Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Niektóre aspekty tradycyjnej kultury muzycznej mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie
  • Strona domowa
  • /
  • Niektóre aspekty tradycyjnej kultury muzycznej mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 57 (2018): Muzyka /
  4. Materiały z terenu

Niektóre aspekty tradycyjnej kultury muzycznej mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie

Autor

  • Anastasiya Niakrasava Instytut Muzykologii Wydział Historyczny Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.09

Słowa kluczowe

mniejszość polska, Grodzieńszczyzna, Białoruś, pieśni, folklor

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony zagadnieniom tradycyjnej kultury muzycznej Polaków mieszkających w zachodniej części Republiki Białorusi, na Grodzieńszczyźnie. Na podstawie analizy zarejestrowanego w trakcie własnych badań terenowych repertuaru, autorka wyróżnia najważniejsze jego cechy muzyczne. Kultura muzyczna badanej społeczności zostaje ujęta z perspektywy repertuaru pamiętanego oraz obecnie praktykowanego. Część repertuaru tradycyjnego wraz z jej depozytariuszami odchodzi do świata minionego, z kolei otaczająca rzeczywistość warunkuje współczesne funkcjonowanie kultury muzycznej oraz formy jej prezentacji. Wyniki ankiety dźwiękowej oraz przeprowadzonych wywiadów etnograficznych posłużyły próbie opisania obrazu własnej kultury, funkcjonującej w świadomości białoruskich Polaków.

Bibliografia

Banasińska, R. (1998). Samoświadomość a repertuar pieśniowy i jego wykonanie. Z badań nad społecznościami lokalnymi Grodzieńszczyzny – rejon lidzki i woronowski. Praca magisterska pod kier. prof. dr hab. Anny Czekanowskiej. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.

Barth, F. (1969). Ethnic Group and Boundaries. The Social Organization of Culture Difference. London: Waveland Press.

Blacking, J. (1983). The Concept of Identity and Folk Concepts of Self. W: A. Jacobson-Widding (ed.), Identity: Personal and Socio-Cultural (s. 47–65). New Jersey: Humanities Press.

Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.

Eberhardt, P. (1998). Polska ludność kresowa. Rodowód, liczebność, rozmieszczenie. Warszawa: PWN.

Engelking, A. (1996a). Każda nacja swoju wieru ma. Konteksty, 3/4, 177–183.

Engelking, A. (1996b). Nacje, to znaczy grupy religijne. O wynikach badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. Kultura i Społeczeństwo, 40, 109–139.

Engelking, A. (2004). Etnograf wobec stereotypu „Polaka z Kresów”. Z przemyśleń w 10-lecie badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. W: A. Kuczyński, M. Michalska (red.), Kultura iświadomość etniczna Polaków na Wschodzie. Tradycja i współczesność (s. 231–240). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Gawin, F. (2000). Mniejszości narodowe na Grodzieńszczyźnie. Raport z monitoringu. W: Krasnogruda. Narody – Kultury – Małe Ojczyzny Europy Środkowo-Wschodniej. Pozyskano z http://pogranicze.sejny.pl/krasnogruda_nr_12_feliks_gawin_mniejszosci_narodowe_na_grodzienszczyznie_raport_z_monitoringu,1311-1,12383.html.

Golachowska, E. (2012). Jak mówić do Pana Boga? Wielojęzyczność katolików na Białorusi na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, Wydawnictwo Agade.

Juzala, G. (2006). Pieśni ludowe Polaków kresów północno-wschodnich. W: P. Dahlig (red.), Folklor muzyczny w Polsce. Suplement do podręcznika Jadwigi Sobieskiej – rozwój badań 1980–2005 (s. 348–368). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.

Kabzińska, I. (1999). Wśród kościelnych Polaków. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN.

Kabzińska, I. (2009). Między pragnieniem ideału a rzeczywistością. Polacy na Litwie, Białorusi i Ukrainie w okresie transformacji systemowej przełomu XX i XXI

stulecia. Warszawa: Zakład Wydawniczy Letter Quality.

Livingston, T. (1999). Music Revivals: Towards a General Theory. Ethnomusicology, 43, 1, 66–85.

Maz͡heĭka, Z. (2001). Aŭtentychny fal’klor u suchasnym svetse: shli͡akhi vyz͡hyvanni͡a i krytychnai͡a hran’ zniknenni͡a. W: V. Skalaban (red..), Historyi͡a, kul’turalohii͡a, mastat͡stvaznaŭstva: Materyi͡aly III Miz͡hnarodnaha kanhresa belarusistaŭ „Belaruskai͡a

kul’tura ŭ dyi͡alohu tsyvilizatsyj” (s. 261–265). Minsk: Belaruski knihazbor.

Mikhailik, L. (2008). Kościół katolicki na Grodzieńszczyźnie 1939–1959. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Oficyna Wydawnicza Rytm.

Mironowicz, E. (2007). Białoruś. Historia państw XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Mozheĭko, Z. (1985). Kalendarno-pesennai͡a kul’tura Belorussii: opyt sistemno-tipologicheskogo issledovanii͡a. Minsk: Nauka i tekhnika.

Niakrasava, A. (2015a): Kultura muzyczna mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie – dokumentacja historyczna a wyniki badań współczesnych. Praca magisterska pod kier. prof. dra hab. Piotra Dahliga. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.

Niakrasava, A. (2015b). Polska kultura ludowa w świadomości społeczności polskiej na Grodzieńszczyźnie. Pozyskano z http://imit.org.pl/listit2/141/default/polskakultura-ludowa-w-swiadomosci-spolecz nosci-polskiej-na-grodzienszczynie.html.

Nowak, T. (2006). Polski folklor muzyczny Kresów Wschodnich. W: P. Dahlig (red.), Folklor muzyczny w Polsce. Suplement do podręcznika Jadwigi Sobieskiej – rozwój badań 1980–2005 (s. 317–347). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.

Obrębski, J. (1936). Problem etniczny Polesia. Sprawy Narodowościowe, t. 10, 3–35.

Szewczuk-Czech, A. (1996). Świadomość etnomuzyczna ukraińskojęzycznej ludności Podlasia. Praca magisterska pod kier. prof. dr hab. Sławomiry Żerańskiej-Kominek.

Instytut Muzykologii UW. Warszawa.

Varfalameeva, T. (2006) (red.). TMKB – Tradycyjnaâ mastackaâ kultura Belarusaŭ, t. 3. Grodzenskae Panâmonne. Minsk: Vyšejšaâ škola.

Żerańska-Kominek, S. (1990). Muzyka w przemianach tradycji etnicznej Litwinów w Polsce. W: S. Żerańska-Kominek (red.), Kultura muzyczna mniejszości narodowych w Polsce. Litwini, Białorusini, Ukraińcy (s. 13–97). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Instytut Gospodarki Przestrzennej.

Strony internetowe

GOKW – Strona internetowa Grodzieńskiego Obwodowego Komitetu Wykonawczego. Pozyskano z http://kult.grodno-region.by/ru/narodnoe/folk.

NKSRB – Dane Narodowego Komitetu Statystycznego Republiki Białoruś (2009). Pozyskano z http://census.belstat.gov.by/default.aspx.

ROFFR – Regulamin Obwodowego Festiwalu Folkloru Regionalnego Festiwalu Folkloru Regionalnego „Poniemnia życiodajne źródła” (2017). Pozyskano z http://gromc.

by/wp-content/uploads/2018/04/Polozhenie_Panyamonnya-zhyivatvornyiya-kryinitsyi_2017.pdf.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-12-13

Jak cytować

1.
NIAKRASAVA, Anastasiya. Niektóre aspekty tradycyjnej kultury muzycznej mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie. Łódzkie Studia Etnograficzne [online]. 13 grudzień 2018, T. 57, s. 129–146. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LSE.2018.57.09.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 57 (2018): Muzyka

Dział

Materiały z terenu

Licencja

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 437
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mniejszość polska, Grodzieńszczyzna, Białoruś, pieśni, folklor
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa