Ubiór – między przedmiotem a systemem społeczno-kulturowego komunikowania
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2025.64.18Parole chiave
Górny Śląsk, stroje ludowe, tradycyjny ubiórAbstract
Ubiór od zarania dziejów zaspokaja rudymentarne potrzeby człowieka, zabezpieczając ciało przed warunkami zewnętrznymi, zwłaszcza klimatycznymi. Wraz z rozwojem cywilizacji, przeobrażaniu ulegały sposoby ubierania się, wykraczając znacznie poza podstawową funkcję ochronną i zyskując nowe. To, jak się ubieramy stanowi zatem odbicie obrazu jednostki wraz z jej zmieniającą się kulturą i uwarunkowaniami społecznym. Badania nad odzieżą odkrywają przed nami zjawisko złożone, w którym reprodukują się społeczne realizacje strategii komunikowania się, wyrażania zróżnicowanych potrzeb i konstruowania tożsamości na poziomie jednostki i grupy (Żuchowska-Zimnal 2019). Sposobność „odczytywania ubioru”, czyli odkrywania i interpretowania nośników znaczeń, możliwa jest za sprawą systemów jego funkcjonowania, w tym systemu mody, który reguluje relacje społeczne, wprowadza standaryzację działań, wiedzie do unifikacji i naśladownictwa. Równocześnie, w ciągłym procesie zmian, system mody burzy panujący stan rzeczy, łączy atrakcyjność nowego i urok odróżniania się od innych, z pragnieniem konformizmu i dopasowania się do pozostałych, pozwala na różnicowanie i scalanie (Barthes 2005). W ubiorze odnajdujemy pole kreatywności człowieka, dlatego jego interpretacje każą widzieć w nim również zjawisko estetyczne i artystyczne, a ulegające metamorfozom formy odzieży stały się jednym z ulubionych tematów ikonograficznych podejmowanych w przeszłości i obecnie (Furmiak-Kowalska, Straszewska 2016). Przyjmując szeroką perspektywę poznawczą, odzież jest punktem wyjścia do refleksji nad funkcjonowaniem człowieka w kulturze. Poprzez materialny wyraz ubioru możemy śledzić i odkrywać jego niematerialne znaczenia.
Riferimenti bibliografici
Barthes, R. (2005). System mody (przeł. M. Falski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bazeilich, B. (1988). Śląskie stroje ludowe. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Bazielich, B. (2000). Odzież i strój ludowy w Polsce. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Bazielich, B. (2017). Z bliska i z oddali. Stroje ludowe na Śląsku. Katowice: Muzeum Śląskie.
Bogatyriew, P. (1979). Semiotyka kultury ludowej (przeł. J. Faryno i in.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzezińska, A.W., Tymochowicz, M. (red.) (2013). Strój ludowy jako fenomen kulturowy. „Atlas Polskich Strojów Ludowych”. T. 39. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Brzezińska, A.W., Paprot-Wielopolska, A., Tymochowicz, M. (red.) (2018). Współczesna problematyka badań nad strojami ludowymi. „Atlas Polskich Strojów Ludowych”. T. 44. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Brzezińska, A.W., Paprot, A., Tymochowicz, M. (red.) (2020). (Re)konstruowane stroje ludowe jako znak manifestowania tożsamości lokalnej. „Atlas Polskich Strojów Ludowych”. T. 49. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Czerwińska, K. (2004). Rola miasta w kształtowaniu mody i gustów estetycznych wsi. Przykład Śląska Cieszyńskiego. W: I. Bukowska-Floreńska (red.), „Studia Etnologiczne i Antropologiczne”. T. 8. Miasto – przestrzeń kontaktu kulturowego i społecznego (216–225). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dowgiałło, B. (2019). Ubieranie się jako forma uspołecznienia. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Furmanik-Kowalska, A., Straszewska, A. (2016). Sztuka stroju, strój w sztuce. Warszawa–Toruń: Wydawnictwo Taco.
Grabińska-Szczęśniak, A., Misiak, D., Jurczyk, A. (2023). Vademecum strojów górnośląskich. Bytom: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu.
Piskorz-Branekova, E. (2003; 2006). Polskie stroje ludowe. Cz. 1–3. Warszawa: Sport i Turystyka – MUZA SA.
Żuchowska-Zimnal, G. (2019). Ponowoczesne szaty kultury. Ubiór jako narzędzie konstruowania i komunikowania tożsamości jednostkowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Łódzkie Studia Etnograficzne

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 101
Number of citations: 0