Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos de cette revue
  • Soumissions
  • Comité éditorial
  • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych
  • Accueil
  • /
  • Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 65 No. 4 (2021) /
  4. Articles

Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych

Auteurs-es

  • Hanna M. Łopatyńska Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu

DOI :

https://doi.org/10.12775/LL.4.2021.003

Mots-clés

piosenka uliczna, folklor okupacyjny, folklor polityczny, stan wojenny, opozycja, pandemia

Résumé

Celem artykułu jest przedstawienie żywotności piosenki Siekiera, motyka i roli, jaką odgrywa ona w polskiej kulturze w sytuacjach traumatycznych. W czasie II wojny światowej liczne warianty tego utworu, które powstawały na bazie żołnierskiej piosenki z 1917 r., śpiewali uliczni wykonawcy. Po wojnie stał się on popularny dzięki filmowi Zakazane piosenki z 1946 r., a jego wojenne wersje były później wykorzystywane przez wielu artystów. Kolejne kontrafaktury Siekiery pojawiły się w czasach PRL-u, a zwłaszcza podczas stanu wojennego, jako przejaw walki z komunistyczną władzą, co świadczy o silnych skojarzeniach piosenki z ruchem oporu. Obecnie incipit „Siekiera, motyka…” jest nadal wykorzystywany do tworzenia rymowanek komentujących współczesne wydarzenia. Nowe wersje Siekiery powstały również w związku z pandemią koronawirusa. W tym przypadku wrogiem, zamiast niemieckiego okupanta i komunistycznego reżimu, był wirus. Wersje z różnych czasów mają wiele cech wspólnych, np. silne osadzenie we współczesnych realiach, przywoływanie nazwisk znanych postaci, żartobliwe sformułowania. Pojawiają się w sytuacjach napięć społecznych, dezorganizacji, służą do oswajania nowej rzeczywistości i traumatycznych przeżyć.

Références

Adamczyk, W., Brutter, R. (2013). Czas konspiry [odcinek serialu telewizyjnego]. W: Ranczo, sezon 7, odc. 89. Studio A. Pobrano z: https://vod.tvp.pl/video/ranczo,odc-89-czas-konspiry,10630859

Adrjański, Z. (1997). Złota księga pieśni polskich: pieśni, gawędy, opowieści. Warszawa: Volumen.

Dubrowska, M. (2017, 28 lipca). Te piosenki śpiewano w powstaniu warszawskim. Chętnie wykonuje się je do dziś [artykuł na portalu wyborcza.pl]. Pobrano z: http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,22158262,147814

Głosy zza muru. Wiersze i piosenki z obozów dla internowanych (grudzień 81–listopad 82) (1984). Warszawa: Wydawnictwo.

Głuszak, K. A. (2014). Muzyka i piosenka popularna jako narzędzia opozycji politycznej w Polsce w latach 80. XX wieku. Praca doktorska pod kierunkiem prof. dr. hab. Ryszarda Zięby. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Grochowski, P. (2009). Wstęp. Słów kilka o ubocznych skutkach ptasiej grypy. W: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (red.), Folklor w dobie Internetu (s. 7–11). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hajduk-Nijakowska, J. (2005). Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Opole: Uniwersytet Opolski, Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

Jachnina, A., Woźniak, M. (1975, 16 lutego). Śmiechem zabijać wojnę. Czas. Tygodnik Społeczny, 1(3), 24.

Jackowski, A. (1990). Folklor kontestacji. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 11–14.

Krawczyk-Wasilewska, V. (2009). E-folklor jako zjawisko kultury digitalnej. W: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (red.), Folklor w dobie Internetu (s. 15–22). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kucharski, A. (2009). Struktura i treść jako wyznaczniki komizmu tekstów humorystycznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Łysiak, W. (1990). Oblicza folkloru- folklor polityczny. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 15–19.

Polka siedzonka (1932, 26 czerwca). Żółta Mucha Tse-Tse, 4(28), 3.

Posłuchajcie ludzie… (1943). Warszawa: Wydawnictwo KOPR-u.

Prosiłem ją przy jabłoni. Co użyjem to dla nas. Dwie piosenki żołnierskie (1920). Warszawa: F. Grąbczewski i I. Rzepecki.

Robotycki, C. (1990). Sztuka a vista. Folklor strajkowy. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 44–49.

Ruth Buczkowski, M. (1947). Warszawski dowcip w walce 1939–1944. Warszawa: Gebethner i Wolff.

Siekiera, motyka…(1989, 23 czerwca), Gazeta Wyborcza, 34, 4.

Siekiera, motyka, rock, hip hop, folk (2003, 18 marca) [artykuł na portalu Życie Warszawy.pl]. Pobrano z: http://www.zw.com.pl/artykul/139743.html

Skoczek, A. (2001). Poezja stanu wojennego jako tekst kultury. Napis, 7, 509–522.

Sławiński, J. (red.) (1988). Słownik terminów literackich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo.

Straszewicz, L. (1946). Śmiech w kajdanach. Kawały warszawskie w czasach okupacji. [Brak miejsca wydania].

Szarota, T. (2010). Okupowanej Warszawy dzień powszedni. Warszawa: Czytelnik.

Szubrycht, J. (2020, 27 lutego). Nagle przy stole zaczynała opowiadać, jak wyglądały święta w Auschwitz [artykuł na portalu wyborcza.pl]. Pobrano z: https://wyborcza.pl/7,113768,25633100,siekiera-motyka-szarlotka-rodzinna-tajemnica-w-cieniu-wielkiej.html

Szymalski, A. (red.) (1986). Opowieść o piosence. Wspomnienia o piosence czasów wojny. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Wieczorkiewicz, S. (1974). Gwara warszawska dawniej i dziś. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wróblewska, V. (2005). Współczesny folklor słowny. W: A. Mianecki, A. Osińska, L. Podziewska (red.), Folklor w badaniach współczesnych (s. 7–15). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Załęski, G. (1958). Satyra w konspiracji. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.

Żygulski, K. (1976). Wspólnota śmiechu. Studium socjologiczne komizmu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

The publisher's shop:

Go to shop

Publié-e

2022-02-21

Comment citer

1.
ŁOPATYŃSKA, Hanna M. Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 21 février 2022. Vol. 65, no. 4, pp. 39-56. [Accessed 1 juillet 2025]. DOI 10.12775/LL.4.2021.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 65 No. 4 (2021)

Rubrique

Articles

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 4908
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

piosenka uliczna, folklor okupacyjny, folklor polityczny, stan wojenny, opozycja, pandemia
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop