesów wykonawców. Nie oznacza to jednak, że zamawiający ma dopuścić do udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców. Powinien on w oparciu o warunki zamówienia zakreślić krąg wykonawców, którzy dają rękojmie wykonania w należyty sposób zamówienia publicznego. Priorytetem zamawiającego jest więc udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który wykona je prawidłowo, realizując tym samym interes publiczny.
Bibliografia
Gawrońska-Baran A., Warunki udziału w postępowaniu, „Monitor Zamówień Publicznych” 2021, nr 3, s. 33–36.
Granecki P., Granecka I., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2021.
Grześkowiak-Strojek D., Komentarz do art. 112 p.z.p. [w:] M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2022, Legalis.
Jaworska M., Komentarz do art. 16 p.z.p. [w:] M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2022, Legalis.
Kowalczyk A., Zasada proporcjonalności w zamówieniach publicznych, „Za-mówienia Publiczne Doradca” 2019, nr 4, s. 6–10.
Nowicki H., Zasady udzielania zamówień publicznych [w:] J. Sadowy (red.), System zamówień publicznych w Polsce, wyd. UZP, Warszawa.
Nowicki P., Zamówienia publiczne jako instrument kształtowania gospodarki przez państwo, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2017, nr 497, s. 114–115.
Olszewska M., Obowiązek proporcjonalności, „Monitor Zamówień Publicznych” 2018, nr 10, s. 37–41.
Pieróg J., Komentarz do art. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [w:] J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2019.
Stachowiak M., Komentarz do art. 112 p.z.p. [w:] W. Dzierżanowski, M. Stachowiak, Ł. Jaźwiński, J. Jerzykowski, M. Kittel, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX nr 587859691.
Talago-Sławoj H., Zasada proporcjonalności w prawie i orzecznictwie europejskim, cz. 2, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2019, nr 5, s. 26–31.
Wiktorowski A., Komentarz do art. 16 p.z.p. [w:] A. Gawrońska-Baran, E. Wiktorowska, A. Wiktorowski, P. Wójcik, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
Wojtczyk A., Zasada proporcjonalności w zamówieniach publicznych, „Zamówienia Publiczne Doradca” 2018, nr 6, s. 76–79.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 663
Liczba cytowań: 0