‘Black Monday’ and the ‘Chain of Light’: The infrapolitics of civic resistance in Poland
ang
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud105.2021.02Słowa kluczowe
cicvic protest; resistance; infrapolitics; Black Monday; Chain of LightAbstrakt
The aim of the article is an anthropological analysis of the events that took place in Poland in 2016 and 2017. These were massive civil protests against government policy. Unlike most sociological and political science studies, the author proposes to interpret them in the category of infrapolitical actions. To thet end he refers to the concept of ‘infrapolitics’, once propouned by James Scott, and examines whether and to what extent it can be used to interpret the described events.
Bibliografia
Antoszewski A., Herbut R. (1995). Leksykon politologii. Wrocław: Atla 2.
Afonoff M. J., Kubik J. (2015). Anthropology and Political Science. A Convergent Approach, New York, Oxford: Berghahn Books.
Bosteels B. (2010). Politics, Infrapolitics, and the Impolitical: Notes on the Thought of Roberto Esposito and Alberto Moreiras, “CR: The New Centennial Review” 10 (2), pp. 205–238.
de Certeau M. (1999). The Practice of Everyday Life, University of California Press, Berkeley.
Foucault M. (1978). The History of Sexuality. Volume I: An Introduction, trans. R. Hurley, New York: Pantheon.
Gostkiewicz M. (2016). To ona wymyśliła #CzarnyProtest. “Mówili, że lajkami na Facebooku i czarnym ubraniem nie wygramy. No więc wygraliśmy!’” (wywiad z Gochą Adamczyk), http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,20798021,to-ona-wymyslila-czarnyprotest-mowili-ze-lajkami-na-facebooku.html.
Green R. K. (2005). Voices in Black Political Thought, New York: Peter Lang.
Kelley R. D. G. (1994). Race Rebels: Culture Politics and the Black Working Class, New York: Free Press.
Marche G. (2012). Why Infrapolitics Matters, “Revue française d’études américaines” 1(131), pp. 3–18.
Michałek M. (2016). https://www.tvn24.pl/magazyn-tvn24/czarny-protest-mial-sie-skonczyc-na-lajkach-dlaczego-z-sieci-wyszedl-na-ulice,61,1305.
Miciukiewicz K. (2008). Miejskie strategie i taktyki. Wokół koncepcji praktyki życia codziennego Michela de Certeau, “Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny” LXX (2), pp. 185–198.
Moreiras A. (2010). Infrapolitical Literature. Hispanism and the Border, “CR: The New Centennial Review” 10 (2), pp. 183–204.
Nyczka T. (2017). Prof. Rafał Drozdowski: Protesty zrodziły coś nowego, bez obciachu i patosu (rozmowa), http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,105531,22155053,prof-rafal-drozdowski-protesty-zrodzily-cos-nowego-bez-obciachu.html.
Scott J. C. (1985). Weapons of the Weak:Everyday Forms of Peasant Resistance, New Haven: Yale University Press.
Scott J. C. (1990) Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts, New Haven: Yale University Press.
Scott J. C. (2012). Infrapolitics and Mobilizations: A Response by James C. Scott, “Revue française d’études américaines” 1(131), pp. 112–117.
Sharif R. (2015). Queering the Reform/Revolution Dyad: A Spatiotemporal Dialectic, “Catalyst: A Social Justice Forum” vol. 6 (1), pp. 1–26.
tvn24.pl (2016). https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/czarny-protest-strajk-kobiet-w-polsce,680868.html.
Żytnicki P. (2017). 2017 Kulisy protestów w Poznaniu: "Ale jak to? Posła pan nie wpuści?". Tak Franek wyciągnął ludzi na ulice, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,105531,22159117,kulisy-protestow-w-poznaniu-ale-jak-to-posla-pan-nie-wpusci.html?disableRedirects=true.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Wojciech Dohnal

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 727
Liczba cytowań: 0