Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

„Dom” w doświadczeniach polskich kobiet w czasie pandemii COVID-19
  • Strona domowa
  • /
  • „Dom” w doświadczeniach polskich kobiet w czasie pandemii COVID-19
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 104 (2020) /
  4. ETNOGRAFIE CZASU ZARAZY

„Dom” w doświadczeniach polskich kobiet w czasie pandemii COVID-19

Autor

  • Lucyna Kopciewicz Instytut Pedagogiki, Zakład Teorii Wychowania i Pedagogiki Opiekuńczej, Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0003-0888-7665

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud104.2020.14

Słowa kluczowe

Covid -19, kobiety, dyskurs, dom, przemoc, litość

Abstrakt

Pandemia COVID -19 jest związana z potężnym globalnym kryzysem społecznym. Kobiety jako grupa zróżnicowana społecznie i kulturowo są dotknięte pandemią w zróżnicowany sposób jako pracownice sektora ochrony zdrowia i służb społecznych, jako ofiary nasilonej przemocy domowej. Głównym celem projektu badawczego jest odniesienie się do pandemii COVID-19 z perspektywy gender. W artykule omawiane są wyniki jakościowego badania empirycznego, w którym uczestniczyły kobiety, na temat doświadczeń związanych z pandemią, jej wpływem na społeczno - kulturowe praktyki. Poznawczym rezultatem procedury badawczej jest identyfikacja dyskursów domu, które ujawniają zróżnicowane rozumienie wyłaniających się praktyk kulturowych, doświadczeń przemocy związanej z COVID-19 i litości.          

 

Biogram autora

Lucyna Kopciewicz - Instytut Pedagogiki, Zakład Teorii Wychowania i Pedagogiki Opiekuńczej, Uniwersytet Gdański

Zainteresowania naukowe: społeczne i kulturowe konteksty edukacji, pedagogiczność kultury, problematyka socjalizacji, zmiany i emancypacji w kulturze cyfrowej, pedagogika gender, posthumanizm, studia nad rzeczami.

Bibliografia

Barker, C. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka (przekł. A. Sadza), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Błońska, B. (2017). Relacje między krzywdzeniem zwierząt a przemocą stosowaną wobec ludzi. W: B. Błońska, W. Gogłoz, W. Klaus, D. Woźniakowska-Fajst (red), Sprawiedliwość dla zwierząt (s. 108-139). Warszawa: Instytut Nauk Prawnych PAN, Stowarzyszenie „Otwarte klatki”.

Brach-Czaina, J. (1992). Szczeliny istnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Brady, J., Gingras, J., Power, E. (2012). Still Hungry. A Feminist Perspective on Food, Foodwork the Body, and Food Studies. W: M. Koҫ, J. Summer, A. Winson, (red.), Critical Perspectives in Food Studies, (s. 81-94). Oxford: Oxford University Press.

Brown, J. (2019). Grypa. Sto lat walki (przekł. J. Gilewicz). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Duszak, A., Fairclough, N. (2008). Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Univeristas.

Eichelberger, L. (2007). SARS and New York’s Chinatown: The politics of risk and blame during an epidemic of fear. Social Sciences and Medicine, 65, 1284–1295. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2007.04.022

Febres, J., Brasefiled, H., Shorey, R.C. (2014), Adulthood animal abuse among men arrested for domestic violence. Violence Against Women, 20 (9), 1059–1077. https://doi.org/10.1177%2F1077801214549641.

Grabowska, M., Grzybek, A. (2016), Przełamać tabu. Raport o przemocy seksualnej. Warszawa: Fundacja na rzecz Równości i Emancypacji STER. http://www.fundacjaster.org.pl/upload/Raport-STERu-do-netu.pdf

Hayden, D. (1985). The Grand Domestic Revolution. Cambridge (Mass): MIT Press.

hooks b. (2013). Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum (przekł. E. Majewska). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Hryciuk, R.E, Korolczuk, E. red. (2015). Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo, polityka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Miles, M., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych (przekł. S Zabielski), Białystok: Trans Humana.

Moore, H. L. (2003) Płeć kulturowa i status kobiet – wyjaśnienie sytuacji kobiet (przekł. A. Ostrowska), W: M. Kempny, E. Nowicka (red), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (s. 309-339). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pateman, C. (2014). Kontrakt płci (przekł. J. Mikos), Warszawa: Czarna Owca.

Sznajderman, M. (2020). Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS, Warszawa: Wydawnictwo Czarne.

Titkow, A., Duch-Krzystoszek, D., Budrowska, B. (2004), Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy, Warszawa IFIS PAN.

Van Dijk, T. (2001). Dyskurs jako struktura i proces (przekł. G. Grochowski), Warszawa: PWN

Wajcman, J. (2015). Pressed for Time. The Acceleration of Life in Digital Capitalism. Chicago, London: The University of Chicago Press.

Walczewska, S. (1999). Damy, rycerze, feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, Kraków: eFKa.

Warren, K. (2000). Ecofeminist Philosophy: A Western Perspective on What Is and Why It Matters, Lanham: Rowman and Littlefield Publishers.

Żiżek, S. (2020). Pandemia! COVID-19 trzęsie światem (przekł. J. Maksymowicz-Hamann), Warszawa: Wydawnictwo Relacja.

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-10-20

Jak cytować

1.
KOPCIEWICZ, Lucyna. „Dom” w doświadczeniach polskich kobiet w czasie pandemii COVID-19. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego [online]. 20 październik 2020, T. 104, s. 321–338. [udostępniono 10.12.2023]. DOI 10.12775/lud104.2020.14.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 104 (2020)

Dział

ETNOGRAFIE CZASU ZARAZY

Licencja

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

  • utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
  • wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
  • rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 501
Liczba cytowań: 1

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Covid -19, kobiety, dyskurs, dom, przemoc, litość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa