Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Nowe Media. Czasopismo Naukowe

Niwelowanie emersji. Strategie estetyczne w projektowaniu graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo
  • Strona domowa
  • /
  • Niwelowanie emersji. Strategie estetyczne w projektowaniu graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2014): Udział mediów społecznościowych w rozwoju kultury i przedsiębiorczości /
  4. Studia i Rozprawy

Niwelowanie emersji. Strategie estetyczne w projektowaniu graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo

Autor

  • Piotr Kubiński Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/NM.2014.008

Słowa kluczowe

emersja, gry wideo, gry komputerowe, GUI, graficzny interfejs użytkownika

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia najważniejsze strategie estetyczne podejmowane przez projektantów graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo. Wśród tych strategii, mających zredukować emersyjne działanie interfejsów, autor wyróżnia: minimalizację, stylizację, diegetyzację, metainterfeizację, konfiguracyjność oraz tematyzację. Wykorzystanie tych strategii – które bynajmniej nie wykluczają się wzajemnie – może nie tylko służyć iluzji niezmediatyzowanego uczestnictwa w akcji gry, lecz także przyczyniać się do budowania wizualnej tożsamości i rozpoznawalności danej produkcji.

Bibliografia

Książki

Bolter Jay David, Grusin Richard. 2000. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press.

Celiński Piotr. 2010. Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Fagerholt Erik, Lorentzon Magnus. 2009. Beyond The HUD. User Interfaces for Increased Player Immersion In FPS Games. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Johnson Steven. 1997. Interface Culture. How Technology Transforms The Way We Create and Communicate. San Francisco: Harper.

Artykuły

Kubiński Piotr. 2013. Znakowy charakter graficznych interfejsów użytkownika. „Przegląd Humanistyczny” 4/2013, s. 73–81.

Źródła internetowe

Najładniejszy interfejs w grach…, http://forum.polygamia.pl/dyskusje/najladniejszy-interfejs-w-grach/ [15.09.2014].

Wilson Greg. 2006. Off With Their HUDs!: Rethinking The Heads-Up Display In Console Game Design. www.gamasutra.com/view/feature/130948/off_with_their_huds_rethinking_.php [15.09.2014].

Przywołane gry

Dead Space [EA Redwood Shores 2008]

Deus Ex: Bunt Ludzkości [Eidos Montreal 2011]

Diablo III [Blizzard Entertainment 2012]

F.E.A.R. 3 [Day 1 Studios 2011]

FIFA 14 [EA Sports 2013]

Grand Theft Auto IV [Rockstar North 2008]

Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds [Capcom, Eighting 2011]

Max Payne 3 [Rockstar Vancouver 2012]

Metro 2033 [4A Games 2010]

Metro: Last Light [4A Games 2013]

Mirror’s Edge [DICE 2008]

Neverwinter [Cryptic Studios 2013]

Omerta: City of Gangsters [Haemimont Games 2012]

Prince of Persia [Broderbund 1989]

Red Dead Redemption [Rockstar San Diego 2010]

SimCity [Maxis 2013]

Nowe Media. Czasopismo Naukowe

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-06-24

Jak cytować

1.
KUBIŃSKI, Piotr. Niwelowanie emersji. Strategie estetyczne w projektowaniu graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo. Nowe Media. Czasopismo Naukowe [online]. 24 czerwiec 2015, T. 5, s. 177–197. [udostępniono 2.6.2023]. DOI 10.12775/NM.2014.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2014): Udział mediów społecznościowych w rozwoju kultury i przedsiębiorczości

Dział

Studia i Rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 510
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

emersja, gry wideo, gry komputerowe, GUI, graficzny interfejs użytkownika
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa