Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Sulla rivista
  • Proposte
  • Comitato Scientifico ed Editoriale
  • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych
  • Home
  • /
  • Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 68 N. 3 (2024) /
  4. Articles

Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych

Autori

  • Maria Rutkowska Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0002-3463-0428

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2024.006

Parole chiave

fani muzyki, fandomy muzyczne, stani, afekt, kultura konsumpcyjna

Abstract

Wraz z rozwojem nowych mediów środowiska fanowskie uległy rozproszeniu i upowszechnieniu. Bycie fanem muzyki jest powszechnie używanym kolokwializmem. W związku z tym od ponad dziesięciu lat w środowisku fanów muzyki możemy zaobserwować zmianę dyskursywną w postaci wyłonienia się z kategorii stana. W tym artykule autorka podejmuje się prześledzenia tej zmiany oraz zastanawia się, dlaczego fani muzyki czuli potrzebę, aby ta nowa kategoria zaistniała. W tym celu przedstawia afektywne i konsumenckie zaangażowanie stanów, które może stanowić wyróżnik pomiędzy stanami a fanami.

Biografia autore

Maria Rutkowska, Uniwersytet Jagielloński

    

Riferimenti bibliografici

Banerjee, U. (2023, 26 lutego). BTS: Jungkook’s privacy under threat? ARMY urges Big Hit Music to take action as alleged sasaeng claims access to his private information and videos. Bollywoodlife. https://www.bollywoodlife.com/hollywood/bts-jungkooks-privacy-under-threat-army-urgesbig-hit-music-to-take-action-as-alleged-sasaeng-claims-access-to-his-private-information-andvideos-korean-entertainment-news-2353037/

Booth, P. (2015). Playing Fans: Negotiating Fandom and Media in the Digital Age. University of Iowa Press. http://doi.org/10.1353/book38201

Czachor, M. (2018, 18 czerwca). Ariana Grande Shut Down A Fan Dissing Her Relationship With Pete Davidson & It’s So, So Perfect. Bustle Entertainment. https://www.bustle.com/p/ariana-grandes-response-to-a-fan-calling-her-dumb-on-twitter-shows-shes-not-here-for-herrelationship-haters-9432676

Cavicchi, D. (1998). Tramps Like Us: Music and Meaning Among Springsteen Fans. Oxford University Press.

Cavicchi, D. (2007). Loving Music Listeners, Entertainments, and the Origins of Music Fandom in Nineteenth-Century America. In J. Gray, C. Sandvoss, C. Harrington (eds.), Fandom Identities and Communities in a Mediated World (pp. 109–126). New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479845453.003.0009

Coscarelli, J. (2020, 25 grudnia). How Pop Music Fandom Became Sports, Politics, Religion and All-Out War. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/12/25/arts/music/pop--music-superfans-stans.html

Dilling-Hansen, L. (2015). Affective fan experiences of Lady Gaga. Journal of Transformative Works and Cultures, 20, [no pagination]. https://doi.org/10.3983/twc.2015.0662

Duffet, M. (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. Bloomsbury Academic.

Duffett, M. (2014). Introduction. In Duffet M. (ed.), Popular Music Fandom. Identities, Roles and Practices (pp. 1–16). Routledge.

Ferris, K. O., Harris, S. R. (2011). Stargazing: Celebrity, Fame, and Social Interaction. Routledge.

Grossberg, L. (1992), The Affective Sensibility of Fandom. In L. A. Lewis (ed.). The Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media (pp. 50–65). Routledge.

Hawgood, A. (2011, 5 października). Scratching the Celebrity Itch. The New York Times. https://www.nytimes.com/2011/10/06/fashion/scratching-the-celebrity-itch.html

Hills, M. (2001). Virtually Out There: Strategies, Tactics and Affective Spaces in On-Line Fandom. In S. Munt (ed.), In Technospaces: Inside the New Media (pp. 147–160). Continuum.

Holt, B. (2020, 7 lutego). “Stans” have changed what it means to be a music fan—for better and worse. Quartz. https://qz.com/1788143/stans-have-changed-what-it-means-to-be-a-music-fan/

Horton, D., Wohl, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction; observations on intimacy at a distance, Psychiatry, 19(3), 215–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049

Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203114339

Kamphof, I. (2011). Webcams to Save Nature: Online Space as Affective and Ethical Space. Foundations of Science, 16(2–3), 259–274. https://doi.org/10.1007/s10699-010-9194-7

Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Koreaboo (2023, May 15th). ARMY Urges HYBE To Protect BTS’s Jungkook After Alarming Death Threats. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/news/bts-jungkook-death-threats-hybe-protect/

Lamerichs, N. (2015). Express Yourself: An Affective Analysis of Game Cosplayers. In J. Enevold, E. MacCallum-Stewart (ed.), Game Love: Essays on Play and Affection (pp. 126–149). McFarland& Company, Inc., Publishers.

Lee, J. H., Nguyen, A. T. (2020). How Music Fans Shape Commercial Music Services: a Case Study of BTS and ARMY. In Proceedings of the 21st ISMIR Conference, Montreal, Canada, October 11–16, 2020 (pp. 837–845). https://program.ismir2020.net/poster_6-09.html

Madden S. (2019, October 17th). The 2010s: Social Media And The Birth Of Stan Culture [podcast]. NPR. https://www.npr.org/2019/10/07/767903704/the-2010s-social-media-and-thebirth-of-stan-culture?t=1609653487619

McCormack, T. (2023, August 1st). Billboard Top 100 Chart: What Is It, How Is It Calculated, and How To Access It. Tune My Music. https://blog.tunemymusic.com/billboard-top-100-chartwhat-is-it-how-is-it-calculated-and-how-to-access-it/

Melas, C. (2017, May 15th). Nicki Minaj pays off thousands in fans’ student loans, tuition. CNN Entertainment. https://edition.cnn.com/2017/05/15/celebrities/nicki-minaj-pays-students.

Merriam-Webster (b.d.). Stan. In Merriam-Webster.com. Retrieved: March 20, 2023 from https://www.merriam-webster.com/dictionary/stan

Min, K., Kim, M. (2018). Ulotka projektu #PurpleRibbonARMY [fotografia]. Dispatch. https://newsfeed.dispatch.co.kr/1317849#_PA

Mydzik, B. (2017). O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin. Educatio Nova, 2, 115–128. http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.115

Nas. (2001). Eather [piosenka]. On Stillmatic. Columbia Records; Ill Will Records.

Siuda. P. (2010). Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, Studia Medioznawcze, 3(42), 87–99.

soshijack (2022, April 19th). The “I’m not a ____ stan but” “not a huge fan of ___ but” is so unnecessary when complimenting a group/artist [wpis na forum internetowym]. Reddit. https://www.reddit.com/r/unpopularkpopopinions/comments/u6q2ci/the_im_not_a_stan_but_not_a_huge_fan_of_but_is_so/

Stevenson, N. (2006). David Bowie: Fame, Sound and Vision. Polity Press.

US BTS ARMY (b.d.). Guide to streaming & Purchasing. Usabtsarmy. https://www.usbtsarmy.com/stream-purchase-guide

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Pubblicato

2024-10-31

Come citare

1.
RUTKOWSKA, Maria. Stani – kilka słów o internetowych fandomach muzycznych. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 31 ottobre 2024. Vol. 68, no. 3, pp. 101-113. [Accessed 4 luglio 2025]. DOI 10.12775/LL.3.2024.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 68 N. 3 (2024)

Sezione

Articles

Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 224
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

fani muzyki, fandomy muzyczne, stani, afekt, kultura konsumpcyjna
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop