Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Linguistica Copernicana

Kilka pytań o definiowanie błędu
  • Strona domowa
  • /
  • Kilka pytań o definiowanie błędu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 12 (2015) /
  4. ARTYKUŁY

Kilka pytań o definiowanie błędu

Autor

  • Mariola Wołk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Instytut Filologii Polskiej

DOI:

https://doi.org/10.12775/LinCop.2015.005

Słowa kluczowe

semantyka, jednostka języka, definiowanie, błąd

Abstrakt

Celem badań podjętych w niniejszym artykule jest ustalenie reprezentacji semantycznej wyrażenia "błąd". Zaprezentowane w nim rozważania zorganizowane są wokół kilku pytań, na które należałoby znaleźć odpowiedzi, by sformułowany wyżej cel zrealizować. Pierwsze z nich dotyczy kwestii wyodrębnienia jednostek językowych reprezentujących pojęcie błędu, a także sprawy swoistego braku symetrii w funkcjonowaniu (w tym również w semantyce) wyrażeń "błąd" i "błądzić" / "zbłądzić" ("błądzenie" / "zbłądzenie"). Drugie pytanie wiąże się z przyjmowanym jak się zdaje dość powszechnie rozróżnieniem na błędy w systemie (błędy w zapisie, obliczeniach itp.) i błędy w życiu (błędy polegające na tym, że ktoś zdecydował, że postąpi w określony sposób, np. wyjedzie na staż, zrezygnuje z pracy, weźmie kredyt itp.), które w świetle przyjętych rozstrzygnięć nie wydaje się ani konieczne, ani potrzebne. Trzecie pytanie dotyczy kwestii podstawowych w zgłębianiu znaczenia wyrażeń, czyli ustalenia cech koniecznych, a zarazem wystarczających do tego, by móc powiedzieć o czymś: "to (jest) błąd". Zgodnie z przedstawioną interpretacją, błąd jest rezultatem czyjegoś kontrolowanego, intencjonalnego działania, powodującego negatywne konsekwencje. Gotowość orzekania o czymś, co ktoś zrobił, błędu implikuje istnienie możliwości wyboru określonego działania podejmowanego przez sprawcę błędu. Pytanie czwarte rozwija wprowadzony wcześniej wątek świadomości popełniającego błąd. Uznanie efektu czyjegoś działania za błąd wiąże się z postrzeganiem jego sprawcy jako kogoś, kto może wiedzieć, że to, co robi, może wywołać niekorzystne następstwo. Ostatnie pytanie stanowi w istocie syntezę przyjętych w poprzednich punktach rozwiązań. Jej rezultatem jest propozycja eksplikacji znaczenia rozpatrywanego wyrażenia.

Bibliografia

Bogusławski A., 1976, O zasadach rejestracji jednostek języka, Poradnik Językowy, z. 8, s. 356–364.

Dobaczewski A., 2003, Etykiety kategoryzacyjne a rzeczywiste własności wyrażeń (na przykładzie polskiego patrzeć), Polonica XXII–XXIII, s. 155–163.

Grodziński E., 1980, Fałsz a błąd, Poradnik Językowy, z. 3, s. 124–129.

[ISJP] Bańko M. (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, t. I–II, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Saussure de F., 2002, Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. K. Kasprzyk, wstęp i przypisy K. Polański, wyd. 3, Warszawa.

[SJPSz] Szymczak M. (red.), 1988–1989, Słownik języka polskiego, t. I–III, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

[SWJP] Dunaj B. (red.), 1996, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Wilga.

Wołk M., 2014, Nonsens i zjawiska pokrewne. Studium semantyczne, Olsztyn.

Wołk M., 2015, Błąd a pomyłka. Rozpoznanie semantyczne, Prace Językoznawcze UWM, XVII/4, s. 123–132.

WSJP: www.wsjp.pl

Linguistica Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-21

Jak cytować

1.
WOŁK, Mariola. Kilka pytań o definiowanie błędu. Linguistica Copernicana [online]. 21 kwiecień 2016, T. 12, s. 123–135. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/LinCop.2015.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 12 (2015)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1768
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

semantyka, jednostka języka, definiowanie, błąd
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa