Dziedzictwo miejskie Krakowa, czyli rzecz o książce Mapy miasta. Dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa
DOI :
https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.17Mots-clés
Kraków, dziedzictwo kulturowe, sacrum, mapy miastaRésumé
Tekst omawia książkę zredagowaną przez Annę Niedźwiedź i Kaję Kaider na temat przenikających się sfer dziedzictwa kulturowego i sacrum Krakowa. Autorzy książki skupiają się na materialnym dziedzictwie miejskim, które wciąż zdaje się niedocenianym zasobem przeszłości. W prezentowanym antropologicznym jego rozumieniu obiekty materialne nie tylko ujawniają całą gamę znaczeń służących kształtowaniu się genius loci miasta i związanych z tym tożsamości mieszkańców i przybyszów, lecz również walor poznawczy w ściśle historycznym wymiarze. Pod antropologicznym szkiełkiem i okiem okazałe budowle i drobne pamiątki zyskują wagę równą pisanym źródłom historycznym, tytułowe zaś dziedzictwo i sacrum ukazują swą nierozerwalną jedność. Na uwagę zasługuje również fakt, że książka jest drukowanym odpowiednikiem wystawy na ten sam temat, która miała miejsce w krakowskim muzeum etnograficznym.
Références
Benjamin W. (1975). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca (przeł. J. Sikorski), (s. 66–105). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Czachowski, H. (1997). Pamiątka z wojska Opowieść o życiu prawdziwego mężczyzny. Katalog wystawy pamiątek żołnierskich z XIX i XX wieku. Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.
Edensor, T. (2004). Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne (przeł. A. Sadza). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kirshenblatt-Gimblett, B. (1998). Destination Culture: Tourism, Museum, and Heritage, Berkeley: University of California Press.
Kostyrko, T. (2006). Dzieło sztuki w muzeum i jego aura. W: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao (s. 21–26). Katowice: Muzeum Śląskie.
Lowenthal, D. (2013). The Past is a Foreign Country. Cambridge: Cambridge University Press.
Malinowski, B. (1981). Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei. Dzieła, t. 3 (przeł. B. Olszewska-Dyoniziak, S. Szynkiewicz). Warszawa: PWN.
Niedźwiedź, A. (2017). Framing the Pope Within the Urban Space: John Paul II and the Cityscape of Kraków. W: V. Hegner, P.J. Margry (red.), Spiritualizing the City: Agency and Resilience of the Urban and Urbanesque Habitat (s. 81–101). Abingdon–New York: Routledge.
Niedźwiedź, A., Kajder, K. (red.) (2020). Mapy miasta. Dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Prown, J.D. (2000). The Truth of Material Culture: History or Fiction? W: J.D. Prown, K. Haltman (red.), American Artifacts. Essays in Material Culture (s. 11–27). East Lansing: Michigan State University Press.
Szałapak, A. (2012). Szopka krakowska jako zjawisko folkloru krakowskiego na tle szopki Europejskiej. Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Szumowska, J. (2005). But w butonierce, czyli o historii i symbolice obuwia słów kilka W: M. Krajewski (red.), W stronę socjologii przedmiotów (s. 49–68). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty (przeł. A. Szulżycka). Warszawa: PWN.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Łódzkie Studia Etnograficzne 2021
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 357
Number of citations: 0