“About God at war”. Forms and features of religious Internet folklore pertaining to the Russo-Ukrainian war
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.07Schlagworte
Russo-Ukrainian war, religious folklore, Internet communication, prayer, experience of warAbstract
The article focuses on the issue of religious online folklore disseminated in connection with the Russian invasion of Ukraine on the popular social media platform Facebook (Ukrainian version), between April and June 2022. The aim of the analysis of the collected material presented in the text is to show the basic forms and functions of religious folklore in the context of the Russo-Ukrainian war, their relationship with other messages of religious content (prayers, appeals and supplications) and the specificity of Internet communication. The authors undertake to show the connections the studied messages exhibit with religious thinking and the Christian tradition on a verbal and visual level, as well as the identity of the Ukrainian people. They also point to the importance of Internet communication in times of helplessness and deep crisis.
Literaturhinweise
Bartmiński, J. (1995). Formy obecności sacrum w folklorze. In: J. Bartmiński, M., Jasińska-Wojtkowska (eds.), Folklor – sacrum – religia (pp. 9–19). Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wschodniej.
Brzozowska-Krajka, A. (1995). Między magią a religią. O modlitewkach ludowych. In: J. Bartmiński, M. Jasińska-Wojtkowska (eds.), Folklor – sacrum – religia (pp. 183–200). Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wschodniej.
Bystroń, J.S. (1995). Megalomania narodowa. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
Dębski, S. (2022, 7 October). Rosyjska napaść na Ukrainę to klasyczna, wielka europejska wojna. Rozmowa z generałem Rajmundem T. Andrzejczakiem. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Acquired from: https://www.pism.pl/publikacje/rosyjska-napasc-na-ukraine-to-klasyczna-wielka-europejska-wojna.
Dubyna, R. (2010). Vesilnyj obriad v seli Severynivka Zhmerynskogho r-nu Vinnyckoi obl. In: V. Kushnir (ed.), Vesilna obriadovist u chasi i prostori. Zb. statej (pp. 98–107). Odesa: Vydavnyctvo KP OMD.
Engelking, A. (2000). Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa. Wrocław: Funna.
Gentosh, I. (2019). “I prosty nam provyny nashi”, abo Ostanna usmishka. In: J. Bedryk, L. Kharchenko (eds.), Buty ludynoju: Drugha svitova vijna v suchasnij dokumentalnij prozi (pp. 50–55). Kyiv: Legenda.
Grochowski, P. (2013). Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru internetowego. In: P. Grochowski (ed.), Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców (pp. 41–64). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Hajduk-Nijakowska, J. (2009). Folklorotwórcza funkcja mediów. In: P. Grochowski (ed.), Folklor w dobie Internetu (pp. 23–40). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Hunchyk, I. (2011). Ukrajinskyj mahichno-sakralnyj folklor. Struktura textu ta osoblyvosti funkcionuvanna. Lviv: LNU imeni Ivana Franka.
Jurek, K. (2013). Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1 (41), 86–99.
Koval-Fuchylo, I. (2010). Suchasnyj stan pobutuvanna vesilnogho obriadu na Zakarpatti. In: V. Kushnir (ed.), Vesilna obriadovist u chasi i prostori. Zb. Statej (pp. 143–152). Odesa: Vydavnyctvo KP OMD.
Kowalczyk, M. (2022, 24 February). Pierwszy dzień wojny w Ukrainie. Co powinniśmy wiedzieć? Newsweek. Acquired from: https://www.newsweek.pl/swiat/ukraina-rosja-wojna-co-sie-stalo-24-lutego/8ehyvne.
Kowalski, P. (1994). Prośba do Pana Boga. Rzecz o gestach wotywnych. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
Kowalski, P. (2004). Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kowalski, P. (2011). Folklorystyka na nowych obszarach: antropologia mediów. In: J. Hajduk-Nijakowska, T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 39–52). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Kuzmenko, O. (2018). Dramatychne butta ludyny v ukrajinskomu folklori: konceptualni formy vyrazenna (period Perszoji ta Druhoji svitovuchvwojen). Lviv: Instytut narodoznavstva NANU.
Moskalenko, M. (ed.) (1993). Ukrainski zamovlanna. Kyiv: «Dnipro».
Olędzki, J. (1989). Świadomość mirakularna. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 43 (3), 147–157.
Podgórski, M. (2006). Wirtualne społeczności i ich mieszkańcy. Próba e-tnografii. In: J. Kurczewski (ed.), Wielka sieć. E-seje z socjologii Internetu (pp. 86–99). Warszawa: Trio.
Sitnicka, D. (2022, 17 września). Masowe mogiły odnalezione w wyzwolonym Iziumie. Setki ciał, część z nich nosi ślady tortur. Oko.Press. Acquired from: https://oko.press/izium-masowe-groby-ukraina-wojna.
Sławiński, J. (1989). Psalm. In: J. Sławiński (ed.), Słownik terminów literackich (p. 413). Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.
Szałecki, K. (2023, 10 March). Zachód gnił tak długo aż dojrzał. Liberté! Acquired from: https://liberte.pl/zachod-gnil-tak-dlugo-az-dojrzal/?
Trzeszczyńska, P. (2016). W stronę etnografii Facebooka. Przypadek badań nad diasporą i pamięcią Ukraińców w Kanadzie. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, 2 (25), 23–44.
Wróblewska, V. (2018). Cudowność. In: V. Wróblewska (ed.), Słownik polskiej bajki ludowej. Vol. 1 (pp. 352–361). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Zowczak, M. (2000). Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej. Wrocław: Funna.
Online sources
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Lodz Ethnographic Studies
![Creative-Commons-Lizenz](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 183
Number of citations: 0