Ocal ludzkość przed koronawirusem! Analiza internetowych intencji modlitewnych w czasie pandemii
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud104.2020.09Słowa kluczowe
modlitwa, skrzynki intencji, religia, koronawirus, pandemiaAbstrakt
W artykule analizie poddano wpisy na polskich internetowych skrzynkach intencji modlitewnych, dokonane przez orantów podczas pandemii koronawirusa w okresie marzec-kwiecień 2020 roku. Badanie tego specyficznego rodzaju dokumentów osobistych pozwoliło rozpoznać, w jaki sposób ekstraordynaryjna sytuacja egzystencjalna została przefiltrowana przez religijne wyobrażenia i włączona do transcendentnego kontekstu znaczeniowego. Celem analizy była także identyfikacja postrzegania koronawirusa przez zapisujących modlitwy, eksploracja przyjmowanych względem nagłego zagrożenia postaw oraz oszacowanie zakresu wyobrażonej wspólnoty w modlitwach wstawienniczych.
Bibliografia
Bątkiewicz-Brożek, J. (2017). Jezu, Ty się tym zajmij! Komu Jezus zostawił tę potężną modlitwę? Pozyskano z: pl.aleteia.org/2017/06/29/jezu-ty-sie-tym-zajmij-komu-jezus-zostawil-te-potezna-modlitwe/ [dostęp 28.042020].
Biblia. Pozyskano z: https://biblia.deon.pl/.
Canetti, E. (2019). Księga przeciwko śmierci (Przeł. M. Przybyłowska). Sejny: Pogranicze.
Cekiera, R. (2016). Zgryzoty i nadzieje. Socjologiczna analiza wpisów do ksiąg wotywnych w kaplicy św. Wendelina w Rudzicy. Rudzica: TMR.
Czarnowski, S. (1939). Podział przestrzeni i jej ograniczenie w religii i magii. Cieszyn, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Dziewulski, M. (1720). Prezerwatywa od powietrza morowego. Kraków: Druk: Jakoba Mattaszkiewicza, Pozyskano z https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/41672/edition/58589/content
Franciszek (2016). Miłosierdzie to imię Boga. Rozmowa z Andreą Torniellim (Przeł. J. Ganobis), Kraków: Znak.
Geertz, C. (1998). Religia jako system kulturowy, [w:] Piwowarski W. (red.): Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 48-79). Kraków: Nomos.
Giddens, A. (2002). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (Przeł. A. Szulżycka). Warszawa: PWN.
Górska, L. (2010). Dżuma – epidemia duszy i ciała? Sposoby zwalczania dżumy w nowożytnym Gdańsku. Studia Humanistyczne Wydziału Farmaceutycznego Akademii Medycznej we Wrocławiu, 3, 279-309.
Grabowski T. (2020). Wiara nie tylko w czasach zarazy. Poznań: W drodze.
Halik, T. (2010). Dotknij ran (Przeł. A. Babuchowski). Kraków: Znak.
Halik, T. (2017). Z hipotezą Boga – albo bez niej. W: A. Grün, T. Halik, W. Nonhoff (red.), Bóg zagubiony. Wiara w objęciach niewiary (s. 83-111). Warszawa: WAM.
Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: PWN.
Jaszczuk, M. (1994). Dżuma w polskim piśmiennictwie w XVIII wieku. Medycyna Nowożytna, 1-2, 31-60.
Kapusta, A., Poźniak, A. (2011). Intencje z Rybna. Teksty (post)rytualnej ekspresji „ja” biograficznego. Studia Kulturowe. W kręgu teorii kultury, miejsca i spektaklu, 2, 56-69.
Kołakowski, L. (2014). Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny (Przeł. D. Zańko). Kraków: Znak.
Kowalski, P. (1993). Samotność i wspólnota. Inskrypcje w przestrzeniach współczesnego życia. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Instytut Filologii Polskiej.
Kowalski, P. (1994). Prośba do Pana Boga. Rzecz o gestach wotywnych. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
Kowalski, P. (2007). Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa: PWN.
Kunce, A. (2008). Antropologia punktów. Rozważania przy tekstach Ryszarda Kapuścińskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ladd, K. L., Spilka, B. (2014). Psychologia modlitwy. Spojrzenie naukowe (Przeł. M. Chojnacki). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Luckmann T. (1996). Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie (Przeł. L. Bluszcz). Kraków: NOMOS.
Makuchowska, M. (1998). Modlitwa jako gatunek języka religijnego. Opole: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego.
Marai, S. (2017). Dziennik, 1949-1956 (Przeł. T. Worowska). Warszawa: Czytelnik.
Mariański, J. (2013). Sens życia, wartości, religia. Studium socjologiczne. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Mbembe, A. (2010). Polityka wrogości. Nekropolityka (Przeł. U. Kropiwiec, K. Bojarska). Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Miłosz, Cz. (2015). Wiersze wszystkie. Kraków: Znak.
Rozenfeld, K. (1920). Walka z epidemią grypy, jej najważniejsze zadania i środki. Gazeta Lekarska, 12–13, 122–136.
Tokarska-Bakir, J. (2000). Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści. Warszawa: Universitas.
Weil, S. (1999). Świadomość nadprzyrodzona (Przeł. A. Olędzka-Frybesowa). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Wilkinson, M., Althouse, P. (2015). The Embodiment of Prayer in Charismatic Christianity. In: G. Giordan, L. Woodhead (ed.), A Sociology of Prayer (p. 153-167). Farnham: Ashgate Publishing Limited.
Wojtak, M. (2000). Modlitwa jako gatunek wypowiedzi. W: W. Książek-Bryłowa, H. Duda (red.): Język polski-Współczesność-Historia (s. 133–141). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 424
Liczba cytowań: 2