Niwelowanie emersji. Strategie estetyczne w projektowaniu graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo
DOI:
https://doi.org/10.12775/NM.2014.008Słowa kluczowe
emersja, gry wideo, gry komputerowe, GUI, graficzny interfejs użytkownikaAbstrakt
Niniejszy artykuł przedstawia najważniejsze strategie estetyczne podejmowane przez projektantów graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo. Wśród tych strategii, mających zredukować emersyjne działanie interfejsów, autor wyróżnia: minimalizację, stylizację, diegetyzację, metainterfeizację, konfiguracyjność oraz tematyzację. Wykorzystanie tych strategii – które bynajmniej nie wykluczają się wzajemnie – może nie tylko służyć iluzji niezmediatyzowanego uczestnictwa w akcji gry, lecz także przyczyniać się do budowania wizualnej tożsamości i rozpoznawalności danej produkcji.
Bibliografia
Książki
Bolter Jay David, Grusin Richard. 2000. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press.
Celiński Piotr. 2010. Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Fagerholt Erik, Lorentzon Magnus. 2009. Beyond The HUD. User Interfaces for Increased Player Immersion In FPS Games. Göteborg: Chalmers University of Technology.
Johnson Steven. 1997. Interface Culture. How Technology Transforms The Way We Create and Communicate. San Francisco: Harper.
Artykuły
Kubiński Piotr. 2013. Znakowy charakter graficznych interfejsów użytkownika. „Przegląd Humanistyczny” 4/2013, s. 73–81.
Źródła internetowe
Najładniejszy interfejs w grach…, http://forum.polygamia.pl/dyskusje/najladniejszy-interfejs-w-grach/ [15.09.2014].
Wilson Greg. 2006. Off With Their HUDs!: Rethinking The Heads-Up Display In Console Game Design. www.gamasutra.com/view/feature/130948/off_with_their_huds_rethinking_.php [15.09.2014].
Przywołane gry
Dead Space [EA Redwood Shores 2008]
Deus Ex: Bunt Ludzkości [Eidos Montreal 2011]
Diablo III [Blizzard Entertainment 2012]
F.E.A.R. 3 [Day 1 Studios 2011]
FIFA 14 [EA Sports 2013]
Grand Theft Auto IV [Rockstar North 2008]
Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds [Capcom, Eighting 2011]
Max Payne 3 [Rockstar Vancouver 2012]
Metro 2033 [4A Games 2010]
Metro: Last Light [4A Games 2013]
Mirror’s Edge [DICE 2008]
Neverwinter [Cryptic Studios 2013]
Omerta: City of Gangsters [Haemimont Games 2012]
Prince of Persia [Broderbund 1989]
Red Dead Redemption [Rockstar San Diego 2010]
SimCity [Maxis 2013]
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1142
Liczba cytowań: 0