Homologia granic społecznych i przestrzennych
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud109.2025.13Słowa kluczowe
granice; ksenofobia; nacjonalizm; kreowanie InnegoAbstrakt
Granice z natury tworzą różnice między grupami lub systemami. Wyznaczanie granic prowadzi do strukturyzacji przestrzeni i podziału między tym, co „wewnątrz”, a tym, co „na zewnątrz” państwa narodowego, grup społecznych, organizacji i okresów historycznych. Specyficzne cechy i wzorce danego systemu odróżniają go od tych znajdujących się poza nim. Praktyki związane z tworzeniem granic wytwarzają i definiują znaczenia, utrzymują wewnętrzny ład i ustanawiają hierarchię między wyróżnianymi skategoryzowanymi jednostkami. Próby zacierania granic – w mniemaniu ich obrońców – zagrażają stabilności systemu.
Granice są z reguły nienaturalne i wymagają symbolicznego oznaczenia. W interakcjach społecznych służą tworzeniu i podtrzymywaniu rozróżnień między arbitralnie ustanawianymi, wynikających z opartych na władzy relacji społeczno-kulturowych, grupami (etnicznymi, religijnymi, językowymi, społecznymi). Znaki władzy, takie jak mury, ogrodzenia, bramy, punkty kontrolne, flagi, znaki i tablice informacyjne, wyznaczają granice przestrzenne. Te artefakty graniczne i społeczne praktyki demarkacji przestrzennej wzmacniają się nawzajem, a także wzmacniają kreślone granice społeczne.
Heterotopiczne połączenie rzeczywistych i wyobrażonych granic może wywoływać silną potrzebę ochrony wewnętrznej przestrzeni i porządku przed widzianymi jako zagrożenie wpływami zewnętrznymi. Ich obraz jest wytwarzany w dyskursach społecznych. Rezultatem mogą być politycznie motywowane działania ksenofobiczne mające na celu zapobieżenie imigracji osób postrzeganych jako „obcy”. Te często pobudzane i manipulowane obawy, przejawiają się między innymi w rygorystycznych politykach granicznych, czego dobitnym przykładem jest pilnie strzeżona granica polsko-białoruska, która jest uwidacznia powiązanie granic społecznych i przestrzennych.
Bibliografia
Andrejuk, K. (2015). Postawy wobec imigrantów w świetle wyników Europejskiego Sondażu Społecznego 2014–2015. Polska na tle Europy [Working Paper nr 2]. Warszawa: IFiS PAN.
Anzaldua, G. (1987). Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: aunt lute book.
Bachman, B. (2016). Diminishing Solidarity: Polish Attitudes toward the European Migration and Refugee Crisis. Migration Policy Institute, 16.06.2016. Pozyskano z http://www.migrationpolicy.org/article/diminishing-solidarity-polish-attitudes-toward-european-migration-and-refugee-crisis
Badowski R. (2021). “Wiadomości” TVP info poszły na całość, pokazano drastyczne, zoofilskie zdjęcia. Na:temat, 28.09.2021. Pozyskano z https://natemat.pl/375607,zgwalcil-krowe-wiadomosci-tvp-pokazaly-zdjecia-zoofilskie-i-pedofilskie
Barth, F. (1969a). Introduction. W: F. Barth (red.), Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Culture Difference (s. 11-38). Oslo: Universitetsforlaget.
Barth, F. (red.) (1969b). Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Culture Difference. Oslo: Universitetsforlaget.
Baumann, G. (2004). Grammars of Identity/Alterity: A Sructural Approach. W: G. Bauman, A. Gingrich (red.), Grammars of Identtity/Alterity: A Structural Approach (s. 18-50). New York-Oxford: Berghahn Books.
Brubaker, R. (1998). Myth and Misconceptions in the Study of Nationalism. W: J. S. Hall (red.), The State of the Nation (s. 272–306). Cambridge: Cambridge University Press.
Buchowski, M. (1993). Magia i rytuał. Warszawa: Instytut Kultury.
Buchowski, M. (2020). Distant vs. Familiar Significant Others: Attitudes towards Absent Muslim Refugees and Extant Labor Migrants in Poland, Asian Journal of Peacebuilding 8 (1), 75-93.
Buchowski, M. (2024). Autorytaryzm rządy prawa a reżim graniczny. Przypadek Polski. Lud, 108, 270-305.
