Gumbo czy gofry z kurczakiem? Jedzenie jako metafora afroamerykańskiej tożsamości
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2022.003Słowa kluczowe
afroamerykańska literatura dziecięca, książka obrazkowa, kultura jedzenia, relacje tekstu i obrazu, tożsamość afroamerykańskaAbstrakt
Afroamerykańska literatura dziecięca zawsze miała charakter polityczny. Jej głównym celem jest promowanie pozytywnego wizerunku czarnoskórej społeczności w USA, a także kształtowanie tożsamości rasowej młodych czytelników. Dla wielu czarnoskórych autorów jedzenie stało się metaforą więzi kulturowych i emocjonalnych, będących źródłem optymizmu, dumy z przynależności do rasy czarnych i chęci walki z nierównościami społecznymi. Celem artykułu jest ukazanie funkcji politycznych i społecznych jedzenia w społecznościach afroamerykańskich na przykładzie wybranych książek obrazkowych czarnoskórych twórców, m.in. Nikki Giovanni, Faith Ringgold, Bryan Collier i Oge Mora. Główną część artykułu stanowi analiza relacji między narracją słowną a niezwykle barwnymi ilustracjami znanych amerykańskich artystów ukazujących domowe przestrzenie, w których jedzenie wyraża niepowtarzalność kultury afroamerykańskiej.
Bibliografia
Anderson, K. (2015). Food Memory: Nikki Giovanni, Edna Lewis, Scott Peacock and the Southern Food Revival. LURe, 5, 43–54.
Andrews, T., Collier, B. (2015). Trombone Shorty. New York: Abrams.
Andrews, T., Collier, B. (2018). The 5 O’Clock Band. New York: Abrams.
Bergstrand, U., Nikolajeva, M. (1999). Läckergommarnas kungarike: Matens funktion i barnlitteraaturen. Stockholm: Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet.
Charles, T., Alcantra, J. (2019). Freedom Soup. Somerville: Candlewick Press.
Collier, B. (2000). Uptown. New York: Henry Holt and Company.
Daniel, C. (2006). Voracious Children: Who Eats Whom in Children’s Literature. New York: Routledge.
DeVault, M. (1991). Feeding the Family: The Social Organization of Caring as Gendered Work. Chicago: University of Chicago Press.
Garcia-Williams, R. (2010). One Crazy Summer. New York: Amistad.
Giovanni, N. (1968). Black Feeling, Black Talk. New York: Broadside Press.
Giovanni, N., Johnson, L. (1994). Knoxville, Tennessee. New York: Scholastic.
Hall, R. (2007). Africa and the American South: Culinary Connections. Southern Quarterly, 44(2), 19–52.
Hunter, M. A., Zandria, F. R. (2018). Chocolate Cities: The Black Map of American Life. Oakland: University of California Press.
Keeling, K., Pollard, S. T. (red.) (2009). Critical Approaches to Food in Children’s Literature. New York: Routledge.
Keeling, K., Pollard, S. T. (red.) (2020). Table Lands: Food in Children’s Literature. Jackson: University Press of Mississippi.
Liburd, L. (2003). Food, Identity, and African American Women with Type 2 Diabetes: An Anthropological Perspective. Diabetes Spectrum, 16(3), 160–165.
Miller, A. (2013). Soul Food: The Surprising Story of an American Cuisine, One Plate at a Time. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.
Miller, A., Worley, S. (2016, June 29). Where Soul Food Really Comes From [interview on the website Epicurious]. Retrieved from: https://www.epicurious.com/expert-advice/real-history-of-soul-food-article
Mora, O. (2018). Thank You Omu! New York: Little, Brown Books for Young Readers.
Niewiadomska-Flis, U. (2017). Live and Let Di(n)e: Food and Race in the Texts of the American South. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Nikolajeva, M., Scott, C. (2006). How Picturebooks Work. New York: Routledge.
Poe, T. (1999). The Origins of Soul Food in Black Urban Identity: Chicago, 1915–1947. American Studies International, 37(1), 4–33.
Ringgold, F. (1991). Tar Beach. New York: Scholastic.
Rokicki, J. (2002). Kolor, pochodzenie, kultura. Kraków: Universitas.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 432
Liczba cytowań: 0