Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About the Journal
  • Submissions
  • Editorial Team
  • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

About the Power of Singing Together: A Demand for Change
  • Home
  • /
  • About the Power of Singing Together: A Demand for Change
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 67 No. 3-4 (2023): Folklore and politics /
  4. Articles

About the Power of Singing Together: A Demand for Change

Authors

  • Justyna Laskowska-Otowinowska Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-5566-7193

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2023.005

Keywords

collective singing, political protest, social change, Estonia, Belarus

Abstract

The article presents the use of collective singing for socio-political purposes on the example of two historical events: the 1988 Singing Revolution, and the 2020–2021 protests against the rigged elections in Belarus. One of these purposes is building/strengthening national identity, the other – expressing demands for change. The mechanisms used to achieve the desired effect are contained in the traditional song functions.

References

Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka w komentarzach i opiniach wykonawców muzycznych. Instytut Sztuki PAN.

Denning, M. (2015). Noise Upraising. The audio politics of a world musical revolution. Verso.

Gwizdalanka, D. (1999). Muzyka i polityka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. hevilihas (2007, 30 stycznia). Ei ole üksi ükski amaa [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r75WMX1WFgk

Jeziński, M. (2020a). Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 7–12). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Jeziński, M. (2020b). Ro(c)k 1969 i co dalej? Śladami buntu – ścieżkami kontynuacji. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 29–52). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Jeziński, M., Kuligowski, W., Pranke, M., Tański, P. (red.) (2020). Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Kertzer, D. (2010). Rytuał, polityka, władza. Oficyna Wydawnicza Volumen.

Laskowska-Otwinowska, J. (2018). Zdobycze komunizmu. O rewolucyjnych pieśniarzach Ameryki Łacińskiej. Etnografia Nowa, 9–10, 510–540.

Laskowska-Otwinowska, J. (2021). Smutek jest nasz, bydło jest ich. Funkcja zaświadczająca w muzyce ludowej i zaangażowanej na przykładzie nueva canción. Literatura Ludowa / Journal of Folklore and Popular Culture, 65(1), 73–85. https://doi.org/10.12775/LL.1.2021.005

Lomax, A. (1959). Musical style and social context. American Anthropologist, 61, 927–954.

Łukasik-Turecka, A. (2013). Muzyka w polityce. Piosenki pro i kontra. W: M. Adamik-Szysiak, W. Maguś (red.), Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations (s. 305–322). Wydawnictwo UMCS.

Massaka, I. (2003). Polityczna funkcja muzyki. Antyteza estetyki autonomii dzieła muzycznego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 75–94.

Massaka, I. (2009). Muzyka jako instrument wpływu politycznego. Wydawnictwo Ibidem.

Merriam, A. (1964). The Anthropology of Music. Northwestern University Press.

Merriam, A. (1982). Muzyka jako zachowanie symboliczne. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 247–271.

secondbelarus (2010, 18 października). N.R.M. Try Čarapachi (2000) [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=k2rsdiFmob4

Podlipniak, P. (2004). O pewnych uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej. Res Facta Nova, 7, 97–108.

Ramet, S. R. (2018). Muzyka rockowa a polityka w Polsce. Poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych. Civitas Hominibus. Rocznik filozoficzno-społeczny, 13, 109–139.

Rauszer, M. (2021). Siła podporządkowanych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Maksim Slushniuk (2020, 14 sierpnia). Mahutny Bozha [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CIVOxU6LOFk

Smith, A. (1989). The Ethnic Origins of Nations. Blackwell.

Stanisz, A. (2018). Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych. Prace Etnograficzne, 46(1), 89–111.

Stockmann, D. (1982). Muzyka jako system komunikacji. Aspekty teorii informacji i znaku w badaniach muzyki przekazywanej tradycją ustną. Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, 9, 230–246.

Szczerbakiewicz, R. (2020). Rhythm, Soul and Country. W: M. Jeziński, W. Kuligowski, M. Pranke, P. Tański (red.), Kultura rocka. Muzyczny rok 1969 (t. 4, s. 81–107). Wydawnictwo Naukowe UMK.

varvas (2011, 15 sierpnia). Isamaa ilu hoieldes // The Singing Revolution in Estonia [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ib1NCCD68lo

Wilson, E. O. (2002). Konsiliencja. Wydawnictwo Zysk i Ska.

Vila, P. (2014). The militiant songs movement i Latin America. Lexincton Books.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-12-31

How to Cite

1.
LASKOWSKA-OTOWINOWSKA, Justyna. About the Power of Singing Together: A Demand for Change. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 31 December 2023. Vol. 67, no. 3-4, pp. 75-83. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/LL.3.2023.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 67 No. 3-4 (2023): Folklore and politics

Section

Articles

License

Copyright (c) 2024 Justyna Laskowska-Otowinowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 331
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

collective singing, political protest, social change, Estonia, Belarus
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop