Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Ciemna strona tajgi. Relacje ludzi z ziemią w Tofalarii
  • Strona domowa
  • /
  • Ciemna strona tajgi. Relacje ludzi z ziemią w Tofalarii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Na inny temat

Ciemna strona tajgi. Relacje ludzi z ziemią w Tofalarii

Autor

  • Andrei Tikhonov

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.12

Słowa kluczowe

Tofalaria, Syberia, środowisko, tajga, ciemna ekologia, sprawczość, antropocentryzm

Abstrakt

Celem artykułu jest dokonanie wieloaspektowej antropologicznej analizy wybranych narracji, dotyczących sposobów doświadczania tajgi w kontekście lokalnych praktyk myśliwskich stosowanych przez przedstawicieli wspólnoty tofalarskiej. Tofalarzy są jedną z najmniejszych autochtonicznych grup etnicznych Rosji (ok. 800 osób), zamieszkują w trzech wsiach we wschodniej części pasma Sajanów w obwodzie irkuckim. Sposób życia Tofalarów jest związany z otaczającym ich środowiskiem, czyli górską tajgą. Z przeprowadzonych przeze mnie etnograficznych badań terenowych można wywnioskować, że mieszkańcy Tofalarii doświadczają tajgi w sposób, który trudno poddaje się opisowi podporządkowanemu zachodniej epistemologii opartej na perspe­ktywie antropocentrycznej. Analizując ten problem, korzystam z prac współczesnych antropologów podejmujących próby wypracowania nowej optyki antropologicznej, w której człowiek nie znajduje się w pozycji uprzywilejowanej (m.in. Tim Ingold, Eduardo Viveiros de Castro, Łukasz Smyrski). Drugim punktem odniesienia są dla mnie prace współczesnych filozofów związanych z nurtem realizmu spekulatywnego, których łączy krytyczny stosunek do antropocentryzmu oraz częste odwoływanie się do kategorii dark/ciemny (np. ciemna ekologia Timothy’ego Mortona, ciemny witalizm Bena Woodarda).

Bibliografia

Augé, M. (2011). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności (przeł. R. Chymkowski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chodzidło, T. (1960). Karagasi – Tofałary. Lud, 46, 9–134.

Chudinov, B. (1931). Puteshestviye po Karagassii. Moskva: Molodaya gvardiya.

Donahoe, B. (2002). „Hey, You! Get Offa My Taiga!” Comparing the Sense of Property Rights Among the Tofa and Tozhu-Tyva. Max Planck Institute for Social Anthropology Working Papers, 38, 1–29.

Gruppuso, P., Whitehouse, A. (2020). Exploring taskscapes: an introduction. Social Anthropology, 2 (3), 588–597.

Halemba, A. (2022). Góry Ałtaju nie mają duchów. Etnografia poza człowiekiem. Etnografia Polska, 66, 19–23.

Hastrup, K. (2004). O ugruntowaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii (przeł. E. Klekot). W: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje (s. 87–99). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment Essays on livelihood, dwelling and skill. London and New York: Routledge.

Ingold, T. (2018). Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design (przeł. E. Klekot, D. Wąsik). Kraków: Instytut Architektury.

Ingold,T., Kurttila, T. (2000). Perceiving the Environment in Finnish Lapland. Body & Society, 6, 183–196.

Krivonogov, V. (1998). Etnicheskiye protsessy u malochislennykh narodov Sredney Sibiri. Krasnoyarsk: Krasnoyarskiy Pedagogicheskiy Universitet.

Latour, B. (2014). Peresborka sotsial’nogo: vvedeniye v aktorno-setevuyu teoriyu. Sankt-Peterburg: iz. dom. VSHE.

Meillassoux, Q. (2017). Posle konechnosti. Esse o neobkhodimosti kontingentnosti. Ekaterinburg: Kabinetnyy uchenyy.

Melnikowa, L. (1994). Tofy. Irkutsk: Vostochno-Sibirskoje Knizhnoje izdatelstvo.

Morton, T. (2007). Ecology without Nature. Rethinking Environmental Aesthetics. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press.

Morton, T. (2019). Stat’ Ekologichnym. Moskva: Ad Marginem Press.

Ortner, S.B. (2016). Dark anthropology and its others: Theory since the eighties. Journal of Ethnographic Theory, 6 (1), 47–73.

Rassadin, I. (2005). Khozyaystvo, byt i kul’tura tofalarov. Ulan-Ude: BNTs SO RAN.

Schaeffer, J. (2010). Konets chelovecheskoy isklyuchitel’nosti. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye.

Smyrski, Ł. (2018). Między władzą spojrzenia a praktyką. Antropologia krajobrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Taylor, C. (2018). A Secular Age. Cambridge: Harvard University Press.

Viveiros de Castro, E. (2017). Kannibal’skiye metafiziki. Rubezhi poststrukturnoy antropologii. Moskva: Ad Marginem Press.

Wala, K. (2017). Ułożyć świat na nowo. Rekonstrukcja koncepcji Tima Ingolda (cz. II). Etnografia. Praktyki. Teorie. Doświadczenia, 3, 303–329.

Wielecki, K. (red.) (2015). Syberia: tradycja i modernizacja. Warszawa: Wydawnictwo ciągłe nieperiodyczne Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.

Woodard, B. (2016). Dinamika slizi, zarozhdeniye, mutatsiya i polzuchest’ zhizni. Perm: Hyle Press.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-10-20

Jak cytować

1.
TIKHONOV, Andrei. Ciemna strona tajgi. Relacje ludzi z ziemią w Tofalarii. Łódzkie Studia Etnograficzne [online]. 20 październik 2023, T. 62, s. 201–216. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.12.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 62 (2023): Folklor słowny

Dział

Na inny temat

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Łódzkie Studia Etnograficzne

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 296
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Tofalaria, Syberia, środowisko, tajga, ciemna ekologia, sprawczość, antropocentryzm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa