About (not)new consequences of new media
DOI:
https://doi.org/10.12775/NM.2012.002Keywords
CMC, media effects, media in culture and society, new mediaAbstract
Text is the reconstruction of basic characteristics ascribed to so called new media and social and cultural consequences related to the emerging and popularizing of new media in mass communication and media theory. As basic characteristics and consequences of new media author recognizes: digitalization, new media language, online journalism, problems of ethics and low in new media, economics of new media, interactivity and its consequences, virtual communities, fi nally: problems of – hypothetical – new cultural formations related to new media. New media and their unquestioned infl uence on many spheres of social and cultural life is not a new phenomenon: both in the history of mediated communication and the history of mass media studies (for example radio, cinema or TV caused very similar, emotional and critical reactions). Author concludes that it is difficult to reason the thesis of qualitative diff erence of so called new media according to so called old media, because every new medium in the history of mass (or mediated) communication caused similar in fact discussion and reaction and, which is more important, similar – in the matter of fact – type of social or cultural effects (on the condition of society and community, ethics, new forms of culture etc.).
References
Bard Alexander, Söderqvist Jan. 2006. Netokracja. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Baudrillard Jean. 2005. Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Białowąs Anna. 2007. Filozofi czne aspekty wykorzystywania informacyjno-komunikacyjnych technologii w procesie kształcenia i samokształcenia. [W:] P. Drzyzga (red.). Nowe media a tradycyjne środki przekazu. Tychy: Saternus Media.
Cantoni Lorenzo, Tardini Stefano. 2006. Internet. London–New York: Routledge.
Casetti Francesco, Odin Roger. 1994. Od paleo- do neotelewizji. W perspektywie semiopragmatyki. [W:] A. Gwóźdź (red.). Po kinie?… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Kraków: Universitas.
Drożdż Michał. 2005. Media. Teorie i fi kcje. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Drucker Peter F. 1999. Społeczeństwo prokapitalistyczne. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (red.). 2005. Język a multimedia. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Eco Umberto. 1996. Semiologia życia codziennego. Warszawa: Czytelnik.
Everett Anna, Caldwell John T. (red.). 2003. New Media. Theories and Practices of Digitextuality. New York: Routledge.
Filipiak Marian. 2003. Homo Communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Gitelman Lisa, Pingree Geoff rey B. (red.). 2003. New Media 1740–1915. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Hui Kyong Cun Wendy, Keenan Thomas (red.). 2006. New Media – Old Media. A History and Theory Leader. New York: Routledge.
de Kerckhove Derrick. 1996. Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości. Warszawa: MIKOM.
Kita Małgorzata (red.). 2004. Dialog a nowe media. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Levinson Paul. 2006. Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran (red.). 2006. New Media: a critical introduction. London–New York: Routledge.
Lubański Mieczysław. 2004. Społeczeństwo informacyjne a cywilizacja informatyczna. [W:] A. Szewczyk (red.). Dylematy cywilizacji informatycznej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Manovich Lev. 2006. Język nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
McQuail Denis. 2007. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Olszański Leszek. 2006. Dziennikarstwo internetowe. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
O’Sullivan Tim, Dutton Brian, Rayner Philip (red.). 1998. Studying the Media. Second Edition. London: Arnold.
Pavlik John V. 2001. Journalism and New Media. New York: Columbia University Press.
Poster Mark. 1997. Cyberdemocracy: the Internet and the public sphere. [W:] D. Holmes (red.). Virtual Politics. Sage California: Thousand Oaks.
Slevin James. 2000. The Internet and Society. Cambridge: Polity Press.
Spar David. 1999. Lost in (cyber)space: the private rules of online commerce. [W:] C. Culter, T. Porter, V. Haufl er (red.). Private Authority and International Aff airs. New York Albany: Suny Press.
Thompson John B. 2001. Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław: Astrum.
Trompenaars Fons, Hempden-Turner Charles. 2002. Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków: Ofi cyna Ekonomiczna.
Virilio Paul. 2006. Bomba informacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Zacher Lech W. 2005. Etykietowanie przyszłych społeczeństw – kryteria, określenia, ewaluacje. [W:] M. Sokołowski (red.). U progu wielkiej zmiany. Media w kulturze XXI wieku. Nurty – kategorie – idee. Olsztyn: Ofi cyna Wydawnicza „Kastalia”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1650
Number of citations: 0