Online newspaper “Polska jest najważniejsza” as an instrument of political promotion
DOI:
https://doi.org/10.12775/NM.2012.007Keywords
Jarosław Kaczyński, journalism genres, online newspaper, political communication, political party press, political promotion, “Polska jest najważniejsza”, presidential elections, Smoleńsk plane crashAbstract
The article is an analysis of “Polska jest najważniejsza” (PJN) online newspaper: its structure, the journalistic genres used by the editors to present the content, and above all to examine the objectives and functions of the periodical. This newspaper belongs to a segment of political party press and it was part of a web site promoting the candidacy of Jarosław Kaczyński as president in 2010. The article consists of three parts, the first is to examine how the newspaper “Polska jest najważniejsza” corresponds to the model structures of online newspapers and magazines. The second part contains the analysis of the newspaper, due to the use of journalistic genres, means of expression and editorial concepts, and various functions that are fulfilled by the PJN periodical. The last part concerns the way and extent of online newspaper use to promote the candidacy of Jarosław Kaczyński in political communication process.
References
Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej. 2006. Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Darska Bernadetta. 2008. Czas Fem. Przewodnik po prasie feministycznej i tematach kobiecych w czasopismach kulturalnych. Olsztyn: Wydawnictwo Portret.
Grzenia Jan. 2007. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Janik-Wiszniowska Małgorzata. 2009. Promocja i reklama polityczna. [W:] A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.). Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Jupowicz-Ginalska Anna. 2010. Marketing medialny. Warszawa: Difin.
Pisarek Walery (red.). 2006. Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
Zdunkiewicz-Jedynak Dorota. 2008. Wykłady ze stylistyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Źródła internetowe
Koryszewski Mariusz. 2009. Prasa drukowana wciąż króluje: tylko 3 proc. czyta gazety w sieci. http://technologie.gazeta.pl/, 1.12.2010.
NYT wprowadzi opłaty za internetowe artykuły w styczniu 2011 r. 2010. http://www. wirtualnemedia.pl, 18.05.2010.
„Polska jest najważniejsza”. http://jaroslawkaczynski.info, 4.07.2010.
Sandecki Marcin. 2010. Prawdziwa kampania toczy się w sieci. http://wyborcza.pl/, 20.11.2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 597
Number of citations: 0