Farmers and traders: two ethe of work, two conventions of storytelling in memory-based stories told by the Vilamovians about the Second World War and the post-war persecutions
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.08Słowa kluczowe
opowieść wspomnieniowa, Wilamowianie, Wilamowice, konwencja opowiadania, etosAbstrakt
Wilamowianie to grupa etniczna zamieszkująca miasto Wilamowice na pograniczu Śląska i Małopolski. W literaturze przedstawiani byli oni jako grupa monolityczna, której członkowie słynęli z zajmowania się handlem. Tymczasem wilamowska społeczność dzieliła się na kilka warstw społecznych. Szczególnie dwie dominujące – duzi gospodarze i handlarze reprezentowali odmienne etosy. Wpłynęły one również na dwie konwencje opowiadania: gospodarską i handlarską, które widoczne są w opowieściach wspomnieniowych Wilamowian. W tej pierwszej w centrum stoi praca jako wartość sama w sobie. Tymczasem w tej drugiej praca jest tylko środkiem, a celem jest pomnażanie majątku. Dziś, w wyniku fabularyzacji i folkloryzacji treści rozpowszechnianych w mediach dominująca stała się konwencja handlarska. Tymczasem wśród starszego pokolenia silniejsza była konwencja gospodarska, która do dzisiaj jest silna w opowieściach wspomnieniowych o Volksliście i powojennych prześladowaniach Wilamowian. Opowieści te nie mówią nam jednak o tym, jak naprawdę zachowywali się Wilamowianie, ale o tym, jakie wartości wyznawali narratorzy w momencie przekazywania treści. Na ich formę wpływała tradycja narratorska społeczności, którą mogła być nie tylko grupa etniczna, ale również zawodowa.
Bibliografia
Bathelt, H. (1955). Beskidenheimat. Esslingen: Bielitz-Bialaer Beskidenbriefe.
Bathelt, H. (1957). Wenn die Feuermännchen tanzen. Märchen, Sagen und Schwänke aus der Ostdeutschen Heimat. Münchingen bei Stuttgart: H. Bathelt.
Beil, A.M. (1942). Gegenwartsentwicklung der Bielitzer Trachten. Schlesische Blätter für Volkskunde, 4, 13–33.
Bilczewski, T. (2014). Komparatystyka postkolonialna, ginące języki, wspólnoty wyobrażone: O pewnym locus środkowoeuropejskiej wielokulturowości. In: H. Gosk, D. Kołodziejczyk (eds.), Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu: Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej (pp. 437–447). Kraków: Universitas.
Chromik, B., Król, T., Małanicz-Przybylska, M. (eds.) (2020). Wilamowianie i ich stroje. Dokumentacja językowego i kulturowego dziedzictwa Wilamowic. Warszawa: Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową.
Fic, M., Krzyżanowski, L., Meus, K. (2018). Wilamowice 1818–2018: Miasto i ludzie. Wilamowice: Stowarzyszenie „Wilamowianie”.
Filip, E. (2003). Elementy stroju świadczące o odrębności wilamowiczan (powiat bielski) w świetle dawnych inwentarzy i testamentów. In: Z. Kłodnicki (ed.), Pogranicza kulturowe i etniczne w Polsce (pp. 195–205). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Uniwersytet Wrocławski.
Grzeszczuk, S. (1970). Błazeńskie zwierciadło. Rzecz o humorystyce sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jaworska, G., Pieniążek, W.W. (1995). Konteksty ekonomicznego myślenia. Wolny rynek na wsi z punktu widzenia antropologa. Warszawa: Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Hajduk-Nijakowska, J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Uniwersytet Opolski.
Kajfosz, J. (2009). Magia w potocznej narracji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kajfosz, J. (2011). Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości. In: J. Hajduk-Nijakowska, T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 53–78). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Kantor, R. (1982). Ubiór – strój – kostium. Funkcje odzienia w tradycyjnej społeczności wiejskiej w XIX i w początkach XX wieku na obszarze Polski. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Knoblauch, H. (2000). Topik und Soziologie. Von der sozialen zur kommunikativen Topik. In: T. Schirren, G. Ueding (eds.), Topik und Rhetorik. Ein interdisziplinäres Symposium (pp. 651–667). Tübingen: Degruyter.
Krawczyk-Wasilewska, V. (1986). Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Król, T. (2022a). „Ale to chyba nie jest wilamowskie”. Mniej znane wyznaczniki odrębności kulturowej Wilamowian. Adeptus, 19, 11–19.
Król, T. (2022b). Świętowanie w opowieściach wspomnieniowych Wilamowian o powojennych prześladowaniach. Kultura i Społeczeństwo, 1, 79–99.
Król, T. (2022c). Volkslista i powojenne prześladowania. Analiza opowieści wspomnieniowych Wilamowian z perspektywy folklorystycznej. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 12, 120–140.
Król, T. (2022d). „Góry, pagórki, przykryjcie nas” – analiza opowieści wspomnieniowych Wilamowian o Volksliście i powojennych prześladowaniach. Maszynopis pracy doktorskiej obronionej 28 października 2022 r. w Instytucie Slawistyki PAN w Warszawie.
Król, T., Olko, J., Wicherkiewicz, T. (2017). Awakening the Language and Speakers Community of Wymysiöeryś. European Review, 26 (1), 179–191.
Krzyworzeka, A. (2014). Rolnicze strategie pracy i przetrwania. Studium z antropologii ekonomicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Kubica, G. (2011). Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Latosiński, J. (1909). Monografia miasteczka Wilamowic: Na podstawie źródeł autentycznych. Kraków: Drukarnia Literacka pod zarządem L.K. Górskiego.
Lehmann, A. (2007). Reden über Erfahrung. Kulturwissenschaftliche Bewusstseinsanalyse des Erzählens. Berlin: Dietrich Reimar Verlag.
Libera, Z., Robotycki, Cz. (2001). Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni. In: A. Barciak (ed.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy (pp. 371–399). Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice.
Lipok-Bierwiaczonek, M. (2002). Wilamowice: Mit flamandzki, stereotypy i rzeczywistość kulturowa. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 6, 175–188.
Łoś, A. (20.05.1999). Szwajt, czyli witaj. Rzeczpospolita, 26–29.
Macdonald, S. (2013). Memorylands. Heritage and identity in Europe today. London–New York: Routledge.
Majerska-Sznajder, J. (2019). Rewitalizacja kulturowa w Wilamowicach. In: E. Kocój, T. Kosiek, J. Szulborska-Łukaszewicz (eds.), Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich: odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja (pp. 183–204). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Majerska-Sznajder, J. (2022). Pandemia wirusa SARS-CoV-2 a współczesne postawy tożsamościowe młodych Wilamowian. Adeptus, 19, 1–22.
Marcol, K. (2020). Toutowie. Język i pamięć w ustanawianiu wspólnoty Wiślan w Banacie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Mojmir, H. (1936). Wörterbuch der deutschen Mundart von Wilamowice. Vol. 2. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Nijakowski, L. (2006). Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Perkowska, U. (2001). Druga wojna światowa (1939–1945). In: A. Barciak (ed.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy (pp. 192–208). Wilamowice: Urząd Gminy Wilamowice.
Schröder, H.J. (2005). Topoi des autobiographischen Erzählens. In: T. Hengartner, B. Schmidt-Lauber (eds.), Leben – Erzählen. Beiträge zur Erzähl- und Biographieforschung. Festschrift für Albrecht Lehmann (pp. 17–42). Berlin–Hamburg: Dietrich Reimer Verlag.
Simonides, D. (1976). Współczesny folklor słowny dzieci i nastolatków. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Simonides, D. (1989). Wstęp. In: D. Simonides (ed.), Folklor Górnego Śląska (pp. 11–15). Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Simonides, D., Hajduk-Nijakowska, J. (1989). Opowiadania ludowe. In: D. Simonides (ed.), Folklor Górnego Śląska (pp. 333–416). Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Tokarska-Bakir, J. (2008). Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Welzer, H., Moller, S., Tschuggnall, K. (2009). „Dziadek nie był nazistą”. Narodowy socjalizm i Holokaust w pamięci rodzinnej (trans. Paweł Masłowski). In: M. Saryusz-Wolska (ed.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (pp. 351–410). Kraków: Universitas.
Wicherkiewicz, T. (2003). The Making of a Language: The Case of the Idiom of Wilamowice, Southern Poland. Berlin-New York: Mouton de Gruyter.
Wróblewska, V. (2005). Współczesny folklor słowny. In: A. Mianecki, A. Osińska, L. Podziewska (eds.), Folklor w badaniach współczesnych (pp. 7–15), Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Łódzkie Studia Etnograficzne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 267
Liczba cytowań: 0