Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Lodz Ethnographic Studies

Farmers and traders: two ethe of work, two conventions of storytelling in memory-based stories told by the Vilamovians about the Second World War and the post-war persecutions
  • Home
  • /
  • Farmers and traders: two ethe of work, two conventions of storytelling in memory-based stories told by the Vilamovians about the Second World War and the post-war persecutions
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Fieldworks

Farmers and traders: two ethe of work, two conventions of storytelling in memory-based stories told by the Vilamovians about the Second World War and the post-war persecutions

Authors

  • Tymoteusz Król

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.08

Keywords

memory-based story, Vilamovians, Wilamowice, storytelling convention, ethos

Abstract

The Vilamovians are an ethnic group living in the town of Wilamowice in the borderland of Silesia and Lesser Poland. Literature has presented them as a homogeneous group whose members were famous for being traders, yet in reality the Wilamowice community was divided into several social strata. Especially the two dominant ones – large farm owners and traders – represented different ethe, which influenced two storytelling conventions, one focused on trade, the other – on agriculture. These conventions are apparent in memory-based stories told by the Vilamovians. In the former, it is work that constitutes the central motif and is valued in itself; in the latter, work is only the means to an end, which is to acquire more wealth. Today, as a result of the fabulisation and folklorisation of the content disseminated in the media, the trade-oriented convention has become dominant. Meanwhile, the work-oriented convention was more popular among the older generation, and is still clearly discernible today in memory-based stories about the Volksliste and the post-war persecution of the inhabitants of Wilamowice. These stories, however, do not tell us how the Vilamovians really behaved, but about what values the narrators professed at the time of conveying the given message. Their form was influenced by the narrative tradition of the given community – be it ethnic or professional.

References

Bathelt, H. (1955). Beskidenheimat. Esslingen: Bielitz-Bialaer Beskidenbriefe.

Bathelt, H. (1957). Wenn die Feuermännchen tanzen. Märchen, Sagen und Schwänke aus der Ostdeutschen Heimat. Münchingen bei Stuttgart: H. Bathelt.

Beil, A.M. (1942). Gegenwartsentwicklung der Bielitzer Trachten. Schlesische Blätter für Volkskunde, 4, 13–33.

Bilczewski, T. (2014). Komparatystyka postkolonialna, ginące języki, wspólnoty wyobrażone: O pewnym locus środkowoeuropejskiej wielokulturowości. In: H. Gosk, D. Kołodziejczyk (eds.), Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu: Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej (pp. 437–447). Kraków: Universitas.

Chromik, B., Król, T., Małanicz-Przybylska, M. (eds.) (2020). Wilamowianie i ich stroje. Dokumentacja językowego i kulturowego dziedzictwa Wilamowic. Warszawa: Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową.

Fic, M., Krzyżanowski, L., Meus, K. (2018). Wilamowice 1818–2018: Miasto i ludzie. Wilamowice: Stowarzyszenie „Wilamowianie”.

Filip, E. (2003). Elementy stroju świadczące o odrębności wilamowiczan (powiat bielski) w świetle dawnych inwentarzy i testamentów. In: Z. Kłodnicki (ed.), Pogranicza kulturowe i etniczne w Polsce (pp. 195–205). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Uniwersytet Wrocławski.

Grzeszczuk, S. (1970). Błazeńskie zwierciadło. Rzecz o humorystyce sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Jaworska, G., Pieniążek, W.W. (1995). Konteksty ekonomicznego myślenia. Wolny rynek na wsi z punktu widzenia antropologa. Warszawa: Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Hajduk-Nijakowska, J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Uniwersytet Opolski.

Kajfosz, J. (2009). Magia w potocznej narracji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kajfosz, J. (2011). Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości. In: J. Hajduk-Nijakowska, T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 53–78). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kantor, R. (1982). Ubiór – strój – kostium. Funkcje odzienia w tradycyjnej społeczności wiejskiej w XIX i w początkach XX wieku na obszarze Polski. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Knoblauch, H. (2000). Topik und Soziologie. Von der sozialen zur kommunikativen Topik. In: T. Schirren, G. Ueding (eds.), Topik und Rhetorik. Ein interdisziplinäres Symposium (pp. 651–667). Tübingen: Degruyter.

Krawczyk-Wasilewska, V. (1986). Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Król, T. (2022a). „Ale to chyba nie jest wilamowskie”. Mniej znane wyznaczniki odrębności kulturowej Wilamowian. Adeptus, 19, 11–19.

Król, T. (2022b). Świętowanie w opowieściach wspomnieniowych Wilamowian o powojennych prześla­dowaniach. Kultura i Społeczeństwo, 1, 79–99.

