Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • O časopise
  • Příspěvky
  • Editorský tým
  • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych
  • Domů
  • /
  • Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 65 No 4 (2021) /
  4. Articles

Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych

Autoři

  • Hanna M. Łopatyńska Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4.2021.003

Klíčová slova

piosenka uliczna, folklor okupacyjny, folklor polityczny, stan wojenny, opozycja, pandemia

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie żywotności piosenki Siekiera, motyka i roli, jaką odgrywa ona w polskiej kulturze w sytuacjach traumatycznych. W czasie II wojny światowej liczne warianty tego utworu, które powstawały na bazie żołnierskiej piosenki z 1917 r., śpiewali uliczni wykonawcy. Po wojnie stał się on popularny dzięki filmowi Zakazane piosenki z 1946 r., a jego wojenne wersje były później wykorzystywane przez wielu artystów. Kolejne kontrafaktury Siekiery pojawiły się w czasach PRL-u, a zwłaszcza podczas stanu wojennego, jako przejaw walki z komunistyczną władzą, co świadczy o silnych skojarzeniach piosenki z ruchem oporu. Obecnie incipit „Siekiera, motyka…” jest nadal wykorzystywany do tworzenia rymowanek komentujących współczesne wydarzenia. Nowe wersje Siekiery powstały również w związku z pandemią koronawirusa. W tym przypadku wrogiem, zamiast niemieckiego okupanta i komunistycznego reżimu, był wirus. Wersje z różnych czasów mają wiele cech wspólnych, np. silne osadzenie we współczesnych realiach, przywoływanie nazwisk znanych postaci, żartobliwe sformułowania. Pojawiają się w sytuacjach napięć społecznych, dezorganizacji, służą do oswajania nowej rzeczywistości i traumatycznych przeżyć.

Reference

Adamczyk, W., Brutter, R. (2013). Czas konspiry [odcinek serialu telewizyjnego]. W: Ranczo, sezon 7, odc. 89. Studio A. Pobrano z: https://vod.tvp.pl/video/ranczo,odc-89-czas-konspiry,10630859

Adrjański, Z. (1997). Złota księga pieśni polskich: pieśni, gawędy, opowieści. Warszawa: Volumen.

Dubrowska, M. (2017, 28 lipca). Te piosenki śpiewano w powstaniu warszawskim. Chętnie wykonuje się je do dziś [artykuł na portalu wyborcza.pl]. Pobrano z: http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,22158262,147814

Głosy zza muru. Wiersze i piosenki z obozów dla internowanych (grudzień 81–listopad 82) (1984). Warszawa: Wydawnictwo.

Głuszak, K. A. (2014). Muzyka i piosenka popularna jako narzędzia opozycji politycznej w Polsce w latach 80. XX wieku. Praca doktorska pod kierunkiem prof. dr. hab. Ryszarda Zięby. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Grochowski, P. (2009). Wstęp. Słów kilka o ubocznych skutkach ptasiej grypy. W: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (red.), Folklor w dobie Internetu (s. 7–11). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hajduk-Nijakowska, J. (2005). Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Opole: Uniwersytet Opolski, Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

Jachnina, A., Woźniak, M. (1975, 16 lutego). Śmiechem zabijać wojnę. Czas. Tygodnik Społeczny, 1(3), 24.

Jackowski, A. (1990). Folklor kontestacji. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 11–14.

Krawczyk-Wasilewska, V. (2009). E-folklor jako zjawisko kultury digitalnej. W: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (red.), Folklor w dobie Internetu (s. 15–22). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kucharski, A. (2009). Struktura i treść jako wyznaczniki komizmu tekstów humorystycznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwerystetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Łysiak, W. (1990). Oblicza folkloru- folklor polityczny. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 15–19.

Polka siedzonka (1932, 26 czerwca). Żółta Mucha Tse-Tse, 4(28), 3.

Posłuchajcie ludzie… (1943). Warszawa: Wydawnictwo KOPR-u.

Prosiłem ją przy jabłoni. Co użyjem to dla nas. Dwie piosenki żołnierskie (1920). Warszawa: F. Grąbczewski i I. Rzepecki.

Robotycki, C. (1990). Sztuka a vista. Folklor strajkowy. Polska Sztuka Ludowa, 44(2), 44–49.

Ruth Buczkowski, M. (1947). Warszawski dowcip w walce 1939–1944. Warszawa: Gebethner i Wolff.

Siekiera, motyka…(1989, 23 czerwca), Gazeta Wyborcza, 34, 4.

Siekiera, motyka, rock, hip hop, folk (2003, 18 marca) [artykuł na portalu Życie Warszawy.pl]. Pobrano z: http://www.zw.com.pl/artykul/139743.html

Skoczek, A. (2001). Poezja stanu wojennego jako tekst kultury. Napis, 7, 509–522.

Sławiński, J. (red.) (1988). Słownik terminów literackich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo.

Straszewicz, L. (1946). Śmiech w kajdanach. Kawały warszawskie w czasach okupacji. [Brak miejsca wydania].

Szarota, T. (2010). Okupowanej Warszawy dzień powszedni. Warszawa: Czytelnik.

Szubrycht, J. (2020, 27 lutego). Nagle przy stole zaczynała opowiadać, jak wyglądały święta w Auschwitz [artykuł na portalu wyborcza.pl]. Pobrano z: https://wyborcza.pl/7,113768,25633100,siekiera-motyka-szarlotka-rodzinna-tajemnica-w-cieniu-wielkiej.html

Szymalski, A. (red.) (1986). Opowieść o piosence. Wspomnienia o piosence czasów wojny. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Wieczorkiewicz, S. (1974). Gwara warszawska dawniej i dziś. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wróblewska, V. (2005). Współczesny folklor słowny. W: A. Mianecki, A. Osińska, L. Podziewska (red.), Folklor w badaniach współczesnych (s. 7–15). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Załęski, G. (1958). Satyra w konspiracji. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.

Żygulski, K. (1976). Wspólnota śmiechu. Studium socjologiczne komizmu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Stahování

  • PDF (Język Polski)

The publisher's shop:

Go to shop

Publikováno

2022-02-21

Jak citovat

1.
ŁOPATYŃSKA, Hanna M. Od okupacji do pandemii. O wariantach piosenki "Siekiera, motyka" i jej roli w sytuacjach traumatycznych. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 21 únor 2022. Vol. 65, no. 4, pp. 39-56. [Accessed 2 červenec 2025]. DOI 10.12775/LL.4.2021.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 65 No 4 (2021)

Sekce

Articles

Licence

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 4911
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

piosenka uliczna, folklor okupacyjny, folklor polityczny, stan wojenny, opozycja, pandemia
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop