Properties of the Traditional Musical Culture of the Polish Minority in the Grodno Region
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.09Keywords
Polish Minority, Grodno region, Belarus, songs, folkloreAbstract
The article is devoted to the issues of the traditional musical culture of Poles living in the western part of the Republic of Belarus, in Grodno region. Based on the analysis of the repertoire recorded during her own field research, the author distinguishes the most important of her musical characteristics. The musical culture of the studied community is captured from the perspective of the remembered repertoire and currently practiced. Part of the traditional repertoire with its depositaries goes to the world of the past, while the surrounding reality determines the
functioning of the musical culture and the forms of its presentation.
References
Banasińska, R. (1998). Samoświadomość a repertuar pieśniowy i jego wykonanie. Z badań nad społecznościami lokalnymi Grodzieńszczyzny – rejon lidzki i woronowski. Praca magisterska pod kier. prof. dr hab. Anny Czekanowskiej. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.
Barth, F. (1969). Ethnic Group and Boundaries. The Social Organization of Culture Difference. London: Waveland Press.
Blacking, J. (1983). The Concept of Identity and Folk Concepts of Self. W: A. Jacobson-Widding (ed.), Identity: Personal and Socio-Cultural (s. 47–65). New Jersey: Humanities Press.
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
Eberhardt, P. (1998). Polska ludność kresowa. Rodowód, liczebność, rozmieszczenie. Warszawa: PWN.
Engelking, A. (1996a). Każda nacja swoju wieru ma. Konteksty, 3/4, 177–183.
Engelking, A. (1996b). Nacje, to znaczy grupy religijne. O wynikach badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. Kultura i Społeczeństwo, 40, 109–139.
Engelking, A. (2004). Etnograf wobec stereotypu „Polaka z Kresów”. Z przemyśleń w 10-lecie badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. W: A. Kuczyński, M. Michalska (red.), Kultura iświadomość etniczna Polaków na Wschodzie. Tradycja i współczesność (s. 231–240). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Gawin, F. (2000). Mniejszości narodowe na Grodzieńszczyźnie. Raport z monitoringu. W: Krasnogruda. Narody – Kultury – Małe Ojczyzny Europy Środkowo-Wschodniej. Pozyskano z http://pogranicze.sejny.pl/krasnogruda_nr_12_feliks_gawin_mniejszosci_narodowe_na_grodzienszczyznie_raport_z_monitoringu,1311-1,12383.html.
Golachowska, E. (2012). Jak mówić do Pana Boga? Wielojęzyczność katolików na Białorusi na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, Wydawnictwo Agade.
Juzala, G. (2006). Pieśni ludowe Polaków kresów północno-wschodnich. W: P. Dahlig (red.), Folklor muzyczny w Polsce. Suplement do podręcznika Jadwigi Sobieskiej – rozwój badań 1980–2005 (s. 348–368). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.
Kabzińska, I. (1999). Wśród kościelnych Polaków. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN.
Kabzińska, I. (2009). Między pragnieniem ideału a rzeczywistością. Polacy na Litwie, Białorusi i Ukrainie w okresie transformacji systemowej przełomu XX i XXI
stulecia. Warszawa: Zakład Wydawniczy Letter Quality.
Livingston, T. (1999). Music Revivals: Towards a General Theory. Ethnomusicology, 43, 1, 66–85.
Maz͡heĭka, Z. (2001). Aŭtentychny fal’klor u suchasnym svetse: shli͡akhi vyz͡hyvanni͡a i krytychnai͡a hran’ zniknenni͡a. W: V. Skalaban (red..), Historyi͡a, kul’turalohii͡a, mastat͡stvaznaŭstva: Materyi͡aly III Miz͡hnarodnaha kanhresa belarusistaŭ „Belaruskai͡a
kul’tura ŭ dyi͡alohu tsyvilizatsyj” (s. 261–265). Minsk: Belaruski knihazbor.
Mikhailik, L. (2008). Kościół katolicki na Grodzieńszczyźnie 1939–1959. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Oficyna Wydawnicza Rytm.
Mironowicz, E. (2007). Białoruś. Historia państw XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Mozheĭko, Z. (1985). Kalendarno-pesennai͡a kul’tura Belorussii: opyt sistemno-tipologicheskogo issledovanii͡a. Minsk: Nauka i tekhnika.
Niakrasava, A. (2015a): Kultura muzyczna mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie – dokumentacja historyczna a wyniki badań współczesnych. Praca magisterska pod kier. prof. dra hab. Piotra Dahliga. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.
Niakrasava, A. (2015b). Polska kultura ludowa w świadomości społeczności polskiej na Grodzieńszczyźnie. Pozyskano z http://imit.org.pl/listit2/141/default/polskakultura-ludowa-w-swiadomosci-spolecz nosci-polskiej-na-grodzienszczynie.html.
Nowak, T. (2006). Polski folklor muzyczny Kresów Wschodnich. W: P. Dahlig (red.), Folklor muzyczny w Polsce. Suplement do podręcznika Jadwigi Sobieskiej – rozwój badań 1980–2005 (s. 317–347). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.
Obrębski, J. (1936). Problem etniczny Polesia. Sprawy Narodowościowe, t. 10, 3–35.
Szewczuk-Czech, A. (1996). Świadomość etnomuzyczna ukraińskojęzycznej ludności Podlasia. Praca magisterska pod kier. prof. dr hab. Sławomiry Żerańskiej-Kominek.
Instytut Muzykologii UW. Warszawa.
Varfalameeva, T. (2006) (red.). TMKB – Tradycyjnaâ mastackaâ kultura Belarusaŭ, t. 3. Grodzenskae Panâmonne. Minsk: Vyšejšaâ škola.
Żerańska-Kominek, S. (1990). Muzyka w przemianach tradycji etnicznej Litwinów w Polsce. W: S. Żerańska-Kominek (red.), Kultura muzyczna mniejszości narodowych w Polsce. Litwini, Białorusini, Ukraińcy (s. 13–97). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Instytut Gospodarki Przestrzennej.
Strony internetowe
GOKW – Strona internetowa Grodzieńskiego Obwodowego Komitetu Wykonawczego. Pozyskano z http://kult.grodno-region.by/ru/narodnoe/folk.
NKSRB – Dane Narodowego Komitetu Statystycznego Republiki Białoruś (2009). Pozyskano z http://census.belstat.gov.by/default.aspx.
ROFFR – Regulamin Obwodowego Festiwalu Folkloru Regionalnego Festiwalu Folkloru Regionalnego „Poniemnia życiodajne źródła” (2017). Pozyskano z http://gromc.
by/wp-content/uploads/2018/04/Polozhenie_Panyamonnya-zhyivatvornyiya-kryinitsyi_2017.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
- recording of a Work / subject of a related copyright;
- reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
- marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
- introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
- dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
- The authors give the publisher the license free of charge.
- The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 374
Number of citations: 0