Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Über die Zeitschrift
  • Beitragseinreichung
  • Redaktion
  • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany
  • Home
  • /
  • O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 67 Nr. 3-4 (2023): Folklore and politics /
  4. Articles

O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany

Autor/innen

  • Justyna Laskowska-Otowinowska Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-5566-7193

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.005

Schlagworte

Estonia, Białoruś, zbiorowy śpiew, protest, zmiana

Abstract

Na przykładzie dwóch wydarzeń historycznych: śpiewającej rewolucji z 1988 r. oraz protestów przeciw sfałszowanym wyborom w Białorusi z lat 2020–2021, artykuł prezentuje sposób wykorzystania zbiorowego śpiewu do celów społeczno-politycznych. Jednym z nich jest budowanie/wzmacnianie tożsamości narodowej, drugim wyrażenie żądania zmian. Mechanizmy wykorzystywane do osiągnięcia pożądanego efektu zawarte są w tradycyjnych funkcjach pieśni.

Literaturhinweise

Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka w komentarzach i opiniach wykonawców muzycznych. Instytut Sztuki PAN.

Denning, M. (2015). Noise Upraising. The audio politics of a world musical revolution. Verso.

Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. hevilihas (2007, 30 stycznia). Ei ole üksi ükski amaa [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r75WMX1WFgk

Jeziński, M. (2020a). Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 7–12). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Jeziński, M. (2020b). Ro(c)k 1969 i co dalej? Śladami buntu – ścieżkami kontynuacji. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 29–52). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Jeziński, M., Kuligowski, W., Pranke, M., Tański, P. (red.) (2020). Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Kertzer, D. (2010). Rytuał, polityka, władza. Oficyna Wydawnicza Volumen.

Laskowska-Otwinowska, J. (2018). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9–10, 510–540.

Laskowska-Otwinowska, J. (2021). Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción. Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture, 65(1), 73–85. https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005

Lomax, A. (1959). Musical style and social context. American Anthropologist, 61, 927–954.

Łukasik-Turecka, A. (2013). Muzyka w polityce. Piosenki pro i kontra. W: M. Adamik-Szysiak, W. Maguś (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations (s. 305–322). Wydawnictwo UMCS.

Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75–94.

Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Wydawnictwo Ibidem.

Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Northwestern University Press.

Merriam, A. (1982). Muzyka jako zachowanie symboliczne. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 247–271.

secondbelarus (2010, 18 października). N.R.M. Try Čarapachi (2000) [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=k2rsdiFmob4

Podlipniak, P. (2004). O pewnych uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej. Res Facta Nova, 7, 97–108.

Ramet, S. R. (2018). Muzyka rockowa a polityka w Polsce. Poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych. Civitas Hominibus. Rocznik filozoficzno-społeczny, 13, 109–139.

Rauszer, M. (2021). Siła podporządkowanych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Maksim Slushniuk (2020, 14 sierpnia). Mahutny Bozha [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CIVOxU6LOFk

Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Blackwell.

Stanisz, A. (2018). Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych. Prace Etnograficzne, 46(1), 89–111.

Stockmann, D. (1982). Muzyka jako system komunikacji. Aspekty teorii informacji i znaku w badaniach muzyki przekazywanej tradycją ustną. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 230–246.

Szczerbakiewicz, R. (2020). Rhythm, Soul and Country. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 81–107). Wydawnictwo Naukowe UMK.

varvas (2011, 15 sierpnia). Isamaa ilu hoieldes // The Singing Revolution in Estonia [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ib1NCCD68lo

Wilson, E. O. (2002). Konsiliencja. Wydawnictwo Zysk i Ska.

Vila, P. (2014). The militiant songs movement i Latin America. Lexincton Books.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2023-12-31

Zitationsvorschlag

1.
LASKOWSKA-OTOWINOWSKA, Justyna. O sile wspólnego śpiewania. Żądanie zmiany. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 31 Dezember 2023. Vol. 67, no. 3-4, pp. 75-83. [Accessed 4 Juli 2025]. DOI 10.12775/LL.3.2023.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 67 Nr. 3-4 (2023): Folklore and politics

Rubrik

Articles

Lizenz

Copyright (c) 2024 Justyna Laskowska-Otowinowska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International. 1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 331
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

Estonia, Białoruś, zbiorowy śpiew, protest, zmiana
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop