Miara, reguła, wytwór
Drewniany dom mieszkalny w badaniach Eugeniusza Jaworskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud108.2024.08Słowa kluczowe
miary przedmetryczne, drewniany dom mieszkalny, planowanie przyziemia, narzędzia ciesielskie, kultura ŚląskaAbstrakt
W drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku Eugeniusz Jaworski podjął oryginalnie zaprojektowane badania nad górnośląskim budownictwem drewnianym. Jego poszukiwania początkowo mieściły się w formule tradycyjnych badań etnograficznych, ale były przede wszystkim nastawione na studia cywilizacjograficzne i historycznokulturowe. Przedmiotem pogłębionej analizy stała się dokumentacja architektoniczna drewnianego budynku mieszkalnego, który po rekonstrukcji usytuowany został w Górnośląskim Parku Etnograficznym. Analiza ta uwzględniała nie tylko dotychczasowe wyniki badań etnograficznych i architektonicznych, ale i obejmowała obszary uprzednio pomijane: wiedzę i kompetencje cieśli, w tym ścisłość pomiaru i zasadę konstruowania. Badania Jaworskiego cechowała samodzielność intelektualna i wnikliwość analityczna, a jednocześnie brak uproszczeń oraz protekcjonalizmu wobec tzw. kultury ludowej. W tradycyjnej etnografii aspekt czynnościowy bywał podporządkowany aspektowi przedmiotowemu, stąd trudno było odtworzyć algorytm dawnych działań wytwórczych Zasadniczym celem artykułu nie jest recenzowanie wydanej niedawno monografii, ale zwrócenie uwagi na problemy, z którymi musiał liczyć się badacz realizujący projekt usytuowany poza standardowym nurtem badań kulturologicznych. Doniosłość wytyczonego przez Jaworskiego kierunku studiów potwierdzają najnowsze, nieliczne, ale nowatorskie i oryginalne prace badaczy zachodnich. Natomiast na odzew badaczy polskich trzeba jeszcze poczekać.
Bibliografia
Bachleda-Dorcarz, W. (2015). Podhalański baca – pasterz, czarownik i protoplasta góralskiego zdobnictwa. Studia Artystyczne, t. 3, 139–144.
Barański, A., Warsza, Z.L. (2012). Miary na ziemiach polskich w dobie porozbiorowej. Pomiary, Automatyka, Kontrola, nr 12, 1137–1140.
Dzierżanowski, F.H. (1963). Inwentaryzacja architektoniczna, nr Frydek 3D Pszczyna I/A/2a. Warszawa: maszynopis powielany.
Easton, T. (2015). Apotropaic Symbols and Other Measures for Protecting Buildings against Misfortune. W: R. Hutton (red.), Physical Evidence for Ritual Acts, Sorcery and Witchcraft in Christian Britain. A Feeling for Magic (39–67). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Grabny, B. Zacharyasz, E. (2015). Chałupa z Frydka. Chorzów: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
Hall, E.T. (1976.). Ukryty wymiar. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hall, E.T. (1984). Poza kulturą. Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe.
Hall, E.T. (1987). Bezgłośny język. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hoggard, B. (2019). Magical house protection – the archeology of counter-witchcraft. New York: Berghahn.
Ihnatowicz, I. (1967). Vademecum do badań nad historią w XIX i XX wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jaworski, E., Kosowska E. (1994). Antropologia i hermeneutyka: o tekstach Józefa Ligęzy. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Jaworski, E. (1967). Uwagi o współczesnym stanie tradycyjnej kultury w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym: Kroniki Miasta Zabrza, t. 1, 18–56.
Jaworski, E. (1971). Badania nad współczesnymi przeobrażeniami kultury ludowej na Górnym Śląsku. Bytom: Muzeum Górnośląskie.
Jaworski, E. (2022). Człowiek, przedmiot, reguła. Studium kultury budowania na Górnym Śląsku. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Karłowicz, J. (1884). Chata polska. Pamiętnik Fizyograficzny, t. 4, 383–411.
Kosowska, E., Jaworski, E. (1987). Antropolog w pułapce epistemologii (rec.). Literatura Ludowa, nr 2, 61–66.
Kula, W. (1970). Miary i ludzie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kulig, A. Filipowski, S. Wójtowicz, M. (2020). Nowe technologie w badaniach zabytków architektury. Analiza parametryczno-algorytmiczna gotyckiego sklepienia w Szydłowcu. Wiadomości Konserwatorskie, nr 64, 59–74.
Mokranowska, Z. (2021). Kulturoznawca powinien interesować się wszystkim, Gazeta Uniwersytecka UŚ. Miesięcznik Uniwersytetu Śląskiego, nr 7.
Moszyński, K. (1929). Kultura ludowa Słowian, 1: Kultura materjalna. Kraków: Polska Akademia Umiejętności. Skład Gebethnera i Wolfa.
Musioł, L. (1963). Dawne miary zboża na Górnym Śląsku (przyczynek do metrologii śląskiej). Opole: Instytut Śląski w Opolu.
O.G. (1952). Sprawozdanie XXVII Walnego Zgromadzenia Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego w Katowicach. Polska Sztuka Ludowa, nr 3, 183–184.
Ong, W.J. (1992). Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Pauch, S. (2019). Graffita na murach budowli sakralnych w Polsce północnej. W: Ł. Burkiewicz i in. (red.), Polska kultura religijna. Studia o polskiej religijności na przestrzeni wieków (509–524). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Smith, L. (1997). Compass, cut circle and daisy wheel. Mortice and Tenon, nr 5, 3–5.
Smith, L. (2020). Architectural Geometry: A Rare Geometrical Record from Rural Devon, Exeter: Historic Building Geometry in partnership with the UK Carpenters’ Fellowship.
Stamm, E. (1935). Miary długości w dawnej Polsce, Wiadomości Służby Geograficznej, nr 3, 350–380.
Szczupak, D. (2022). Rozeta wyryta na filarze bazyliki katedralnej św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu – chronologia i funkcja. Ochrona Zabytków, nr 2, 73–83.
Środulska-Wielgus, J., Wielgus, K. (2018). Inwentaryzacja zasobów naturalnych i kulturowych do szlaku kultury wołoskiej na terenie województwa małopolskiego. Kraków: Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Gomóła, Ewa Kosowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 10
Liczba cytowań: 0