Wyobraźnia apokaliptyczna w czasach zarazy
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud104.2020.11Słowa kluczowe
apokalipsa, postapokalipsa, wyobraźnia apokaliptyczna, kultura popularna, e-folklor, memyAbstrakt
Artykuł powstał w szczytowym okresie pandemii koronawirusa w Polsce (choroby COVID-19). Analizuje sytuację poznawczą w czasie epidemii, odwołując się do zagadnień epistemologicznych i metodologicznych. Opisuje kondycję wyobraźni apokaliptycznej i stan dyskursu publicznego na temat apokalipsy. W artykule wykorzystano dwa typy źródeł. Po pierwsze, przeanalizowano próbę celową postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, obejmującą 308 filmów oraz 201 powieści i opowiadań. Po drugie, przebadano folklor internetowy, w tym przede wszystkim memy będące grafikami (zebrane w marcu i kwietniu 2020 r.). Tekst dowodzi, że nie jesteśmy świadkami proliferacji myślenia apokaliptycznego. Użytkownicy Internetu wykorzystują klisze kultury popularnej (czerpane przede wszystkim z dzieł postapokaliptycznych) i posługują się świecką wizją czasu jako nieograniczonego postępu.Bibliografia
Agamben, G. (2008). Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie (przeł. M. Salwa). Warszawa: Prószyński i S-ka.
Agamben, G. (2020). Lo stato d’eccezione provocato da un’emergenza immotivata. il manifesto, 26 lutego 2020 r.. Pozyskano z https://ilmanifesto.it/lo-stato-deccezione-provocato-da-unemergenza-immotivata.
Aguirre, A. (2011). Od autorki. W: A. Aguirre, Enklawa (przeł. J. Nałęcz). Warszawa: Wydawnictwo Amber.
Altman, R. (2012). Gatunki filmowe (przeł. M. Zawadzka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barthes, R. (2000). Mitologie (przeł. A. Dziadek). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Bratich, J.Z. (2014). Paniki konspiracyjne (przeł. A. Małysiak, F. Czech). W: F. Czech (red.), Struktura teorii spiskowych. Antologia (s. 213-232). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Buell, F. (2013). Post-Apocalypse: A New U.S. Cultural Dominant. Frame 26(1), 9-29.
Combs, J.E. (2011). Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego (przeł. O. Kaczmarek). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Eisenstadt, S.N. (2009). Utopia i nowoczesność. Porównawcza analiza cywilizacji (przeł. A. Ostolski). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Eliade, M. (1998). Aspekty mitu (przeł. P. Mrówczyński). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Elsberg, M. (2015). Blackout. Najczarniejszy scenariusz z możliwych (przeł. E. Ptaszyńska-Sadowska). Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Fagan, M. (2017). Who’s afraid of the ecological apocalypse? Climate change and the production of the ethical subject. The British Journal of Politics and International Relations, 19(2), 225-244.
Foucault, M. (1998a). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia (przeł. T. Komendant). Warszawa: Fundacja Aletheia.
Foucault, M. (1998b). Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976 (przeł. M. Kowalska). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Foucault, M. (2000). Filozofia, historia, polityka. Wybór pism (przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński). Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Girard, R. (2018). Apokalipsa tu i teraz. Rozmawiał Benoît Chantre (przeł. C. Zalewski). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Glukhovsky, D. (2010). Metro 2033 (przeł. P. Podmiotło). Kraków: Wydawnictwo Insignis.
Grochowski, P., (2013). Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru internetowego. W: P. Grochowski (red.), Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców (s. 41-64). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Grzeszczak, J. (2011). Chwila jest bliska. Wizje końca w literaturze profetycznej (XII-XX wiek). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
Hajduk-Nijakowska, J. (2005). Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Studia i Monografie, nr 361. Opole: Uniwersytet Opolski, Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
Juza, M. (2013). Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne. Studia Medioznawcze, nr 4, 49-60.
Kamińska, M. (2011). Niecne memy Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”.
Kampka, A. (2017). Multimodalna analiza dyskursu – ujęcie semiotyczne. W: M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych (s. 95-122). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Karpiński, A. (2000). W walce z niewidzialnym wrogiem. Epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, społeczno-ekonomiczne i polityczne. Warszawa: Neriton, Instytut Historii PAN.
Kermode, F. (2010). Znaczenie końca (przeł. O. i W. Kubińscy). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Krawczyk-Wasilewska, V. (2016). E-folklor w dobie kultury digitalnej. Szkice i studia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lemke, T. (2010). Biopolityka (przeł. T. Dominiak). Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Mann, M. (2007). The Sources of Social Power, vol. I, A History of Power from the Beginning to A.D. 1760, wyd. 15. Cambridge: Cambridge Universitety Press.
McNeill, L.S. (2009). The End of the Internet: A Folk Response to the Provision of Infinite Choice. W: T.J. Blank (red.), Folklore and the Internet. Vernacular Expression in a Digital World (s. 80-97). Logan: Utah State University Press.
Mills, C.W. (2007). Wyobraźnia socjologiczna (przeł. M. Bucholc). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Molenda, Z., Marchlewska, M., Górska, P., Michalski, P., Szczepańska, D., Furman, A., Malinowska, K. (2020). Koronawirus w Polsce: Perspektywa psychologii społecznej. Wyniki pierwszej fali badania podłużnego przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie Polaków i Polek. Warszawa: Instytut Psychologii PAN. http://cbu.psychologia.pl/uploads/f_bulska/raport-koronawirus%20final%20.pdf
Nijakowski, L.M. (2018). Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Peck, A. (2005). Teleewangelizm, apokalipsa i polityka: Współczesna prawica protestancka w Stanach Zjednoczonych. Tyczyn: Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie.
Robotycki, Cz. (1985). Myślenie typu ludowego w polskiej kulturze masowej (propozycje badawcze). Etnografia Polska, 29(1), 111-117.
Rose, N. (1999). Governing the Soul. The Shaping of the Private Self. London, New York: Free Association Books.
Takayoshi, I. (2011). Can philosophy explain Nazi violence? Giorgio Agamben and the problem of the ‘historico-philosophical’ method. Journal of Genocide Research, 13 (1-2), 47-66.
Thacker, E. (2011). In The Dust of This Planet (Horror of Philosophy, vol 1). Winchester, Washington: Zero Books.
Van Leeuwen, T. (2004). Ten Reasons Why Linguists Should Pay Attention to Visual Communication. W: P. LeVine, R. Scollon (red.), Discourse and Technology. Multimodal Discourse Analysis (s. 7-19). Washington: Georgetown University Press.
White, M., Gribbin, J. (1994). Stephen Hawking. Życie i nauka (przeł. B. Kołodziejczyk, D.M. Śledziewska-Błocka). Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Wodziński, C. (2002). O piekle, które spada na nas z nieba. Przegląd Polityczny, nr 57-58, 8-19.
Wojcik, D. (1996). Embracing Doomsday: Faith, Fatalism, and Apocalyptic Beliefs in the Nuclear Age. Western Folklore, 55(4), 297-330.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 551
Liczba cytowań: 0