Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany
  • Strona domowa
  • /
  • O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 67 Nr 3-4 (2023): Folklore and politics /
  4. Artykuły

O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany

Autor

  • Justyna Laskowska-Otowinowska Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-5566-7193

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.005

Słowa kluczowe

Estonia, Białoruś, zbiorowy śpiew, protest, zmiana

Abstrakt

Na przykładzie dwóch wydarzeń historycznych: śpiewającej rewolucji z 1988 r. oraz protestów przeciw sfałszowanym wyborom w Białorusi z lat 2020–2021, artykuł prezentuje sposób wykorzystania zbiorowego śpiewu do celów społeczno-politycznych. Jednym z nich jest budowanie/wzmacnianie tożsamości narodowej, drugim wyrażenie żądania zmian. Mechanizmy wykorzystywane do osiągnięcia pożądanego efektu zawarte są w tradycyjnych funkcjach pieśni.

Bibliografia

Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka w komentarzach i opiniach wykonawców muzycznych. Instytut Sztuki PAN.

Denning, M. (2015). Noise Upraising. The audio politics of a world musical revolution. Verso.

Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. hevilihas (2007, 30 stycznia). Ei ole üksi ükski amaa [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r75WMX1WFgk

Jeziński, M. (2020a). Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 7–12). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Jeziński, M. (2020b). Ro(c)k 1969 i co dalej? Śladami buntu – ścieżkami kontynuacji. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 29–52). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Jeziński, M., Kuligowski, W., Pranke, M., Tański, P. (red.) (2020). Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Kertzer, D. (2010). Rytuał, polityka, władza. Oficyna Wydawnicza Volumen.

Laskowska-Otwinowska, J. (2018). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9–10, 510–540.

Laskowska-Otwinowska, J. (2021). Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción. Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture, 65(1), 73–85. https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005

Lomax, A. (1959). Musical style and social context. American Anthropologist, 61, 927–954.

Łukasik-Turecka, A. (2013). Muzyka w polityce. Piosenki pro i kontra. W: M. Adamik-Szysiak, W. Maguś (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations (s. 305–322). Wydawnictwo UMCS.

Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75–94.

Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Wydawnictwo Ibidem.

Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Northwestern University Press.

Merriam, A. (1982). Muzyka jako zachowanie symboliczne. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 247–271.

secondbelarus (2010, 18 października). N.R.M. Try Čarapachi (2000) [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=k2rsdiFmob4

Podlipniak, P. (2004). O pewnych uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej. Res Facta Nova, 7, 97–108.

Ramet, S. R. (2018). Muzyka rockowa a polityka w Polsce. Poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych. Civitas Hominibus. Rocznik filozoficzno-społeczny, 13, 109–139.

Rauszer, M. (2021). Siła podporządkowanych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Maksim Slushniuk (2020, 14 sierpnia). Mahutny Bozha [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CIVOxU6LOFk

Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Blackwell.

Stanisz, A. (2018). Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych. Prace Etnograficzne, 46(1), 89–111.

Stockmann, D. (1982). Muzyka jako system komunikacji. Aspekty teorii informacji i znaku w badaniach muzyki przekazywanej tradycją ustną. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 230–246.

Szczerbakiewicz, R. (2020). Rhythm, Soul and Country. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 81–107). Wydawnictwo Naukowe UMK.

varvas (2011, 15 sierpnia). Isamaa ilu hoieldes // The Singing Revolution in Estonia [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ib1NCCD68lo

Wilson, E. O. (2002). Konsiliencja. Wydawnictwo Zysk i Ska.

Vila, P. (2014). The militiant songs movement i Latin America. Lexincton Books.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-12-31

Jak cytować

1.
LASKOWSKA-OTOWINOWSKA, Justyna. O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 31 grudzień 2023, T. 67, nr 3-4, s. 75–83. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LL.3.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 67 Nr 3-4 (2023): Folklore and politics

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Justyna Laskowska-Otowinowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 331
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Estonia, Białoruś, zbiorowy śpiew, protest, zmiana
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa