Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Lodz Ethnographic Studies

Educational Projects for Social Integration and Shaping Attitudes of Tolerance and Understanding
  • Home
  • /
  • Educational Projects for Social Integration and Shaping Attitudes of Tolerance and Understanding
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 59 (2020): Etnografia Animacja Edukacja /
  4. Fieldworks

Educational Projects for Social Integration and Shaping Attitudes of Tolerance and Understanding

Authors

  • Marta Kluszczyńska Centrum Badań Migracyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-7168-4281
  • Izabella Main Instytut Antropologii i Etnologii Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa Centrum Badań Migracyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-9881-6838

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2020.59.06

Keywords

education, public anthropology, engaged anthropology, forced migration

Abstract

In response to the „refugee crisis” of 2015 – resulting in the arrival in Europe of many thousands of people fleeing the armed conflict in Syria – the Polish Law and Justice party and the Polish government adopted negative attitudes towards refugees. The Polish mass media promoted anti-refugee narratives focused on terrorism and „threats of Islamisation”
of Europe. However, these anti-refugee narratives have been countered by local antihate campaigns, including activities undertaken by local ethnologists and anthropologists. This article offers an analysis of educational activities undertaken in 2017 by the Centre for Migration Studies at Adam Mickiewicz University in Poznan, Poland. These activities took a form of two initiatives: „Adopt a vest” and „Let’s talk about refugees”. Both projects aimed at shaping attitudes of openness towards refugees and increasing awareness of refugees among the residents of Poznan, including school children. Additionally, these activities aimed to increase and support the people willing to disseminate knowledge about refugees and impart openness and respect for forced migrants. Such activism is
guided by the idea that it is essential not only to get to know the world better, but also to imagine it differently and create an alternative vision of the world where solidarity with refugees and migrants prevails (cf. Fischman, McLaren 2005).

References

Akcja „Zaadoptuj kamizelkę” (2017). Centrum Badań Migracyjnych UAM. Pozyskano z: https://www.cebam.amu.edu.pl/221-akcja-zaadoptuj-kamizelke.html.

Biernacka, M. (1973). Osady uchodźców greckich w Bieszczadach. Etnografia Polska 17(1), 83–93.

Bloch, N. (2015). Streetworking: zaangażowane działanie w terenie. Antropolog jako badacz i asystent imigranta. W: N. Bloch, I. Main, K. Sydow (red.), Nie dość użyteczni. Zmagania imigrantów na lokalnym rynku pracy (s. 33–51). Poznań: Centrum Badań Migracyjnych UAM.

Bloch, N., Main, I. (2017). Antropologia wobec sytuacji kryzysu wartości. Lud, 101, 43–48, doi: http://dx.doi.org/10.12775/lud101.2017.01d.

Bloch, N., Main, I., Sydow, K. (2015). Wstęp. W: N. Bloch, I. Main, K. Sydow (red.), Nie dość użyteczni. Zmagania imigrantów na lokalnym rynku pracy (s. 7–15). Poznań: Centrum Badań Migracyjnych UAM.

Bobako, M. (2017). Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Buchowski, M. (2016). Making Anthropology Matter in the Heyday of Islamophobia and the „Refugee Crisis”: The Case of Poland. Český lid, 103, 51–67.

CBOS (2017). Stosunek Polaków do przyjmowania uchodźców. Komunikat z badań nr 1. Warszawa: Centrum Badania Opinii Publicznej.

CBOS (2018). Stosunek Polaków i Czechów do przyjmowania uchodźców. Komunikat z badań nr 87. Warszawa: Centrum Badania Opinii Publicznej.

Cekiera, R. (2017). Między gościnnością a misoksenią – reperkusje kryzysu migracyjnego w Polsce. Political Preferences, 17, 237–250.

Červinková, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. Teraźniejszość

– Człowiek – Edukacja, 57(1), 7–17.

Cohen, S. (2017). Folk Devils and Moral Panics. The Creation of the Mods and Rockers. London–New York: Routledge.

Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej

człowieka. Gdańsk: GWP.

Fine, M. (2017). Just Research in Contentious Times: Widening the Methodological Imagination. New York: Teachers College Press.

Fischman, G.E., McLaren, P. (2005). Rethinking Critical Pedagogy and the Gramscian and Freirean Legacies: From Organic to Committed Intellectuals or Critical Pedagogy, Commitment, and Praxis. Cultural Studies. Critical Methodologies, 5(4), 425–446.

Fitzgerald, I., Smoczyński, R. (2015). Anti-Polish Migrant Moral Panic in the UK: Rethinking Employment Insecurities and Moral Regulation. Sociologický Časopis / Czech Sociological Review, 51(3), 339–361, doi: 10.13060/00380288.2015.51.3.180

Goździak, E.M., Márton, P. (2018). Where the Wild Things Are: Fear of Islam and the Anti-Refugee Rhetoric in Hungary and in Poland. Central and Eastern European Migration Review, 7, 125–151.

Goździak, E.M., Nowak, L. (2012). Ten Obcy. Stosunek Wielkopolan do cudzoziemców. Przegląd Wielkopolski, 1(95), 17–28.

Kaczyński, L. (2015). Kaczyński: Pasożyty i pierwotniaki w organizmach uchodźców groźne dla Polaków, Newsweek. Pozyskano z: https://www.newsweek.pl/polska/

jaroslaw-kaczynski-o-uchodzcach/89mwbx3.

Kledzik, E., Praczyk, M. (2016). Migracja edukacja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4. Poznań: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM.

Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2020). Uniwersytet prawdziwy i uberopodobny. Magazyn Kontakt, 18 kwietnia. Pozyskano z: https://magazynkontakt.pl/uniwersytet-

prawdziwy-i-uberopodobny/?fbclid=IwAR13j6InkdlwUu2GiAt4_vgvFKmIvhMSuj-

ltnkxM8ji43OnasvJmLw3yhw.

Kopacz, E. (2015). Polska przyjmie tylko uchodźców, nie emigrantów ekonomicznych. Polska Times. Pozyskano z: ht tps://polskat imes.pl/ewa-kopacz-polska-przyjmie-uchodzcow-ale-nie-imigrantow-ekonomicznych/ar/8168870.

Kościańska A. (2004). Ku odpowiedzialności. Etnologia w Polsce: tradycje i wyzwania. (op.cit.,) Maszyna Interpretacyjna, 6/7, 12–13.

Kościesza, K. (2014). Wywiad z Wojciechem Bauerem koordynatorem projektu Open Cities – Urząd Miasta Poznania. Pozyskano z: http://cw.org.pl/aktualnosci/97-wywiad-z-wojciechem--bauerem-koordynatorem-projektu-open-cities-urzad-miasta-poznania.

Krzyżanowska, N., Krzyżanowski, M. (2018). „Crisis” and Migration in Poland: Discursive Shifts, Anti-Pluralism and the Politicisation of Exclusion. Sociology, 52(3), 612–618.

Kwiecińska-Zdrenka, M. (2018). Tworzenie Sprawiedliwych Miast – włączanie Agendy 2030

w polityki na poziomie lokalnym w czasach wielkich migracji i uchodźstwa. Toruń: Pracownia Badań Soma.

Low, S., Merry, S. (2010). Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas: An Introduction to Supplement 2. Current Anthropology, 51(S2), 203–226, doi:10.1086/653837.

Łaciak, B., Segeš Frelak. J. (2018). The Wages of Fear. Attitudes Towards Refugees and Migrants in Poland. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Main, I. (2020). Proclaiming and Practicing Pro immigration Values in Poland. A Case Study of Poznań. W: E.M. Goździak, I. Main, B. Sutter (red.), Europe and the Refugee Response: A Crisis of Values? (s. 269–285). London: Routledge.

Mamzer, H. (2011). Czy warto ufać obcym? Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Morgan, G. (2016). Global Islamophobia: Muslims and Moral Panic in the West. London: Routledge.

Nadzwyczajny Zjazd Antropologów i Etnologów Polskich (2017). Lud 101, 35–103, doi: http:// dx.doi.org/10.12775/lud101.2017.01d.

Nowicka, E. (2008). Hermes, Odyseusz i greckie powroty do ojczyzny. Kraków: Nomos.

Pasamonik, B. (2017). Moral Panic About Refugees in Poland as a Manifestation of Cultural Transformation. Multicultural Studies, 1, 87–101.

Pędziwiatr, K. (2017). Islamophobia in Poland. National Report. W: E. Bayrakli, F. Hafez (red.), European Islamophobia Report 2016 (s. 411–442). Istanbul: SETA.

Pędziwiatr, K., Legut, A. (2017). Polskie rządy wobec unijnej strategii na rzecz przeciwdziałania kryzysowi migracyjnemu. W: K. Wojtaszczyk, J. Szymańska (red.), Uchodźcy w Europie. Uwarunkowania, istota, następstwa (s. 608–628). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra J-R.

Scheper-Hughes, N. (1995). The Primacy of the Ethical: Propositions for a Militant Anthropology. Current Anthropology, 36(3), 409–440.

Songin-Mokrzan, M. (2014). Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii. Wrocław–Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Stola, D. (2012). Kraj bez wyjścia. Migracje z Polski 1949–1989. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.

Stowarzyszenie Nigdy Więcej (2019). O agresji wobec muzułmanów – raport na Dzień Islamu w kościele 24.01.2019. Pozyskano z: http://www.nigdywiecej.org/komunikaty/

rok-2019/4109-o-agresji-wobec-muzulmanow-raport-na-dzien-islamu-w-kosciele.

Sydow, K. (2015). Od działań postulowanych do praktykowanych. Przygotowanie i realizacja projektu AMIGA. W: N. Bloch, I. Main, K. Sydow (red.), Nie dość użyteczni. Zmagania imigrantów na lokalnym rynku pracy (s. 17–31). Poznań: Centrum Badań Migracyjnych.

Śliwerski, B. (2016). Recepcja i aplikacje pedagogiki i psychologii krytycznej. Polska Myśl Pedagogiczna, 2/2, 19–49.

Lodz Ethnographic Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-11-16

How to Cite

1.
KLUSZCZYŃSKA, Marta and MAIN, Izabella. Educational Projects for Social Integration and Shaping Attitudes of Tolerance and Understanding. Lodz Ethnographic Studies. Online. 16 November 2020. Vol. 59, pp. 89-105. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/LSE.2020.59.06.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 59 (2020): Etnografia Animacja Edukacja

Section

Fieldworks

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 538
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

education, public anthropology, engaged anthropology, forced migration
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop