O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.005Słowa kluczowe
Estonia, Białoruś, zbiorowy śpiew, protest, zmianaAbstrakt
Na przykładzie dwóch wydarzeń historycznych: śpiewającej rewolucji z 1988 r. oraz protestów przeciw sfałszowanym wyborom w Białorusi z lat 2020–2021, artykuł prezentuje sposób wykorzystania zbiorowego śpiewu do celów społeczno-politycznych. Jednym z nich jest budowanie/wzmacnianie tożsamości narodowej, drugim wyrażenie żądania zmian. Mechanizmy wykorzystywane do osiągnięcia pożądanego efektu zawarte są w tradycyjnych funkcjach pieśni.
Bibliografia
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka w komentarzach i opiniach wykonawców muzycznych. Instytut Sztuki PAN.
Denning, M. (2015). Noise Upraising. The audio politics of a world musical revolution. Verso.
Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. hevilihas (2007, 30 stycznia). Ei ole üksi ükski amaa [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r75WMX1WFgk
Jeziński, M. (2020a). Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 7–12). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Jeziński, M. (2020b). Ro(c)k 1969 i co dalej? Śladami buntu – ścieżkami kontynuacji. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 29–52). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Jeziński, M., Kuligowski, W., Pranke, M., Tański, P. (red.) (2020). Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kertzer, D. (2010). Rytuał, polityka, władza. Oficyna Wydawnicza Volumen.
Laskowska-Otwinowska, J. (2018). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9–10, 510–540.
Laskowska-Otwinowska, J. (2021). Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción. Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture, 65(1), 73–85. https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005
Lomax, A. (1959). Musical style and social context. American Anthropologist, 61, 927–954.
Łukasik-Turecka, A. (2013). Muzyka w polityce. Piosenki pro i kontra. W: M. Adamik-Szysiak, W. Maguś (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations (s. 305–322). Wydawnictwo UMCS.
Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75–94.
Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Wydawnictwo Ibidem.
Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Northwestern University Press.
Merriam, A. (1982). Muzyka jako zachowanie symboliczne. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 247–271.
secondbelarus (2010, 18 października). N.R.M. Try Čarapachi (2000) [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=k2rsdiFmob4
Podlipniak, P. (2004). O pewnych uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej. Res Facta Nova, 7, 97–108.
Ramet, S. R. (2018). Muzyka rockowa a polityka w Polsce. Poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych. Civitas Hominibus. Rocznik filozoficzno-społeczny, 13, 109–139.
Rauszer, M. (2021). Siła podporządkowanych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Maksim Slushniuk (2020, 14 sierpnia). Mahutny Bozha [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CIVOxU6LOFk
Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Blackwell.
Stanisz, A. (2018). Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych. Prace Etnograficzne, 46(1), 89–111.
Stockmann, D. (1982). Muzyka jako system komunikacji. Aspekty teorii informacji i znaku w badaniach muzyki przekazywanej tradycją ustną. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 230–246.
Szczerbakiewicz, R. (2020). Rhythm, Soul and Country. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 81–107). Wydawnictwo Naukowe UMK.
varvas (2011, 15 sierpnia). Isamaa ilu hoieldes // The Singing Revolution in Estonia [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ib1NCCD68lo
Wilson, E. O. (2002). Konsiliencja. Wydawnictwo Zysk i Ska.
Vila, P. (2014). The militiant songs movement i Latin America. Lexincton Books.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Justyna Laskowska-Otowinowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 279
Liczba cytowań: 0