Callois, R. (1973). Żywioł i ład (przeł. A. Tatarkiewicz). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Cattaruzza, M. (2010). ‘Last Stop Expulsion’ – The Minority Question and Forced Migration in East-Central Europe: 1918–49 to Hans Lemberg, in Memory. Nations and Nationalism, 16 (1), 108–126.
CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej). (2017). Komunikat z badań Nr 163/2017: Stosunek do przyjmowania uchodźców, Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Pozyskano z https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_163_17.PDF
Cohen, S. (1972) 2002. Folk Devils and Moral Panics. 3rd ed. London, UK: Routledge.
De Genova N. (2013). Spectacles of Migrant “Illegality”: The Scene of Exclusion, The Obscene of Inclusion. Ethnic and Racial Studies, 36 (7), 1180–1198.
Critcher, C. 2008. Moral Panic Analysis: Past, Present and Future. Sociology Compass, 2 (4), 1127–1144.
Donnan, H., Wilson, T. M. (2007) [1999]. Granice tożsamości, narodu, państwa (tłum. M. Głowacka-Grajper). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Douglas, M. (2007). Czystość i zmaza (przeł. M. Bucholc). Warszawa: PIW.
Dudzińska, A. Kotnarowski, M. (2019). Imaginary Muslim: How the Polish Right Frames Islam. Brookings, 24.07.2019. Pozyskano z https://www.brookings.edu/articles/imaginary-muslims-how-polands-populists-frame-islam/
Durkheim, É. (1990) [1912]. Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii (przeł. A. Zadrożyńska). Warszawa: PWN.
Durkheim, É., Mauss, M. (1973) [1903]. O niektórych pierwotnych formach klasyfi kacji. Przyczynek do badań nad wyobrażeniami zbiorowymi (przeł. J.W. Szacki). W: M. Mauss: Socjologia i antropologia (s. 707-802). Warszawa: PWN.
Friedland, R. (2002). Money, Sex and God: The Erotic Logic of Religious Nationalism. Sociological Theory, 20 (3), 381–425.
Gellner, E. 1991 [1983]. Narody i nacjonalizm (przeł. T. Hołówka). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gennep, van A. 2006 [2009]. Obrzędy przejścia (przeł. B. Biały). Warszawa: PIW.
Gingrich, A. (2015). The Nearby Frontier: Structural Analyses of Myths of Orientalism. Diogenes, 60 (2), 60–66.
Glick Schiller, N., Basch, L., Blanc-Szanton, C. (1992). Transnationalism: A New Theoretical Framework for Understanding Migration. Annals of the New York Academy of Sciences, 645, 1-24.
Goode, E., Ben-Yehuda, N. (1994). Moral Panics: Culture, Politics, and Social Construction. Annual Review of Sociology 20, 149-171.
Gramsci, A. (1950). Listy z więzienia (przeł. M. Brahmer). Warszawa: Czytelnik.
Grillo, R. D. (2003). Cultural Essentialism and Cultural Anxiety. Anthropological Theory 3 (2), 157–173.
Hayden, R. M. 2000. Blueprints for a house divided. The Constitutional Logic of the Yugoslav Conflicts. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Herder, J. G. (2000). Myśli o filozofii dziejów (wybór) (przeł. Z. Skuza). Warszawa: Elipsa.
Kearney, M. (1991). Borders and Boundaries of State and Self at the End of Empire. Journal of Historical Sociology, 4 (1), 52-74.
Kearney, M. (1995).The Local and the Global: The Anthropology of Globalization and Transnationalism. Annual Review of Anthropology, 4, 547-565.
Kublik, A. (2021). “Wiadomości” TVP już dwa dni epatują zdjęciem „uchodźcy z krową”. Wbrew ustawie medialnej. „Gazeta Wyborcza”, 29.09.2021. Pozyskano z https://wyborcza.pl/7,75398,27627902,wiadomosci-tvp-juz-dwa-dni-epatuja-slynnym-zdjeciem-uchodzcy.html
Mikulska-Jolles A. (2016). Młodzi Polacy a uchodźcy – co już na ten temat wiemy? W: D. Hall, A. Mikulska-Jolles, Uprzedzenia, strach czy niewiedza. Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowanie uchodźców (Analizy, raporty, ekspertyzy, nr. 1/2016) (s. 4-38). Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Lévi-Strauss, C. (1969) [1962]. Myśl nieoswojona (przeł. A. Zajączkowski). Warszawa: PWN.
