Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych
  • Strona domowa
  • /
  • Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 68 Nr 3 (2024) /
  4. Artykuły

Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych

Autor

  • Maria Rutkowska Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0002-3463-0428

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2024.006

Słowa kluczowe

fani muzyki, fandomy muzyczne, stani, afekt, kultura konsumpcyjna

Abstrakt

Wraz z rozwojem nowych mediów środowiska fanowskie uległy rozproszeniu i upowszechnieniu. Bycie fanem muzyki jest powszechnie używanym kolokwializmem. W związku z tym od ponad dziesięciu lat w środowisku fanów muzyki możemy zaobserwować zmianę dyskursywną w postaci wyłonienia się z kategorii stana. W tym artykule autorka podejmuje się prześledzenia tej zmiany oraz zastanawia się, dlaczego fani muzyki czuli potrzebę, aby ta nowa kategoria zaistniała. W tym celu przedstawia afektywne i konsumenckie zaangażowanie stanów, które może stanowić wyróżnik pomiędzy stanami a fanami.

Biogram autora

Maria Rutkowska - Uniwersytet Jagielloński

    

Bibliografia

Banerjee, U. (2023, 26 lutego). BTS: Jungkook’s privacy under threat? ARMY urges Big Hit Music to take action as alleged sasaeng claims access to his private information and videos. Bollywoodlife. https://www.bollywoodlife.com/hollywood/bts-jungkooks-privacy-under-threat-army-urgesbig-hit-music-to-take-action-as-alleged-sasaeng-claims-access-to-his-private-information-andvideos-korean-entertainment-news-2353037/

Booth, P. (2015). Playing Fans: Negotiating Fandom and Media in the Digital Age. University of Iowa Press. http://doi.org/10.1353/book38201

Czachor, M. (2018, 18 czerwca). Ariana Grande Shut Down A Fan Dissing Her Relationship With Pete Davidson & It’s So, So Perfect. Bustle Entertainment. https://www.bustle.com/p/ariana-grandes-response-to-a-fan-calling-her-dumb-on-twitter-shows-shes-not-here-for-herrelationship-haters-9432676

Cavicchi, D. (1998). Tramps Like Us: Music and Meaning Among Springsteen Fans. Oxford University Press.

Cavicchi, D. (2007). Loving Music Listeners, Entertainments, and the Origins of Music Fandom in Nineteenth-Century America. In J. Gray, C. Sandvoss, C. Harrington (eds.), Fandom Identities and Communities in a Mediated World (pp. 109–126). New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479845453.003.0009

Coscarelli, J. (2020, 25 grudnia). How Pop Music Fandom Became Sports, Politics, Religion and All-Out War. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/12/25/arts/music/pop--music-superfans-stans.html

Dilling-Hansen, L. (2015). Affective fan experiences of Lady Gaga. Journal of Transformative Works and Cultures, 20, [no pagination]. https://doi.org/10.3983/twc.2015.0662

Duffet, M. (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. Bloomsbury Academic.

Duffett, M. (2014). Introduction. In Duffet M. (ed.), Popular Music Fandom. Identities, Roles and Practices (pp. 1–16). Routledge.

Ferris, K. O., Harris, S. R. (2011). Stargazing: Celebrity, Fame, and Social Interaction. Routledge.

Grossberg, L. (1992), The Affective Sensibility of Fandom. In L. A. Lewis (ed.). The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (pp. 50–65). Routledge.

Hawgood, A. (2011, 5 października). Scratching the Celebrity Itch. The New York Times. https://www.nytimes.com/2011/10/06/fashion/scratching-the-celebrity-itch.html

Hills, M. (2001). Virtually Out There: Strategies, Tactics and Affective Spaces in On-Line Fandom. In S. Munt (ed.), In Technospaces: Inside the New Media (pp. 147–160). Continuum.

Holt, B. (2020, 7 lutego). “Stans” have changed what it means to be a music fan—for better and worse. Quartz. https://qz.com/1788143/stans-have-changed-what-it-means-to-be-a-music-fan/

Horton, D., Wohl, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction; observations on intimacy at a distance, Psychiatry, 19(3), 215–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049

Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203114339

Kamphof, I. (2011). Webcams to Save Nature: Online Space as Affective and Ethical Space. Foundations of Science, 16(2–3), 259–274. https://doi.org/10.1007/s10699-010-9194-7

Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Koreaboo (2023, May 15th). ARMY Urges HYBE To Protect BTS’s Jungkook After Alarming Death Threats. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/news/bts-jungkook-death-threats-hybe-protect/

Lamerichs, N. (2015). Express Yourself: An Affective Analysis of Game Cosplayers. In J. Enevold, E. MacCallum-Stewart (ed.), Game Love: Essays on Play and Affection (pp. 126–149). McFarland& Company, Inc., Publishers.

Lee, J. H., Nguyen, A. T. (2020). How Music Fans Shape Commercial Music Services: a Case Study of BTS and ARMY. In Proceedings of the 21st ISMIR Conference, Montreal, Canada, October 11–16, 2020 (pp. 837–845). https://program.ismir2020.net/poster_6-09.html

Madden S. (2019, October 17th). The 2010s: Social Media And The Birth Of Stan Culture [podcast]. NPR. https://www.npr.org/2019/10/07/767903704/the-2010s-social-media-and-thebirth-of-stan-culture?t=1609653487619

McCormack, T. (2023, August 1st). Billboard Top 100 Chart: What Is It, How Is It Calculated, and How To Access It. Tune My Music. https://blog.tunemymusic.com/billboard-top-100-chartwhat-is-it-how-is-it-calculated-and-how-to-access-it/

Melas, C. (2017, May 15th). Nicki Minaj pays off thousands in fans’ student loans, tuition. CNN Entertainment. https://edition.cnn.com/2017/05/15/celebrities/nicki-minaj-pays-students.

Merriam-Webster (b.d.). Stan. In Merriam-Webster.com. Retrieved: March 20, 2023 from https://www.merriam-webster.com/dictionary/stan

Min, K., Kim, M. (2018). Ulotka projektu #PurpleRibbonARMY [fotografia]. Dispatch. https://newsfeed.dispatch.co.kr/1317849#_PA

Mydzik, B. (2017). O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin. Educatio Nova, 2, 115–128. http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.115

Nas. (2001). Eather [piosenka]. On Stillmatic. Columbia Records; Ill Will Records.

Siuda. P. (2010). Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, Studia Medioznawcze, 3(42), 87–99.

soshijack (2022, April 19th). The “I’m not a ____ stan but” “not a huge fan of ___ but” is so unnecessary when complimenting a group/artist [wpis na forum internetowym]. Reddit. https://www.reddit.com/r/unpopularkpopopinions/comments/u6q2ci/the_im_not_a_stan_but_not_a_huge_fan_of_but_is_so/

Stevenson, N. (2006). David Bowie: Fame, Sound and Vision. Polity Press.

US BTS ARMY (b.d.). Guide to streaming & Purchasing. Usabtsarmy. https://www.usbtsarmy.com/stream-purchase-guide

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-10-31

Jak cytować

1.
RUTKOWSKA, Maria. Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 31 październik 2024, T. 68, nr 3, s. 101–113. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LL.3.2024.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 68 Nr 3 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 224
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

fani muzyki, fandomy muzyczne, stani, afekt, kultura konsumpcyjna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa