Intangible cultural heritage in practice Between appreciation and appropriation
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2024.63.02Ključne riječi
cultural heritage, heritage appropriation, heritage management, craft skillsSažetak
This text deals with selected issues related to the use of cultural heritage undertaken from the position of stakeholders. Theoretical considerations are based on selected examples of craft skills used in safeguarding intangible heritage. The lively activity of dissemination and promotion of these skills is largely linked to the implementation of the 2003 UNESCO Convention on the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage and the consequent creation of the National List of Intangible Cultural Heritage. In particular, the text analyses aspects of the nomination process of heritage bearers and the outcomes of such a role. More broadly, the article highlights issues related to the boundary between cultural heritage appreciation and appropriation, as well as heritage management and community empowerment.
References
Ashworth, G. (2012). Do Tourists Destroy the Heritage They Have Come to Experience? In: T.V. Singh (ed.), Critical Debates in Tourism (pp. 278–285). Bristol: Channel View Publications.
Ashworth, G. (2015). Planowanie dziedzictwa (trans. M. Duda-Gryc). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Bendix, R.F., Eggert, A., Peselmann, A. (eds.) (2013). Heritage Regimes and the State. “Göttingen Studies in Cultural Property” (vol. 6). Göttingen: Göttingen University Press.
Brzezińska, A.W. (2016). W pięciolecie ratyfikacji przez Polskę Konwencji UNESCO z 2003 roku w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Łódzkie Studia Etnograficzne, 55, 7–21. DOI: https://doi.org/10.12775/LSE.2016.55.02.
Carman, J. (2005). Against cultural property. Archaeological heritage and ownership. London: Duckworth.
Czerwińska, K. (2016). Podmiotowość społeczności lokalnej a Konwencja UNESCO w sprawie ochrony kulturowego dziedzictwa niematerialnego. In: A. Przybyła-Dumin (ed.), Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego (pp. 41–52). Chorzów–Lublin–Warszawa: Muzeum “Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Czerwińska, K. (2018). Przepakować dziedzictwo. Przeszłość jako projekcja rzeczywistości – przypadki śląskie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dziadowiec-Greganić, J. (2020). Badanie dziedzictwa niematerialnego w działaniu. Perspektywa krytyczna, partycypacyjna i mediacyjno-facylitacyjna. Lud, 104, 41–73. DOI: https://doi.org/10.12775/lud104.2020.02.
Holtorf, C. (2018). Embracing change: how cultural resilience is increased through cultural heritage. World Archaeology, 50(3), 1–12. DOI: https://doi.org/10.1080/00438243.2018.1510340.
Hutt, S. (2004). Cultural property law theory: a comparative assessment of contemporary thought. In: J.R. Richman, M.P. Forsyth (eds.), Legal perspectives on cultural heritage (pp. 17– 36). Walnut Creek: Altamira Press.
Grzybczyk, K. (2021). Skradziona kultura. Jak Zachód wykorzystuje cudzą własność intelektualną. Warszawa: Wolters Kluwer.
Kirshenblatt-Gimblett, B. (1998). Destination Culture: Tourism, Museums and Heritage. Berkeley: University of California Press.
Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kobyliński, Z. (2011). Czym jest, komu potrzebne i do kogo należy dziedzictwo kulturowe? Mazowsze. Studia Regionalne, 7, 21–47.
Kobyliński, Z. (2020). Zarządzanie dziedzictwem kulturowym. Wprowadzenie do problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Mathews, G. (2000). Global Culture/Local Identity. Searching for Home in the Cultural Supermarket. New York: Routledge.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2010). Turystyka kulturowa: Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: KulTour.pl.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2021). Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej: konteksty, podmioty, zarządzanie. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznańskie Centrum Dziedzictwa.
Pomian, K. (2010). Narodziny i przemiany dziedzictwa europejskiego. In: N. Dołowy-Rybińska, A. Gronowska, A. Karpowicz, I. Piotrowski, P. Rodak (eds.), Sploty kultury. Księga ku czci prof. Andrzeja Mencwela (pp. 38–46). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Abingdon–New York: Routledge.
Smith, L. (2021). Emotional Heritage. Visitor Engagement at Museums and Heritage Sites. London–New York: Routledge.
Thurley, S. (2005). Into the future: our strategy for 2005–2010. Conservation Bulletin: English Heritage – the first 21 years, 49, 26–27.
Tunbridge, J. (2018). Zmiana warty. Dziedzictwo na przełomie XX i XXI wieku. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
UNESCO (2022). Text of the Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Acquired from: ich.unesco.org/en/convention.
Węglarska, K. (2013). Niematerialne dziedzictwo kulturowe w kontekście marketingowym – szanse i zagrożenia. In: J. Adamowski, K. Smyk (eds.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona (pp. 89–97). Lublin–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Online Sources
Niematerialne Dziedzictwo Kulturowe NID [Intangible Cultural Heritage]: https://niematerialne.nid.pl/;
https://niematerialne.nid.pl/niematerialne-dziedzictwo-kulturowe/krajowa-lista-niematerialnego-
dziedzictwa-kulturowego/.
Centrum Koronki Koniakowskiej [Koniaków Lace Centre]:https://centrumkoronkikoniakowskiej.pl/szkola-rzemiosl/.
Koronki Koniakowskie [Koniaków Lace]:www.facebook.com/stela.stamtela.
Rejestr oznaczeń geograficznych Urzędu Patentowego [Register of Geographical Names held by the Polish Patent Office]: https://eprofil.pue.uprp.gov.pl/public/registry/view/G.0006.
Serfenta: https://serfenta.pl/basketry-shop-baskets-bags-and-woven-beautiful-products/.
Zamek Cieszyn [Cieszyn Castle]: https://www.zamekcieszyn.pl/pl/artykul/projekt—cieszynska-szkola-rzemiosl-129.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
Copyright (c) 2024 Lodz Ethnographic Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 480
Number of citations: 0