Lefebvre, H. (1974). La Production de l’espace. Paris: Editions Anthropos.
Leach, E. (2010) [1976]. Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych (przeł. M. Buchowski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lubaś, M. (2013). Różnorodność w działaniu. Antropologia granic społecznych niegdyś i obecnie. W: G. Kubica, H. Rusek (red.), Granice i pogranicza: Państw, grup, dyskursów… Perspektywa socjologiczna i antropologiczna (s. 25-47). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Mierzyńska, A. (2024). Zwolennicy skrajnej prawicy i kibole tworzą „patrole” przeciwko migrantom. Chcą „czystych ulic”. OkoPress 27.09.2024. Pozyskano z https://oko.press/zwolennicy-skrajnej-prawicy-i-kibole-patrole-przeciwko-migrantom
Morawiecki, M. (2021). We Defend Europe—Message by Polish PM Morawiecki, 21.11.2021. Pozyskano z https://www.youtube.com/watch?v=0CPW9wRNtVI
Nevins J. (2002). Operation Gatekeeper: The Rise of the “Illegal Alien”and the Making of the US-Mexico Boundary. New York: Routledge.
Rabinow, P. (1999)[1986]. Wyobrażenia są faktami społecznymi. Modernizm i postmodernizm w antropololgii (przeł. J. Krzemień). W: M. Buchowski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna (s. 88-122). Warszawa: Instytut Kultury.
Raport (2024). Przejścia nie ma. Śmierć osób migranckich na granicy Unii Europejskiej z Białorusią. Pozyskano z https://ocalenie.org.pl/wp-content/uploads/2024/07/pl_no-safe-passage.-migrants-deaths-at-the-european-union-belarusian-border.pdf
Rosaldo, R. (1989). Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis. Boston: Beacon Books.
Schiffauer, W. (2013). The Logics of Tolerance: Outline for a Comparative Approach to the Study of Tolerance. W: J. Dobbernack, T. Moddod (red.), Tolerance, Intolerance, and Respect: Hard to Accept? (s. 103-126). New York: Palgrave Macmillan.
Schmidt, J. (2020). Detencja cudzoziemców jako temat badawczy i wyzwanie metodologiczne. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 46(2) (176), s. 91-106.
Schultze, H. (1985). The Course of German Nationalism: From Frederick the Great to Bismarck, 1763–1867. Cambridge: Cambridge University Press.
Smith, A. D. (1995). Nations and Nationalism in a Global Era. Cambridge: Polity Press.
Smith, A. D. (2009) [1986]. Enticzne źródła narodów (przeł. M. Głowacka-Grajper). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stefaniak. A. 2015. Postrzeganie muzułmanów w Polsce: Raport z badania sondażowego. Warszawa: Centrum Badań nad Uprzedzeniami.
Triandafyllidou, A.(1998). National Identity and the ‘Other’.” Ethnic and Racial Studies, 21(4): 593-612.
Triandafyllidou, A. (2001). Immigrants and National Identity in Europe. London:
Routledge.
Turner, V. W. (2025) [1969]. Proces rytualny. Struktura i anty-struktura (przeł. E. Dżurak). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Vertovec, S. (2007). Super-Diversity and Its Implications. Ethnic and Racial Studies, 30 (6), 1024–1054.
Vertovec, S. (2012) [2009]. Transnarodowość (przeł. I. Kołbon). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Verdery, K. (1994). Ethnicity, nationalism, and state-making. Ethnic groups and boundaries: past and future. W: H. Vermeulen, C. Govers (red.), Anthropology of Ethnicity: Beyond ‘Ethnic Groups and Boundaries’ (s. 33-58). Amsterdam: Het Spinhuis 1994.
Wilson, T. M., Donnan, H. (2012). Broder and Broder Studies. W: A Companion to Border Studies (s. 1-25). Oxford: Wiley-Blackwell.
Włoch, R. (2009). Islam in Poland: Between Ethnicity and Universal Umma. International Journal of Sociology, 39 (3), 58–67.
Wyszomierski, W. (2025). Uniknąć błędów Zachodu. Przestępczość wśród imigrantów a polityki publiczne. Warszawa: Warsaw Enterprise Institute. Pozyskano z https://wei.org.pl/wp-content/uploads/2025/09/Uniknac-bledow-Zachodu.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Michał Buchowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 65
Liczba cytowań: 0