Król, T. (2022c). Volkslista i powojenne prześladowania. Analiza opowieści wspomnieniowych Wilamowian z perspektywy folklorystycznej. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 12, 120–140.

Król, T. (2022d). „Góry, pagórki, przykryjcie nas” – analiza opowieści wspomnieniowych Wilamowian o Volksliście i powojennych prześladowaniach. Maszynopis pracy doktorskiej obronionej 28 października 2022 r. w Instytucie Slawistyki PAN w Warszawie.

Król, T., Olko, J., Wicherkiewicz, T. (2017). Awakening the Language and Speakers Community of Wymysiöeryś. European Review, 26 (1), 179–191.

Krzyworzeka, A. (2014). Rolnicze strategie pracy i przetrwania. Studium z antropologii ekonomicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kubica, G. (2011). Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Latosiński, J. (1909). Monografia miasteczka Wilamowic: Na podstawie źródeł autentycznych. Kraków: Drukarnia Literacka pod zarządem L.K. Górskiego.

Lehmann, A. (2007). Reden über Erfahrung. Kulturwissenschaftliche Bewusstseinsanalyse des Erzählens. Berlin: Dietrich Reimar Verlag.

Libera, Z., Robotycki, Cz. (2001). Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni. In: A. Barciak (ed.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy (pp. 371–399). Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice.

Lipok-Bierwiaczonek, M. (2002). Wilamowice: Mit flamandzki, stereotypy i rzeczywistość kulturowa. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 6, 175–188.

Łoś, A. (20.05.1999). Szwajt, czyli witaj. Rzeczpospolita, 26–29.

Macdonald, S. (2013). Memorylands. Heritage and identity in Europe today. London–New York: Routledge.

Majerska-Sznajder, J. (2019). Rewitalizacja kulturowa w Wilamowicach. In: E. Kocój, T. Kosiek, J. Szulborska-Łukaszewicz (eds.), Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich: odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja (pp. 183–204). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Majerska-Sznajder, J. (2022). Pandemia wirusa SARS-CoV-2 a współczesne postawy tożsamościowe młodych Wilamowian. Adeptus, 19, 1–22.

Marcol, K. (2020). Toutowie. Język i pamięć w ustanawianiu wspólnoty Wiślan w Banacie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Mojmir, H. (1936). Wörterbuch der deutschen Mundart von Wilamowice. Vol. 2. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Nijakowski, L. (2006). Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Perkowska, U. (2001). Druga wojna światowa (1939–1945). In: A. Barciak (ed.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy (pp. 192–208). Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice.

Schröder, H.J. (2005). Topoi des autobiographischen Erzählens. In: T. Hengartner, B. Schmidt-Lauber (eds.), Leben – Erzählen. Beiträge zur Erzähl- und Biographieforschung. Festschrift für Albrecht Lehmann (pp. 17–42). Berlin–Hamburg: Dietrich Reimer Verlag.

Simonides, D. (1976). Współczesny folklor słowny dzieci i nastolatków. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Simonides, D. (1989). Wstęp. In: D. Simonides (ed.), Folklor Górnego Śląska (pp. 11–15). Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Simonides, D., Hajduk-Nijakowska, J. (1989). Opowiadania ludowe. In: D. Simonides (ed.), Folklor Górnego Śląska (pp. 333–416). Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Tokarska-Bakir, J. (2008). Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Welzer, H., Moller, S., Tschuggnall, K. (2009). „Dziadek nie był nazistą”. Narodowy socjalizm i Holokaust w pamięci rodzinnej (trans. Paweł Masłowski). In: M. Saryusz-Wolska (ed.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (pp. 351–410). Kraków: Universitas.

Wicherkiewicz, T. (2003). The Making of a Language: The Case of the Idiom of Wilamowice, Southern Poland. Berlin-New York: Mouton de Gruyter.

Wróblewska, V. (2005). Współczesny folklor słowny. In: A. Mianecki, A. Osińska, L. Podziewska (eds.), Folklor w badaniach współczesnych (pp. 7–15), Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Lodz Ethnographic Studies

Downloads

  • PDF

Published

2023-10-20

How to Cite

1.
KRÓL, Tymoteusz. Farmers and traders: two ethe of work, two conventions of storytelling in memory-based stories told by the Vilamovians about the Second World War and the post-war persecutions. Lodz Ethnographic Studies. Online. 20 October 2023. Vol. 62, pp. 123-143. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.08.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 62 (2023): Folklor słowny

Section

Fieldworks

License

Copyright (c) 2023 Lodz Ethnographic Studies

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 301
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

memory-based story, Vilamovians, Wilamowice, storytelling convention, ethos
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop