Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • O časopisu
  • Prijave priloga
  • Časopis uređuju
  • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych
  • Home
  • /
  • Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 68 Br. 3 (2024) /
  4. Articles

Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych

Autor(i)

  • Maria Rutkowska Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0002-3463-0428

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2024.006

Ključne riječi

fani muzyki, fandomy muzyczne, stani, afekt, kultura konsumpcyjna

Sažetak

Wraz z rozwojem nowych mediów środowiska fanowskie uległy rozproszeniu i upowszechnieniu. Bycie fanem muzyki jest powszechnie używanym kolokwializmem. W związku z tym od ponad dziesięciu lat w środowisku fanów muzyki możemy zaobserwować zmianę dyskursywną w postaci wyłonienia się z kategorii stana. W tym artykule autorka podejmuje się prześledzenia tej zmiany oraz zastanawia się, dlaczego fani muzyki czuli potrzebę, aby ta nowa kategoria zaistniała. W tym celu przedstawia afektywne i konsumenckie zaangażowanie stanów, które może stanowić wyróżnik pomiędzy stanami a fanami.

Author Biography

Maria Rutkowska, Uniwersytet Jagielloński

    

References

Banerjee, U. (2023, 26 lutego). BTS: Jungkook’s privacy under threat? ARMY urges Big Hit Music to take action as alleged sasaeng claims access to his private information and videos. Bollywoodlife. https://www.bollywoodlife.com/hollywood/bts-jungkooks-privacy-under-threat-army-urgesbig-hit-music-to-take-action-as-alleged-sasaeng-claims-access-to-his-private-information-andvideos-korean-entertainment-news-2353037/

Booth, P. (2015). Playing Fans: Negotiating Fandom and Media in the Digital Age. University of Iowa Press. http://doi.org/10.1353/book38201

Czachor, M. (2018, 18 czerwca). Ariana Grande Shut Down A Fan Dissing Her Relationship With Pete Davidson & It’s So, So Perfect. Bustle Entertainment. https://www.bustle.com/p/ariana-grandes-response-to-a-fan-calling-her-dumb-on-twitter-shows-shes-not-here-for-herrelationship-haters-9432676

Cavicchi, D. (1998). Tramps Like Us: Music and Meaning Among Springsteen Fans. Oxford University Press.

Cavicchi, D. (2007). Loving Music Listeners, Entertainments, and the Origins of Music Fandom in Nineteenth-Century America. In J. Gray, C. Sandvoss, C. Harrington (eds.), Fandom Identities and Communities in a Mediated World (pp. 109–126). New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479845453.003.0009

Coscarelli, J. (2020, 25 grudnia). How Pop Music Fandom Became Sports, Politics, Religion and All-Out War. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/12/25/arts/music/pop--music-superfans-stans.html

Dilling-Hansen, L. (2015). Affective fan experiences of Lady Gaga. Journal of Transformative Works and Cultures, 20, [no pagination]. https://doi.org/10.3983/twc.2015.0662

Duffet, M. (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. Bloomsbury Academic.

Duffett, M. (2014). Introduction. In Duffet M. (ed.), Popular Music Fandom. Identities, Roles and Practices (pp. 1–16). Routledge.

Ferris, K. O., Harris, S. R. (2011). Stargazing: Celebrity, Fame, and Social Interaction. Routledge.

Grossberg, L. (1992), The Affective Sensibility of Fandom. In L. A. Lewis (ed.). The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (pp. 50–65). Routledge.

Hawgood, A. (2011, 5 października). Scratching the Celebrity Itch. The New York Times. https://www.nytimes.com/2011/10/06/fashion/scratching-the-celebrity-itch.html

Hills, M. (2001). Virtually Out There: Strategies, Tactics and Affective Spaces in On-Line Fandom. In S. Munt (ed.), In Technospaces: Inside the New Media (pp. 147–160). Continuum.

Holt, B. (2020, 7 lutego). “Stans” have changed what it means to be a music fan—for better and worse. Quartz. https://qz.com/1788143/stans-have-changed-what-it-means-to-be-a-music-fan/

Horton, D., Wohl, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction; observations on intimacy at a distance, Psychiatry, 19(3), 215–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049

Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203114339

Kamphof, I. (2011). Webcams to Save Nature: Online Space as Affective and Ethical Space. Foundations of Science, 16(2–3), 259–274. https://doi.org/10.1007/s10699-010-9194-7

Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Koreaboo (2023, May 15th). ARMY Urges HYBE To Protect BTS’s Jungkook After Alarming Death Threats. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/news/bts-jungkook-death-threats-hybe-protect/

Lamerichs, N. (2015). Express Yourself: An Affective Analysis of Game Cosplayers. In J. Enevold, E. MacCallum-Stewart (ed.), Game Love: Essays on Play and Affection (pp. 126–149). McFarland& Company, Inc., Publishers.

Lee, J. H., Nguyen, A. T. (2020). How Music Fans Shape Commercial Music Services: a Case Study of BTS and ARMY. In Proceedings of the 21st ISMIR Conference, Montreal, Canada, October 11–16, 2020 (pp. 837–845). https://program.ismir2020.net/poster_6-09.html

Madden S. (2019, October 17th). The 2010s: Social Media And The Birth Of Stan Culture [podcast]. NPR. https://www.npr.org/2019/10/07/767903704/the-2010s-social-media-and-thebirth-of-stan-culture?t=1609653487619

McCormack, T. (2023, August 1st). Billboard Top 100 Chart: What Is It, How Is It Calculated, and How To Access It. Tune My Music. https://blog.tunemymusic.com/billboard-top-100-chartwhat-is-it-how-is-it-calculated-and-how-to-access-it/

Melas, C. (2017, May 15th). Nicki Minaj pays off thousands in fans’ student loans, tuition. CNN Entertainment. https://edition.cnn.com/2017/05/15/celebrities/nicki-minaj-pays-students.

Merriam-Webster (b.d.). Stan. In Merriam-Webster.com. Retrieved: March 20, 2023 from https://www.merriam-webster.com/dictionary/stan

Min, K., Kim, M. (2018). Ulotka projektu #PurpleRibbonARMY [fotografia]. Dispatch. https://newsfeed.dispatch.co.kr/1317849#_PA

Mydzik, B. (2017). O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin. Educatio Nova, 2, 115–128. http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.115

Nas. (2001). Eather [piosenka]. On Stillmatic. Columbia Records; Ill Will Records.

Siuda. P. (2010). Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, Studia Medioznawcze, 3(42), 87–99.

soshijack (2022, April 19th). The “I’m not a ____ stan but” “not a huge fan of ___ but” is so unnecessary when complimenting a group/artist [wpis na forum internetowym]. Reddit. https://www.reddit.com/r/unpopularkpopopinions/comments/u6q2ci/the_im_not_a_stan_but_not_a_huge_fan_of_but_is_so/

Stevenson, N. (2006). David Bowie: Fame, Sound and Vision. Polity Press.

US BTS ARMY (b.d.). Guide to streaming & Purchasing. Usabtsarmy. https://www.usbtsarmy.com/stream-purchase-guide

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Objavljeno

2024-10-31

How to Cite

1.
RUTKOWSKA, Maria. Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 31 listopad 2024. Vol. 68, no. 3, pp. 101-113. [Accessed 5 srpanj 2025]. DOI 10.12775/LL.3.2024.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 68 Br. 3 (2024)

Rubrika

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 224
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

fani muzyki, fandomy muzyczne, stani, afekt, kultura konsumpcyjna
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop