Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Lodz Ethnographic Studies

Boundaries, relationships and tensions. Challenges of biographical research within academic institutions
  • Home
  • /
  • Boundaries, relationships and tensions. Challenges of biographical research within academic institutions
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 64 (2025): Biografistyka w perspektywie antropologicznej /
  4. Dissertations

Boundaries, relationships and tensions. Challenges of biographical research within academic institutions

Authors

  • Julia Michcik Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0001-5236-8198

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2025.64.03

Keywords

herstory, biographistics, biographical research, academia, Institute of Sociology at Jagiellonian University,

Abstract

This article examines the challenges associated with biographical research conducted in academic institutions. Such research is particularly valuable for understanding power relations, institutional dynamics, and the ways individual biographies shape and are shaped by academic structures. The author explores how marginalization, hierarchies and institutional narratives influence the construction of biographies, with a special focus on women scholars. The study draws on herstory-based biographical research of female staff at the Institute of Sociology at Jagiellonian University, addressing ethical and methodological issues, including the researcher’s position relative to the institution under study. It also highlights how biographical studies can facilitate the revision of dominant narratives and introduce inclusive and critical perspectives.

References

Berridge, V. (2010). ‘Hidden from history’? Oral history and the history of health policy. Oral History, 38(1), 91–100.

Bobako, M. (2009). Powrót kobiet do historii – niedokończony projekt?. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. Pozyskano z: http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0083bobako.pdf.

Bucholc, M. (2013). Złożoność nie do udźwignięcia: utopie jedności, utopie różnicy. Studia Socjologiczne, 4(211), 19–35.

Całek, A. (2013). Biografia naukowa – od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dubas, E. (2014). Czas, biografia i badania biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie. Edukacja Dorosłych, 2, 13–27.

Karkowska, M. (2021). Biografie i badania biograficzne – pojęcia, tworzywo, funkcje. Dlaczego warto gromadzić wspomnienia? Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 263–277. DOI: https://doi.org/10.36578/bp.2021.06.04.

Kaźmierska, K. (2007). Ramy społeczne pamięci. Kultura i Społeczeństwo, 2, 3–23.

Kaźmierska, K. (2018). Doing biographical research – ethical concerns in changing social contexts. Polish Sociological Review, 3(203), 393–411.

Kaźmierska, K. (2020). Ethical aspects of social research: Old concerns in the face of new challenges and paradoxes. A reflection from the field of biographical method. Qualitative Sociology Review, 16(3), 118–135. DOI: https://doi.org/10.18778/1733–8077.16.3.08.

Kaźmierska, K. (2024). Anonimizacja w badaniach biograficznych – dylematy metodologiczne i etyczne. Przegląd Socjologiczny, 73(4), 87–108. DOI: https://doi.org/10.26485/ps/2024/73.4/4.

Kolbuszewska, J. (2015). Kobiety w nauce – akademicki awans polskich historyczek wczoraj i dziś. Sensus ­Historiae, 19(2), 109–121.

Kolbuszewska, J. (2016). Akademickie kariery kobiet w PRL-u. Historyczki – samodzielne pracownice nauki w nowopowstałych uniwersytetach. Sensus Historiae, 24(3), 153–172.

Kolbuszewska, J. (2021). Biografie naukowe kobiet. Kilka uwag o tym, czy i jak je badać? Sensus Historiae, 43(2), 47–58.

Kurkowska-Budzan, M. (2011). Informator, świadek historii, narrator – kilka wątków epistemologicznych i etycznych „oral history”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 1, 9–34. DOI: https://doi.org/10.26774/wrhm.5.

Lasocińska, K. (2016). Badania biograficzne wśród artystów plastyków – refleksja badacza. W: M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Biograficzne badania nad twórczością (s. 89–104). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8088–224-9.07.

Legeżyńska, A. (2019). Wystarczy mocno i wytrwale zastanawiać się nad jednym życiem… Biografistyka jako hermeneutyczne wyzwanie. Teksty Drugie, 1, 13–27. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2019.1.2.

Łuczaj, K. (2021). Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(2), 6–25. DOI: https://doi.org/10.18778/1733–8069.17.2.01.

Łuczaj, K., Kurek-Ochmańska, O. (2023). Awans społeczny a relacje rodzinne w biografiach akademików z klas ludowych. Studia Humanistyczne AGH, 22(2), 7–28. DOI: https://doi.org/10.7494/human.2023.22.2.7.

Malinowski, B. (1967). Argonauci Zachodniego Pacyfiku: relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei (przeł. B. Olszewska-Dyoniziak, S. Szynkiewicz). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Męcfal, S. (2020). Analiza praktyk anonimizacji danych w polskich jakościowych badaniach socjologicznych na tle literatury przedmiotu oraz zasad etyczno-prawnych. Przegląd Socjologiczny, 69(3), 59–84. DOI: https://doi.org/10.26485/ps/2020/69.3/3.

Mills, A.J. (2002). History/herstory. An introduction to the problems of studying the gendering of organizational culture over time. In: I. Aaaltio, A.J. Mills (eds.), Gender, identity and the culture of organizations (pp. 115–136). Londyn, Nowy Jork: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203166758.

Nora, P. (2022). Między pamięcią a historią (przeł. J.M. Kłoczowski). Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Rokuszewska-Pawełek, A. (2005). Metoda biograficzna i badanie biografii. Przegląd Socjologiczny, 54, 283–307.

Siemieńska, R. (2001). Kariery akademickie i ich kontekst – porównania międzygeneracyjne. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(17), 42–61.

Suárez-Ortega, M. (2013). Performance, reflexivity, and learning through biographical-narrative research. Qualitative Inquiry, 19(3), 189–200. DOI: https://doi.org/10.1177/1077800412466223.

Szulakiewicz, W. (2004). Biografistyka i jej miejsce w historii edukacyjnej po II wojnie światowej. Biuletyn Historii Wychowania, 19–20, 5–14. DOI: https://doi.org/10.14746/bhw.2004.19.20.1.

Wachowiak, A. (2020). Kobiety z okresu socjalizmu w ujęciu oral history – metodologiczne wyzwania badań interdyscyplinarnych. Dyskursy Młodych Andragogów, 21, 365–375. DOI: https://doi.org/10.34768/dma.vi21.532.

Yin, R.K. (2009). Case study research. Design and methods. London–New Delhi: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.33524/cjar.v14i1.73.

Lodz Ethnographic Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2025-10-17

How to Cite

1.
MICHCIK, Julia. Boundaries, relationships and tensions. Challenges of biographical research within academic institutions. Lodz Ethnographic Studies. Online. 17 October 2025. Vol. 64, pp. 47-61. [Accessed 27 December 2025]. DOI 10.12775/LSE.2025.64.03.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 64 (2025): Biografistyka w perspektywie antropologicznej

Section

Dissertations

License

Copyright (c) 2025 Lodz Ethnographic Studies

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 142
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

herstory, biographistics, biographical research, academia, Institute of Sociology at Jagiellonian University,
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop